    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    <q90ag4$itl$1@node1.news.atman.pl>
    <5cb4d7fa$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <q92n4o$uor$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@4...net>
    <q934m4$fhh$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb5874c$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q95cdt$gi0$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb7276b$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q989sp$4dq$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb84780$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9i94q$4sd$1@node1.news.atman.pl>
    <5cbee832$0$539$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9nqlr$c8p$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Wed, 24 Apr 2019 14:12:44 +0200

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-04-23 o 12:24, J.F. pisze:

    >Okiem też nikt się nie przejmuje. Żadnego znaczenia gamma też nie ma
    >bo wszystko dzieje się tak samo, nawet jeśli monitor wyłączysz.

    >Wycinek z instrukcji obsługi:
    >W oknie dialogowym Opcje wyświetlania krzywych wybierz dowolną z
    >następujących opcji:
    >Światło (0-255) powoduje wyświetlanie wartości intensywności obrazów
    >RGB należących do przedziału od 0 do 255, przy czym czerń (0)
    >znajduje się w lewym dolnym rogu.
    >Barwnik/Farba % powoduje wyświetlanie wartości intensywności obrazów
    >CMYK należących do przedziału od 0 do 100, przy czym podświetlenia
> [...]

    Ale czy jasnosc na monitorze odpowiada temu, co potem bedzie na
    papierze ?

    Czy to tylko liczby, tak dla orientacji, a na monitor sie nie patrzec

    >Rany, bo metadane są inne. Może osadzony JPG też. Tego nie wiem. Ale
    >za to wiem, że RAW nie był ruszony - przecież zrobiłem porównanie obu
    >otrzymanych obrazów w Photoshopie.

    >Jeśli zapewnienia producenta tego softu (Sony) Ciebie nie przekonują
    >również, to nie ma po co gadać.

    >Dokładnie tak. Po to aby potem móc piksele porównać z obu RAW.

    >Są identyczne - jak pokazałem. Nawet konkretny piksel jaki wskazałeś
    >jako różny, okazał się być identyczny.

    To czemu u mnie sa inne ?
    Mowimy o jednym pliku JPG twojej produkcji.

    >Bo.... program równocześnie wczytuje metadane korekt! Wyzeruj je i
    >wtedy porównuj!

    Jakos tak jest, tylko ... jak wyzerowac ? :-)

    Jest tak samo.
    I nawet pokazuje ten suwaczek przesuniety.

    >Zrób też inny eksperyment. Ściągnij z internetu jakikolwiek ARW i
    >zapisz go pod nazwą tego rozjaśnionego u Ciebie. Czy też się
    >rozjaśnił?

    Nie.

    On te ustawienia zapisuje gdzies w pliku ARW. Ale nie tekstowo.

    >Owszem, rama jest krzywa bo nie zastosowałem korekcji wad obiektywu
    >by nie modyfikować niczego zbędnego. Jeśli u Ciebie nie jest krzywa,
    >to na podstawie metadanych dot. modelu i ustawień obiektywu nastąpiła
    >automatyczna korekcja. Często korzystam z tej opcji w ACR.

    w ARW/IE jest krzywa.

    Ale wydaje mi sie, ze na pozniejszych JPG jest juz bardziej prosta.

    >Nie wiem na ile to żargon a na ile skutek tego, że mamy do czynienia
    >z dyskretnymi wartościami, które łatwo policzyć i podać konkretne
    >liczby.

    Wcale nie tak latwo w kolorowych obrazkach.
    A jeszcze gorzej jak one sa 3*16 bit.

    Zmniejszanie liczby tonow to robi "posteryzacja" :-)

    >Tak się zachowuje. Nie zrobisz kąta ostrego na niej.

    To troche malo, aby twierdzic, ze to dokladnie Beziera.

    Nawiasem mowiac - punkty kontrolne/handlery dla Beziera nie sa na
    linii.

    >Nie, zwiększasz wydajność Słońca o 1ev. Nie masz żadnego sprzętu przy
    >sobie. Jedynie oczy zabierasz na spacer.

    To jasna sprawa, ze nie zauwaze.
    Ale ja mialem Smiene 8, to sobie poradze :-)

    >No tak, jasności wybuchu supernowej nie pomierzy :-D

    I prawdopodobnie nie zmierzy tez jasnosci monitora wyswietlajacego
    jasnosc 1 (z 256)

    >A jaki jest zakres pomiarowy w fotografii? Bo ja nie jestem tego
    >świadomym i czy noc, czy dzień po prostu robię foty :-D

    Ale z lampa blyskową :-P

    Jaki najdluzszy czas naswietlania potrafi twoj swiatlomierz pokazac ?

    >Ty możesz tego nie dostrzegać, ale jeśli jest różnica (bo nie zawsze
    >musi być, szczególnie przy popularnych sprzętach), to światłomierz
    >doskonale wykryje tą różnicę.

    Z ciekawosci mozesz zmierzyc, jak wyglada tych kilka dolnych jasnosci
    monitora.
    Ja niestety swiatlomierza od ~20 lat nie mam.

    >A to ok. Źle zapamiętałem.

    >Pytanie do Sekonica.

    Teoretycznie do mierzenia oswietlenia/luxów potrzebujesz cos takiego:
    https://www.sekonic.com/united-states/products/i-346
    /overview.aspx

    albo cos bardziej fotograficznego
    https://www.sekonic.com/united-states/products/expos
    uremeters.aspx

    Jesli dobrze widze - to maja podobny czujnik z białą kopułką.

    Ale jak tym zmierzyc "oswietlenie" nieba ?

    >Tu właśnie ma zastosowanie baza danych scen. Oczywiście to nie
    >zadziała w skrajnych warunkach typu jakaś ściana itp. Za mało
    >wytycznych. Tak to sobie wyobrażam.

    A jak to beda zołte kwiatki na zielonej łące ?
    Albo japonska modelka w czerwonej sukience na niebieskiej kanapie przy
    zielonej scianie ?

    Czy chocby u Ciebie na strychu - modelka na tle sciany, a sciana
    pastelowo zółta i wcale nie dlatego, że zarówkami oswietlona ...

    P.S. kolejna odnoga wątku o rzeczywistosci - nie chce w domu "zoltego
    swiatla", kupilem sobie swietlowke 6000K, bo 4000 akurat wykupili ...
    i wszystko jest trupio niebieskie.
    Swietlowka niestety nie jest fotograficzna, wiec jakosc nieznana ...
    ale zakladajac, ze te 6000K nie klamie ... co w tym czlowieku jest, ze
    za dnia mu nie przeszkadza, a wieczorem bardzo ...

    >To nie podyskutujemy bo nie używam tych gadgetów jeśli nie można
    >inaczej.

    No ale jakos konwersje robisz, wiec sa jakies domyslne ustawienia.

    >Nie włącza się.

    Moze ta Alfa 99 wyjatkowo dobra, ale w tej kwestii to aparatom nie
    wierze za grosz.

    Ustaw biale tlo, albo szary klin jesli masz, oswietl, ustaw parametry
    recznie,
    zrob zdjecie, zmniejsz oswietlenie do 75%, zrob drugie zdjecie ...
    jakie wartosci pikseli beda na obu obrazach ?

    >Chyba coś nie tak interpretujesz. Programista przyjmuje sobie dane
    >defaultowe zawsze takie same, dla każdego zdjęcia.

    Ale jakies sa.

    >Niczego nie modyfikuje gdy otwierasz poszczególne klatki.

    No, moze jeszcze programista zadowolic klienta i zapamietac ostanie
    ustawienia,
    albo pozwolic zapisac parametry domyslne na nastepne wywolania ...

    >To grafik korzystając z narzędzi jakie otrzymał od programisty,
    >zmienia wszystko co chce podpierając się wieloma danymi, które są
    >osadzone w sposób tekstowy (co Ty nie nazywasz tekstem) w plikach
    >RAW. Poczytaj sobie o standardach takich jak EXIF.

    Ty sobie poszukaj tego tekstu w moim pliku.
    Jakiegos takiego "rozjasniono o 1.00 ev"
    To moze przestaniesz 20 raz pisac o tekscie, skoro ci mowie, ze tam
    zadnego tekstu nie ma :-)

    J.