    From: Jakub Rakus <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezpieczniki w lampie
    Date: Wed, 18 Dec 2013 23:13:53 +0100

    On 18.12.2013 19:00, Piotrne wrote:
    > Mam pytanie dotyczące zabezpieczeń stosowanych w zwykłych
    > halogenowych lampach (biurkowych), z transformatorem 230V/12V.
    > Używałem długo takiej lampy, ale w końcu popękała i w dodatku
    > wydawało mi się, że za mocno się grzeje (z żarówką 35W).
    > Rozkręciłem, w środku był tylko wyłącznik i transformator
    > (bez żadnych bezpieczników). Kilkanaście minut po demontażu
    > transformator miał jeszcze ponad 70 stopni.

    Zdziwiony? Chińczyk oszczędza stal i miedź.

    > To ma być jakiś niewymienny bezpiecznik?

    Nie ma w tej koszulce żadnego bezpiecznika, to tylko połączenie przewodu
    sieciowego z drutem nawojowym z trafa, wsadzone w taki klips z plastiku.
    Bezpiecznik jest na trafie, jak się przegrzeje to się przepali i
    kupujesz nową, a kasa do chińczyka leci.

    > Jak to się powinno robić w takich lampach? I dlaczego w starej lampie nie było
    > żadnych zabezpieczeń - a żarówka 12V zasilana jest dwiema
    > nieizolowanymi "antenkami" (zdjęcie całej lampy - po prawej
    > na dole) i bardzo łatwo to zewrzeć?

    Sieć SELV wyjaśni Ci wszystko. Tak samo robi się oświetlenie witryn
    sklepowych, napięcie jest tak niskie, że nie trzeba żadnej izolacji
    prócz powietrza między drutami. Jak lubisz wyzwania i masz odpowiednio
    długi język to możesz spróbować zewrzeć nim druty ;)

    Rozwiązanie: kup sobie za 5zł "żarówkę" LED na trzonek G4, nigdy tego
    trafa nie przegrzejesz.

    Jakub Rakus