  • 1. Data: 2013-12-18 19:00:56
    Temat: Bezpieczniki w lampie
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Mam pytanie dotyczące zabezpieczeń stosowanych w zwykłych
    halogenowych lampach (biurkowych), z transformatorem 230V/12V.
    Używałem długo takiej lampy, ale w końcu popękała i w dodatku
    wydawało mi się, że za mocno się grzeje (z żarówką 35W).
    Rozkręciłem, w środku był tylko wyłącznik i transformator
    (bez żadnych bezpieczników). Kilkanaście minut po demontażu
    transformator miał jeszcze ponad 70 stopni.

    Starą lampę wyrzuciłem i włączyłem nową, która od kilku lat
    czekała w szafie. Po kilku godzinach świecenia - zgasła...
    Żarówka nie spaliła się, ale po stronie 230V lampa ma
    nieskończony opór. Ponieważ gwarancji już dawno nie ma,
    rozkręciłem ją. Okazało się, że jest tam dodatkowy
    element - bezpiecznik? Jest w czarnej koszulce. Wygląda tak:

    http://piotrne.republika.pl/lampa2 (zdjęcie lewe dolne)

    To ma być jakiś niewymienny bezpiecznik? Jak to się powinno
    robić w takich lampach? I dlaczego w starej lampie nie było
    żadnych zabezpieczeń - a żarówka 12V zasilana jest dwiema
    nieizolowanymi "antenkami" (zdjęcie całej lampy - po prawej
    na dole) i bardzo łatwo to zewrzeć?

    Pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2013-12-18 19:08:22
    Temat: Re: Bezpieczniki w lampie
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Piotrne pisze tak:

    > Po kilku godzinach świecenia - zgasła...
    > Żarówka nie spaliła się, ale po stronie 230V lampa ma
    > nieskończony opór.

    bezpiecznik jest zawinięty w trafo

    kup sobie LED bedziesz miał spokój i nie spalisz domu.

    --
    Piter

  • 3. Data: 2013-12-18 23:13:53
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 18.12.2013 19:00, Piotrne wrote:
> [...]
    > (bez żadnych bezpieczników). Kilkanaście minut po demontażu
    > transformator miał jeszcze ponad 70 stopni.

    Zdziwiony? Chińczyk oszczędza stal i miedź.

    > To ma być jakiś niewymienny bezpiecznik?

    Nie ma w tej koszulce żadnego bezpiecznika, to tylko połączenie przewodu
    sieciowego z drutem nawojowym z trafa, wsadzone w taki klips z plastiku.
    Bezpiecznik jest na trafie, jak się przegrzeje to się przepali i
    kupujesz nową, a kasa do chińczyka leci.

> [...]
    > żadnych zabezpieczeń - a żarówka 12V zasilana jest dwiema
    > nieizolowanymi "antenkami" (zdjęcie całej lampy - po prawej

    Sieć SELV wyjaśni Ci wszystko. Tak samo robi się oświetlenie witryn
    sklepowych, napięcie jest tak niskie, że nie trzeba żadnej izolacji
    prócz powietrza między drutami. Jak lubisz wyzwania i masz odpowiednio
    długi język to możesz spróbować zewrzeć nim druty ;)

    Rozwiązanie: kup sobie za 5zł "żarówkę" LED na trzonek G4, nigdy tego
    trafa nie przegrzejesz.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2013-12-18 23:48:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

> [...]
    > Bezpiecznik jest na trafie, jak się przegrzeje to się przepali i kupujesz

    Chyba jednak nie zawsze tak jest. Kupiłem zestaw pięciu halogenów 25W/12V
    z obudowanym transformatorem w komplecie. Na transformatorze napisane, że
    ma moc 105W (dokładnie tak). Poświeciło to kilkadziesiąt minut i zgasło.
    Też myślałem, że się przepalił bezpiecznik. Ale późnej zaświeciło znowu.
    I tak ciągle w kółko. Z czterema żarówkami działa dobrze. Jakiś polimerowy
    tam wsadzili, czy jak to się nazywa, w każdym razie samonapraiwlny.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2013-12-19 00:31:18
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-12-18 23:13, Jakub Rakus pisze:

    > Bezpiecznik jest na trafie, jak się przegrzeje
    > to się przepali i kupujesz nową, a kasa do chińczyka leci.

    Hmmm, pod pierwszą lampą podpisał się Kanlux,
    ale druga prawie identyczna pochodzi z PRC.
    Ciekawe - stara lampa grzała się, ale żaden
    bezpiecznik nie zadziałał. Nowa grzała się
    mniej. Ale za to śmierdziała po nagrzaniu
    czymś nieokreślonym.

    > Rozwiązanie: kup sobie za 5zł "żarówkę" LED na trzonek G4,
    > nigdy tego trafa nie przegrzejesz.

    To jest (była) dokładnie ostatnia lampa żarowa w domu... Kolor
    ma najlepszy ze wszystkich źródeł światła. A kupiłem nawet
    taśmy LED RGB ze sterownikiem, żeby ustawić sobie najładniejszy
    kolor i oświetlać biurko. Czyli kolor słoneczny albo lampy
    halogenowej. Niestety, nie udało się takiego ustawić...

    Tak wyglądają domowe źródła światła oglądane przez
    spektroskop z płyty CD:
    http://piotrne.republika.pl/oswietlenie_barwy/index.
    html

    P.

  • 6. Data: 2013-12-19 09:18:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 18 Dec 2013 19:00:56 +0100, Piotrne napisał(a):

    > To ma być jakiś niewymienny bezpiecznik? Jak to się powinno
    > robić w takich lampach?

    Niektóre lampy z trafem w środku mają niewymienny bezpiecznik umieszczony
    pod ostatnią warstwą izolacji uzwojenia. Pewnie wychodzą z założenia że jak
    trafko dostanie zwarcia i bezpiecznik zadziała to nikt nie będzie przewijał
    tylko wymieni trafo albo i całą lampę. Ale sam mam taką w której ów
    bezpiecznik zadziałał. Wyciąłem go i poddałem lampę obserwacji - przez
    ostatnich kilka lat nic się niedobrego nie działo :)
    W ogóle w trafach małej mocy (o cienkim drucie nawojowym pierwotnego)
    rzadko się daje bezpieczniki wychodząc z założenia że cienki drut spełni tą
    rolę wystarczająco dobrze.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2013-12-19 17:29:42
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 18.12.2013 23:48, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > I tak ciągle w kółko. Z czterema żarówkami działa dobrze. Jakiś polimerowy
    > tam wsadzili, czy jak to się nazywa, w każdym razie samonapraiwlny.

    Ano widzisz, kupiłeś jednak bardziej zaawansowany produkt niż chińska
    lampka na biurko, w którym ktoś się wykosztował na jakiegoś termika.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2013-12-19 17:36:15
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 19.12.2013 00:31, Piotrne wrote:

> [...]
    > Ciekawe - stara lampa grzała się, ale żaden
    > bezpiecznik nie zadziałał. Nowa grzała się
    > mniej. Ale za to śmierdziała po nagrzaniu

    W lampce którą miałem poprzednio też były takie objawy. Ponieważ było to
    kilka lat temu, gdy LEDowe "żarówki" były trudne do dostania, zrobiłem
    sobie sam matryce 6x6 ze 100miliWatowych superfluxów, przestało
    śmierdzieć i świeciło bardzo ładnie.

> [...]
    > halogenowej. Niestety, nie udało się takiego ustawić...
    >
    > Tak wyglądają domowe źródła światła oglądane przez

    Widać szczególnie nieciekawe właściwości świetlówy. Ja mam w lampach
    nabiurkowych i oprawach pod szafkami w kuchni takie coś:
    http://www.ledlumen.pl/produkt-1398-g4.html
    Bardzo ładne światło to daje, kolor nie tak żółty jak z żarówy, bardziej
    zbliżony do światła dziennego.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2013-12-19 23:50:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > Ano widzisz, kupiłeś jednak bardziej zaawansowany produkt niż chińska
    > lampka na biurko, w którym ktoś się wykosztował na jakiegoś termika.

    Zamontowanie jednorazowego bezpiecznika jest istotnie tańsze? Najtaniej,
    to chyba nic tam nie montować.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2013-12-21 16:30:22
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-12-18 19:08, PiteR pisze:

    > kup sobie LED bedziesz miał spokój i nie spalisz domu.

    Chciałem mieć jednak lampę grzejącą i kupiłem przetwornicę
    - "transformator elektroniczny". Działa całkiem dobrze,
    chociaż ma chyba 100 kHz zamiast 50 Hz. Do poprzednich
    zdjęć (http://piotrne.republika.pl/lampa2) dodałem dwa
    z działającą lampą. Jest teraz trochę za lekka...

    P.