    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Date: Thu, 24 Sep 2015 21:13:50 +0200

    (c)RaSz pisze:

    > Tym niemniej wszystkim zadowolonym użytkownikom pragnę niniejszym
    > uświadomić, że taką dwu-bulbę wymyślili Polacy, i tylko przez złośliwość
    > losu - zostali pozbawieni należnych im z tego tytułu apanaży...

    E tam od razu złośliwość. Wiele wynalazków przeszło taką kolej rzeczy.
    Ktoś wymyśla, składa wniosek, uzyskuje patent, przez lata nikt się tym
    nie interesuje. Bo na przykład nie jest to nikomu potrzebne. Potem
    patent wygasa, a pomysł jest jak znalazł. Stereofonia na przykład była
    opatentowana chyba ze sto lat wcześniej nim zaczęła być powszechna.

    > Ja nie specjalist' to i nie znaju, ale wydaje mi się, że chodzi właśnie
    > o to, że owa wewnętrzna *ma być* jak najgorętsza!

    Nie, ona ma optymalny zakres temperatur. Nie tylko z tego powodu,
    że gdyby była *najgorętsza*, to by się nawet kwarc stopił.

> [...]
    > rozchodzi) sprawą jest to, że często-gęsto na jakieś wynalazki wpadają
    > outsiderzy, czyli "ludzie z zewnątrz", wyprzedzając starannie
    > wyedukowanych specjalistów, którym dany pomysł jakoś-tam żadną miarą
    > nie mógł wpaść do głowy latami, choć niby o swej dziedzinie "wiedzieli
    > wszystko". Aż tu przychodzi ktoś "niedouczony", i podaje pomysł, prosty,
    > a jednak w tej prostocie - genialny. I fachowcom kopary opadają do samej
    > ziemi... Ale to chyba jasne, że sam, "goły" pomysł to za mało, fachowcy
    > muszą potem jeszcze sporo się nagłówkować, aby to-to zadziałało jak

    Józef Hoffman z Krakowa był kimś takim. Światowej sławy pianista, uznawany
    za jednego z lepszych w ogóle. Od lat dwudziesych mieszkający w Stanach
    Zjednoczonych. Z samych honorariów za koncerty żyłby bardzo dostatnio,
    większość ówczesnych pianistów mogła mu zazdrościć stawek. Ale największe
    dochody dawały mu opłaty licencyjne za wynalazek wycieraczki samochodowej,
    którego był dokonał patrząc na kiwający się metronom. I ten stan sobie bardzo
    chwalił -- jak mówił, może grać dla przyjemności, wielkiej przyjemności.
    A ta wycieraczka, to nie była jego jedynym wynalazkiem.

    --
    Jarek