  • 1. Data: 2015-09-22 12:53:56
    Temat: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Cześć,

    Czy Waszym zdaniem jest możliwe, żeby bezpiecznik topikowy (zwykła rurka)
    250 mA przepalił się od wstrząsów? Prądy, które tam płyną, są rzędu
    pojedynczych miliamperów, nigdzie nie widzę zwarcia, ale układ pracuje
    w motocyklu i po prostu bezpiecznik się przepalił... zastanawiam się czy
    to może być od wibracji.

    --
    Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r.
    http://motogof.tumblr.com/

  • 2. Data: 2015-09-22 15:05:25
    Temat: Re: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-22 o 12:53, Gof pisze:
> [...]
    > pojedynczych miliamperów, nigdzie nie widzę zwarcia, ale układ pracuje
    > w motocyklu i po prostu bezpiecznik się przepalił... zastanawiam się czy

    Jest to prawdopodobne, że się urwał w środku. W sumie powinno dać się
    poznać po uszkodzonym bezpieczniku.
    EM

  • 3. Data: 2015-09-22 15:25:36
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.09.2015 um 12:53 schrieb Gof:
> [...]
    > pojedynczych miliamperów, nigdzie nie widzę zwarcia, ale układ pracuje
    > w motocyklu i po prostu bezpiecznik się przepalił... zastanawiam się czy

    Jaki jest tam bezpiecznik? Znaczy wymiary?

    Waldek

  • 4. Data: 2015-09-22 16:22:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >pracuje
    >w motocyklu i po prostu bezpiecznik się przepalił... zastanawiam się

    Nie tyle przepalil, co urwal ... mozliwe, choc malo prawdopodobne.
    Taki ze sprezynka, czy bez ? Bo moze naprezenia od mrozu ?

    A z doswiadczenia ... tez widzialem taki palacy sie bez powodu
    bezpiecznik w motocyklu, a okazalo sie, ze z kanapy cos metalowego
    wystawalo i zwieralo czuly punkt. Oczywiscie dopiero po usiadnieciu
    :-)

    J.

  • 5. Data: 2015-09-22 20:26:54
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > pojedynczych miliamperów, nigdzie nie widzę zwarcia, ale układ pracuje
    > w motocyklu i po prostu bezpiecznik się przepalił... zastanawiam się czy

    Tak. Niedawno mi taki upadł z 3 metrów i się zepsuł. Nie rozbił się, ale
    przerwał w środku.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 6. Data: 2015-09-22 21:58:17
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    : Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    : news:gof.pme.1442919236@news.chmurka.net...
    : > Cześć,
    : >
    : > (...) Prądy, które tam płyną, są rzędu
    : > pojedynczych miliamperów, (...) układ pracuje
    : > w motocyklu i po prostu bezpiecznik się przepalił...
    : > zastanawiam się czy to może być od wibracji.
    : >
    :
    :
    : Tak. Niedawno mi taki upadł z 3 metrów i się zepsuł. Nie rozbił się, ale
    : przerwał w środku.
    :
    : --
    : Pozdrawiam,
    :
    : yabba
    :

    Ja tam nie elektryk, tylko zwykły chemik, no ale jakoś wierzyć mi się nie chce.
    Argumenty? Otóż:
    Włókno bezpiecznika jest wszak (potwierdzicie?) z metalu, a ten, jaki by nie
    był, to nawet w formie cieniutkiej nitki - w żadnym razie nie jest *kruchy*.
    Krucha to może być ceramika, szkło, taki, czy inny kryształ. Nawet diament, taki
    twardy, a jednak na udary nieodporny. No bo kruchy właśnie.

    Ale... Ale bywa, że i "skruszeją" metale! Lecz wymaga to specyficznych
    warunków, które jednak mogły w opisanych przypadkach nastąpić. Zjawisko jest
    dość częste w żarówkach, a polega na tym, iż ciągłe żarzenie włókna powoduje
    *krystalizację* w metalu, z którego jest ono wykonane. O szczegóły trzeba by
    zapytać jekiegoś metalurga (tylko nie pewnego Sz. B. ! - znanego doskonale na 2
    grupach pl.sci. ~ -> kosmos, i fizyka), to temat naświetli. W każdym bądź
    razie
    gdy kryształy się porządnie rozwiną, zaczynają nawet i deformować kształt
    drucika, a zaś przede wszystkim: powodują, że przestaje on być odporny na
    niezbyt nawet silne wstrząsy. Pęknie wtedy dość łatwo, ale... Ale wątkotwórca
    twierdził (pośrednio!), że ten "jego" bezpiecznik nie miał prawa
    zrekrystalizować, no bo rzekomo *nigdy* nie płynął przez niego jakiś większy
    prąd. A jeśli tak, to nawet udezrzony młotkiem (sam drucik!), i to kilka razy -
    powinien znieść to całkiem dobrze, nie pęknąć, a co najwyżej się rozpłaszczyć.
    Natomiast żadne jego potrząsanie, nawet najsilniejsze - nie miało by
    najmniejszego prawa uszkodzić metalu!

    Natomiast ten, co to "upadł z 3 metrów i się zepsuł" - czy przypadkiem nie był
    baaardzo mocno - już "wysmażony"?

    --
    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
    dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy ZNACZNIE bardziej.

  • 7. Data: 2015-09-22 22:19:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    (c)RaSz pisze:

> [...]
    > jest dość częste w żarówkach, a polega na tym, iż ciągłe żarzenie włókna
    > powoduje *krystalizację* w metalu, z którego jest ono wykonane.

    Kiedyś na potrzeby dyskusji zawiesiłem zdjęcie takiej żarówki, halogenowej,
    rekrtstalizowanej. Wisi do dzisiaj: http://148.81.130.53/bulba.jpg

> [...]
    >
    > Natomiast ten, co to "upadł z 3 metrów i się zepsuł" - czy przypadkiem
    > nie był baaardzo mocno - już "wysmażony"?

    Czy takiego bezpiecznikowego drucika na bardzo niskie prądy nie robi się
    z jakiegoś bizmutu? Bo tak mi się coś o uszy obiło. On w przeciwieństwie
    do wolframu ma bardzo niską temperaturę topninia, ale również jest bardzo
    kruchy. Postawię tezę, że nawet rekrystalizacja do tego nie jest potrzebna.
    Pręty z hartowanej stali też przy upadku pękają.

    Jarek

    --
    Życie jest formą istnienia białka,
    ale w kominie coś czasem załka.

  • 8. Data: 2015-09-22 23:02:23
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik " (c)RaSz" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > najmniejszego prawa uszkodzić metalu!
    >
    > Natomiast ten, co to "upadł z 3 metrów i się zepsuł" - czy przypadkiem nie

    Był używany, ale płynęły przez niego miliampery.
    Metal drutu w bezpieczniku nie musi być kruchy. Wystarczy przyłożyć
    odpowiednią siłę, to każdy kawałek metalu porwie się na strzępy.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 9. Data: 2015-09-23 01:31:56
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    news:5601c12f$0$19939$65785112@news.neostrada.pl ...
    :
[...]

    Przypomnę, że nie jestem materiałoznawcą, i mogę błądzić, ale jednak cechą
    metali jest ich spora odporność na udary różnorakie. Obecność elektronowej
    "zupy" w odpowiedzialnym za przewodzenie paśmie walencyjnym skutkuje sporą
    "kowalnością", i wytrzymałością zarówno na rozciąganie, jak i zgniatanie. A
    jeśli chodzi o to, że "Wystarczy przyłożyć odpowiednią siłę" - to z pewną taką
    nieśmiałością zauważę, że musiałaby ona zostać jakoś-tam "prze-transmitowana"
    poprzez dużą ilość elementów "otaczających" feralny drucik. Od opon tego
    motocykl zaczynając, poprzez amortyzatory, "widelec", jakieś jeszcze inne
    kawałki konstrukcji, wszelkie-tam obudowy, płytki montażowe, sprężynki
    utrzymujące bezpiecznik, i w końcu jego obudowę. I gdyby założyć, że przekazana
    tymi ścieżkami siła była wystarczająca aby uszkodzić w-pełni-zdrowy metal - to
    jakich by ta siła musiała dokonać spustoszeń na swej drodze?! Uwzględnij przy
    tym jej *rozpraszanie*, no i wtedy to motocykl powinien po prostu eksplodować...

    No ale jeśli twierdzisz, że bezpiecznik "ni mion prawa" się kiedyś-tam przypiec,
    i zrekrystalizować, po czym jeszcze (chyba koniecznie?) zahartować, to pozostaje
    tylko... spisek! Nie nabijam się z Ciebie, piszę całkiem poważnie. Jeśli
    producenci bezpieczników robiliby takie, co to tylko ich śmierć "naturalna"
    dopada (czyli wynikła z ich funkcji: palą się, gdy amperaż jest zbyt duży) - to,
    być może, nie mieliby odpowiedniego popytu na swe wyroby, gdyż *zbyt rzadko* by
    się zużywały. No i może specjalnie używają takich stopów, które są nadzwyczaj
    kruche? A diabli ich tam wiedzą!

    --
    Posiadasz wolne moce obliczeniowe? Dołącz do projektu BOINC - przetwarzania
    rozproszonego, wykorzystującego domowy sprzęt, do profesjonalnych projektów.

  • 10. Data: 2015-09-23 14:43:38
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

    > Jaki jest tam bezpiecznik? Znaczy wymiary?

    Mała rurka. To oczywiście nie jest oryginalne wyposażenie moto, tylko
    część mojego układu. On jest w oprawce na kablu.

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/