  • Data: 2023-07-25 15:48:12
    Temat: Re: Amerykańskie gniazdo natynkowe
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Jacek Radzikowski zacytował klasyka:

    > Never underestimate the bandwidth of a station wagon
    > full of tapes hurtling down the highway.
    >
    > To się sprawdza nawet w czasach gigabitowych łączy internetowych.
    > Najszybszym sposobem na przetransportowanie danych z Mauna Kea
    > Observatory na Hawajach wykorzystanych do obliczenia zdjęcia czarnej
    > dziury było zawiezienie prawie pół tony dysków na lotnisko i zapakowanie
    > ich do samolotu. Dało to efektywną szybkość transferu 112Gbps, w
    > porównaniu z nędznymi kilkoma gigabitami po kabelku podmorskim

    No właśnie już się nie sprawdza. Ja mam do domu jeden gigabit,
    co wynika z podziału włókna optycznym spliterem na osiem części.
    Jedno abonenckie włókno to 8 Gbps, do osiągnięcia tych 112 Gbps
    wystarczyłoby ich 14. A w kablu, który biegnie kilka metrów od
    mojego domu włókien jest na pewno więcej niż 16. O podmorskim
    juz nie wspomnę.

    Chociaż z drugiej strony, dane z półcalowych taśm wypełniających
    kombiaka, o których pisze klasyk, to ja teraz mogę zmieścić
    w telefonie. Taka szpulka do mainframe IBM miała od 5 MB (na
    początku) do ponad 100 MB (u schyłku kariery). Wyobraźmy sobie
    zatem suva wypełnionego kartami microSD...

    --
    Jarek