  • Data: 2023-07-25 17:04:49
    Temat: Re: Amerykańskie gniazdo natynkowe
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Jacek Radzikowski napisał:

    > O wiele łatwiej przesłać kilka równoległych strumieni danych niż jeden
    > o porównywalnej przepustowości. Nawet dzisiejsze mocne komputery dostają
    > czkawki przy kilkudziesięciu Ggps. Inaczej to wygląda jak masz kilka
    > równoległych strumieni.

    W kombiaku też nie jest jedna megaszpula, tylko wiele tasiemek. Da się
    każdą założyć na osobny przewijak.

    > Ale wracając do czarnej dziury: z rachunków wyszło że jednak lepiej
    > będzie się opłacać przesłanie dysków samolotem niż pchanie danych
    > przez światłowód.

    Kiedy były robione te rachunki? Ja tę hostorię po raz pierwszy słyszałem
    pod koniec lat siedemdziesiątych. Ówczesne uwarunkowania techniczne są
    mi znane. Specyfika badań czarnych dziur z grubsza też. Pośpiech nie
    jest wymagany, dane się gromadzi, a potem chciałoby się je wysłać gdzieś
    dalej. Tu padło na samolot -- organizowana co jakiś czas akcja przewozowa
    skłania do takich obliczeń. Dzisiaj na ogół łatwiej te dane sączyć
    równomiernie. Ale to dzisiaj, w zasadzie do końca XX wieku wynajęcie
    na stałe kanału transmisyjnego z A do B wychodziło drogo. Drożej niż
    wożenie taśm na taczkach.

    > Upakować może się da lepiej, ale jak doliczysz czas potrzebny na
    > zapisanie i odczytanie danych to tasiemki dalej mogą być górą.

    No więc właśnie, taśmy są (mogą być) dobre do backupu. Do robienia
    wrażenia też. Ale w praktyce transport danych na nośnikach fizycznych
    nie ma już znaczenia.

    --
    Jarek