  • 31. Data: 2009-08-22 19:36:22
    Temat: Re: Parę fotek z Bieszczadów...
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    XX YY wrote:

    > ale cos nie tak
    >
    > hybryda jaka jest s7000 na ogol zalatwiaja sprawy techniczne za
    > fotografa.
    > musiales popelnic jakies bledy w nastawach.

    No właśnie coś nie tak.... specjalnie wyłączyłem AF, aby przypadkowo nie
    ostrzył na to czego nie chcę jak przesunąłem kadr.... i.... coś nawaliło...
    Właśnie wpadłem na to, co to może być, jutro chyba przeprowadzę testy,
    wcześniej jeszcze zajrzę do instrukcji....

    > proponowalbym na poczatek ustaw raczej sporo automatu np program P i
    > AF . jesli zdjecia beda dobre techniczne to stopniowo przechodz na
    > polautomatyke jak np z preselekcja przyslony.

    Nie robię zdjęć od wczoraj, ani nawet od tygodnia... zaczynałem ponad 25 lat
    temu od smieny, potem były analogowe lustrzanki manualne, i z AF i rożnymi
    programami... Ostatnio po padzie lustra miałem kompakta Fuji E500 (z
    możliwością pracy w trymach manualnych), a teraz zakupiłem S7000... Tak
    więc jak do tej pory nie miałem problemów z opanowaniem różnych sprzętów.
    Programu P używam dość często, zwłaszcza że w tym aparacie (jak w wielu
    innych) można łatwo zmieniać czas i przesłonę w zależności od potrzeb.
    Pozostałe programy również wykorzystuję w zależności od potrzeb i nie mam z
    tym problemów... tutaj coś nawaliło z nastawami ostrości. Chciałem dobrze,
    wyszło źle... ;-) Muszę znaleźć przyczynę...

    > tzn na poczatek ogranicz ilosc zmiennych , ktore musisz wybrac.
    >
    > obawiam sie , ze nic nie nawalilo , tylko dokonales jakis blednych
    > wyborow.

    A ja się zastanawiam, czy dobrze zrozumiałem sposób działania tego
    focusa.... Tak z pewnością to moja wina, tylko zastanawiam się w którym
    momencie popełniłem błąd....

    > Raw powinen byc prawidlowy przy nastawach standardowych. ew balans
    > bieli moze wymagac korekty.
    > Nie ma naprawde zadnej szczegolnej trudnosci w poprawnym wywolaniu
    > rawa.

    zależy co się chce osiągnąć....

    > w rawie moze kryc sie wiecej informacji , ktorych przez std obrobke
    > sie nie wyciagnie ( czyli ich nie widac w jpeg), ale tym sie nie
    > musisz na razie przejmowac.
    > na to przyjdzie czas , kiedy zrobisz poprawnie standard.

    tyle że zawsze chce się się więcej... ;-)

    > nie sadze.
    >
    > raw to nic szczegolnie trudnego.

    > tak wybralem zdjecie

    http://picasaweb.google.pl/krzysztof.chajecki/Bieszc
    zadySierpien2009?featdirectlink#5371005446148068498

> [...]
    > bieli zbyt niebieski.
    > obfite naswietlenie przesuwa rownowage barw w kierunku zolci , a
    > tutataj jeszcze miales od ustomatyki przesunieta rownowage w kieruku
    > niebieskiego ( zimnego)
    >
    > ostrosc z jakiegos powodu zupelnie nietrafiona.
    > przyznam sie , ze w zyciu nie widzielam tak nieostrego zdjecia
    > robionego prawdziwym aparatem
    > cos tu nie gra.
    > czy masz czysty obiektyw, albo cze nie nastwiales AF dla macro , albo
    > moze przy MF zle nastwiles?
    > a oze na pelnej dziurze ten obiektyw tak marnie rysuje ?- nalezaloby

    jesteś blisko, ale nie z tej strony... Zdjęcie jak je zobaczyłem na kompie
    kwalifikowało się do kosza bo.... "O ja głupia cipa zapomniałem", czy
    raczej nie pomyślałem o dopaleniu lampą.... w rezultacie chłopcy byli tylko
    ciemnymi plamami... Bardzo dużo pracy kosztowało mnie doprowadzenie do
    takiego stanu, aby było ich jako - tako widać i jednocześnie aby prawie
    wszystko nie utonęło w szumach.... Balans bieli może i można poprawić,
    zdjąć jeszcze niebieski i zielony, chociaż ja lubię wysycone zdjęcia...

    > cos tutaj na prawde nie gra.
    > osoby ktore nie interesuja sie fotografia , kupuja aparat , i zdjecia
    > " wychodza lepsze".

    Z tego zdjęcia z jpeg-a nic prawie by się nie wydobyło... z resztą to akurat
    było o ile pamiętam robione na pełnej automatyce...

    > tak - o wartosciach artystycznych nie podejmuje sie dyskusji.
    > moze ktos za 100 lat dopatrzy sie tutaj wartosci artystycznych z czego
    > dzisiaj nie zdajemy sobie sprawy ( jak to sie stalo np z van
    > Goghiem) ;-)

    raczej za lat 20 kto wtedy z kim tankował.... tak już patrzę na zdjęcia
    stamtąd sprzed 15 lat... ;-)

    > ale zdjecia powinny byc prawidlowe technicznie , a sa nieprawidlowe.
    > Sa znacznie ponizej tego poziomu jakie oferuja wspolczesne hybrydy.
    >
    > ale nic , rob dalej - to jedyna droga , i wyciagaj wnioski.
    > 1 -szy na dzisiaj - przyjrzyj sie ostrosci - musi byc lepiej.
    > sugerowalbym nastwe AF z przekadrowaniem .

    ten AF to muszę naprawdę gruntownie pomacać....

    --
    pzdr
    meping

  • 32. Data: 2009-08-23 10:22:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > wszystko nie utonęło w szumach.... Balans bieli może i można poprawić,
    > zdjąć jeszcze niebieski i zielony, chociaż ja lubię wysycone zdjęcia...

    kiedy juz wyslalem posta zobaczylem jeszcze raz to zdjecie przez lube
    w picasie- szumy sa rzeczywiste zajebiste - to wskazuje na kolosalne
    niedoswietlenie i potem wyciaganie. ale nie chcialem juz korygowac.
    tak czy owak powodem slabego zdjecia jest tutaj duzy blad
    naswietlenia.

    > ten AF to muszę naprawdę gruntownie pomacać....

    sugeruje zrob test "okna"

    wystaw aparat przez okno mieszkania , najlepiej skieruj na cos co ma
    napisy jak np numery smochodow , albo oznakowanie szlakow jesli
    mieszkasz w puszczy i zrob zwykle , banalne zdjecia z reki , przy
    nastwach auto. ale w dzien , zeby bylo dostatecznie duzo swiatla - bez
    udziwniania , wyszukiwania zdjecia najlepszgo z wielu. Zwykly prosty
    strzal.

    i pokarz to zdjecie - mozna bedzie od razu ocenic czy aparat pracuje
    prawidlowo - a jesli tak to reszta lezy w Twoich rekach.

  • 33. Data: 2009-08-23 14:09:13
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    XX YY wrote:

> [...]
    >
    > i pokarz to zdjecie - mozna bedzie od razu ocenic czy aparat pracuje
    > prawidlowo - a jesli tak to reszta lezy w Twoich rekach.

    tak więc wykonałem serię zdjęć testowych....

    Warunki: statyw i robione na samowyzwalaczu 10s (aby uniknąć poruszenia - na
    wyjeździe zgubiłem wężyk). Wszystkie zdjęcia są opisane i załadowane na
    picase w max rozdzielczości. Zrobiłem serię zdjęć z tulejką i filtrem UV
    (bo na niego padło podejrzenie, mam założony na stałe jako ochrona
    obiektywu) kolejno: program P, max zbliżenie i max oddalenie, max przesłona
    (f8) max przybliżenie i oddalenie, to samo dla minimalnej przesłony (w
    zależności od ogniskowej f3,1 i f2,8) i to samo po zdjęciu tulejki. Pomiar
    światła multi, AF w trybie spot. Celowałem w zadek samochodu... ;-)

    Matryca 6,1MP (max rozdzielczość bez interpolacji), format zapisu jpg.

    Chyba jest wszytko w porządku, ale nie jestem do końca pewien...
    Niech "bieglejsi w piśmie" to ocenią... ;-)

    Na pewno filtr UV pozwolił lebiej wyciągnąć kolor nieba, a wpływy na
    ostrość zbytnio nie widzę....

    http://picasaweb.google.pl/krzysztof.chajecki/Testy2
    3082009?authkey=Gv1sRgCI-gn_3q9_CL2wE&feat=directlin

    Dochodzę też do dziwnego wniosku (po kolejnej lekturze instrukcji do
    zabawki), że jeśli się posiada trochę wiedzy, to zrobienie dobrego zdjęcia
    tak zautoamtyzowanym sprzętem w trybie innym niż full automat (co nie
    zawsze mi pasuje, bo chcę mieć kontrolę nad tym co robię) jest znacznie
    bardziej skomplikowane niż starym manualnym bądź półautoamtycznym (znaczy
    się MF i powiedzmy preselekcja przesłony, albo nawet tylko światłomierz)
    lustrem z porządną matówką.... ;-) Tam to było naprawdę o wiele
    prostsze... ;-)

    --
    pzdr
    meping

  • 34. Data: 2009-08-23 15:16:13
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 23 Aug., 16:09, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:

    > tak więc wykonałem serię zdjęć testowych....
    >
    > Warunki: statyw i robione na samowyzwalaczu 10s (aby uniknąć poruszenia - na
    > wyjeździe zgubiłem wężyk).

    ojej , duzo lepiej byloby z reki .

    czy wylaczyles IS ?- jesli ze statywu to nalzaloby wylaczyc IS

    w pierwszej chwili myslalem ze masz na mysli czas naswietlenia - 10
    sek ale zorientowalem sie zi to czas opoznienia :-)

    zwykle zdjecie z reki , takie najprostsze jak sie robi - z reki tak
    jak to robisz najczesciej , naturalne ,
    wtedy mozna cos ocenic jak pracuje aparat na codzien , na przyslonie
    roboczej - w pelni otwartej lub lekko przyslonietej.

    Ale teraz mozan juz ocenic ze aparat pracuje prawidlowo , wprawdzie
    nie ma sokolich oczu rozdzielczosc winna byc na tele troche lepsza
    ale tragedii tez nie ma - aparat pracuje prawidlowo , jesli cos ze
    zdjeciami bedzie nie tak , to od tej pory bedziesz juz wiedzial kogo
    nalezy winic - nie aparat :-)

    filtr UV nie jet porzebny , chyba ze chronisz obiektyw mechanicznie.
    UV nie ma wplywu na kolor nieba

> [...]
    > się MF i powiedzmy preselekcja przesłony, albo nawet tylko światłomierz)
    > lustrem z porządną matówką.... ;-) Tam to było naprawdę o wiele

    tak tez uwazam.
    praca starszymi aparatami jak np pracktica byla nie mniej wygodna .
    pamietam przed laty tam gdzie mieszkalem pojawil sie nikormat - och
    marzenie fotografow - za PRL latwiej mozna bylo spotkac UFO niz
    nikormata.
    kiedy dorwalismy sie do niego przecieralem oczy ze zdumienia.
    tak pokreconej obslugi sobie nie wyobrazalem , wolalem praktice.
    do dzisiaj wlasciwie nie trafilem na aparat , ktory pod wzgledem
    ergonomii bylby zdecydownie lepszy od tych enerdowskich.

    we wspolczesnych pierscien przyslony zostal przeniesion z obiektywu
    gdzies tam na korpus
    pokreto czasow tez - w sumie nie jest wygodniej.
    mam teraz klaycznego MF sanyanga ( !) i ciesze sie luxusem obslugi.

    ale do rzeczy - Twoj aparat jest ok. choc zobacz czy mozna nastawic w
    meni troche lepsze ostrzenie - to moze troche pomoc w jpeg.

  • 35. Data: 2009-08-23 16:25:18
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    XX YY wrote:

    > ojej , duzo lepiej byloby z reki .
    >
    > czy wylaczyles IS ?- jesli ze statywu to nalzaloby wylaczyc IS

    jeśli masz na myśli stabilizację, to ten aparat jej nie posiada.... hybrydy
    Fuji mają stabilizację od modelu S9600 (i to bardzo mocno krytykowaną -
    opiniach użytkowników zdanie jest niemal jedno - wyłączyć i zapomnieć)

    > w pierwszej chwili myslalem ze masz na mysli czas naswietlenia - 10
    > sek ale zorientowalem sie zi to czas opoznienia :-)

    ;-)

> [...]
    > wtedy mozna cos ocenic jak pracuje aparat na codzien , na przyslonie
    > roboczej - w pelni otwartej lub lekko przyslonietej.

    nie w moim przypadku - zawsze widocznie poruszam zdjęcia powyżej ogniskowej
    ca 150mm, a dzisiaj z uwagi na zadymę telefoniczną z małżonką to w ogóle
    było przechlapane... ;-> Dodatkowo statyw dał możliwość 100% powtarzalności
    kadru, a o to chodziło przecież...

> [...]
    > ale tragedii tez nie ma - aparat pracuje prawidlowo , jesli cos ze
    > zdjeciami bedzie nie tak , to od tej pory bedziesz juz wiedzial kogo

    tak podejrzewałem od początku, że coś sknociłem... ;-)

    > filtr UV nie jet porzebny , chyba ze chronisz obiektyw mechanicznie.
    > UV nie ma wplywu na kolor nieba

    tu zdecydowanie się nie zgodzę - kłóci się to z moją wiedzą - wszyskie
    książki i publikacje na jakie trafiałem to potwierdzają. Jego znaczenie
    wzrasta wraz z wysokością npm (cieńsza warstwa atmosfery filtrująca
    promieniowanie UV) i w górach jest niemal konieczny jeśli się chce robić
    dobre zdjęcia (z nebem błękitnym, a nie białym), ale też na załączonych
    zdjęciach testowych widać różnicę (Warszawa, ca 76m npm) - czas ekspozycji
    taki sam (sprawdziłem właśnie w exif) a niebo bardziej błękitne. Istotna
    jest też dla mnie mechaniczna ochrona obiektywu i matrycy. Jedną z
    przypadłości tego modelu jest dostawanie się kurzu i zanieczyszczeń do
    wnętrza obiektywu i na matrycę, zaś serwisy za czyszczenie tego krzyczą
    tyle ile zapłaciłem za aparat.... ;-) o ochronie przeciw ew. uderzeniu nie
    wspominam, a czasem jestem sterroryzowany przez dzieci do dania im go do
    rąk... ;-)

    Jak będę prawdopodobnie za parę tygodni na weekend w górach, to przeprowadzę
    test porównawczy podobny do dzisiejszego... ;-)

> [...]
    > do dzisiaj wlasciwie nie trafilem na aparat , ktory pod wzgledem
    > ergonomii bylby zdecydownie lepszy od tych enerdowskich.

    nie ma to jak stara dobra ergonomia z lat 80-tych... ;-) w samochodach też
    to zauważam... ;-) dla jachtów to lata jeszcze o dekadę i dwie
    wcześniejsze... ;-)

> [...]
    >

    > ale do rzeczy - Twoj aparat jest ok. choc zobacz czy mozna nastawic w
    > meni troche lepsze ostrzenie - to moze troche pomoc w jpeg.

    nie wpadłem na to wcześniej, ale teraz sprawdziłem... jest na hard, więc
    lepiej się nie da... ;-> Pozostaje dogrywanie się ze sprzętem....

    I jeszcze jedno... Wyszedłem z błędnego założenia, że robiąc w raw można
    nieco mniej się przykładać, bo w programie i tak się poprawi... No i
    dostałem po tyłku jak widać... ;-D

    --
    pzdr
    meping

  • 36. Data: 2009-08-23 16:53:41
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > zdjęciach testowych widać różnicę (Warszawa, ca 76m npm) - czas ekspozycji
    > taki sam (sprawdziłem właśnie w exif) a niebo bardziej błękitne.

    to prawda , ale matryca jest nieczula na UV .
    czula jest chem. emulscja swiatloczula dlatego w analogu UV ma sens,
    gdyz UV ulega innemu ugieciu/ogniskowaniu niz prom .widzialne i
    naswietlajac emulscje powoduje nieostrosc.

    w aparatach cyfrowych jedyny sens filtra UV to mechaniczna ochrona
    obiektywu.
    Szkla obiektywu tez stanowia filtr UV, cho w tym wypdku nie bylby
    potrzebny.

> [...]
    >

    > nie ma to jak stara dobra ergonomia z lat 80-tych... ;-) w samochodach też
    > to zauważam... ;-) dla jachtów to lata jeszcze o dekadę i dwie

    ja mam jacht ktory juz podchodzi pod 20 lat.
    te wspolczesne chodza ostrzej , sa jednak szybsze , kambuzy tez sa
    nowoczesnijesze, wygodniejsze , ladniej wyposazone.
    moj jest solidniej wykonany , nie do zdarcia.
    pojecie osmozy nie istnieje dla niego.

    > I jeszcze jedno... Wyszedłem z błędnego założenia, że robiąc w raw można
    > nieco mniej się przykładać, bo w programie i tak się poprawi... No i
> [...]

    ja mysle, ze popelniles, ze tak powiem blad natury strategicznej.
    wiekszosc tych zdjec wykonales w nie najlepszych warunkach
    oswietleniowych.
    oswietlenie bylo slabe , malo plastyczne - to utrudnia uzyskanie
    dobrych wynikow.

    ale powtarzam - skoro szukasz to moze byc na przyszlosc tylko lepiej.

    XXX

  • 37. Data: 2009-08-23 18:01:02
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    XX YY wrote:

> [...]
    > obiektywu.
    > Szkla obiektywu tez stanowia filtr UV, cho w tym wypdku nie bylby

    Napisałem już - przeprowadzę test. Tym niemniej zajrzałem do "Mądrej
    książki" i tam stoi, że filtr UV filtruje też (prócz promieniowania UV)
    część promieniowania niebieskiego - to może być klucz do rozwiązania tej
    zagadki w przypadku cyfry... Bo wykonane przeze mnie próbki pokazują
    różnicę...

    > ja mam jacht ktory juz podchodzi pod 20 lat.

    to gówniarz, małolat... ;-) mój ma 36, a konstrukcja jest o ca 4 lata
    starsza... ;-P

    > te wspolczesne chodza ostrzej , sa jednak szybsze , kambuzy tez sa
    > nowoczesnijesze, wygodniejsze , ladniej wyposazone.

    i ogólnie lepsze w przeciętnych warunkach "cruisingowo - czarterowych"...
    Gorzej jak przywieje... Wtedy bywa ciężko... Te stare wtedy idą, te nowe
    wymiata z wody... ;-) ale takie pod 20lat to już w większości zaliczam do
    tych nowych... ;-D

    > moj jest solidniej wykonany , nie do zdarcia.

    mojego pancernika nie przebije... ;-) Jego konstruktor w instrukcji
    twierdzi, że po wejściu z pełną prędkością na skały (full speed against the
    rock) można spokojnie kontynuować żeglugę a po sezonie zrobić zaprawki na
    balaście... ;-) Użytkownicy to potwierdzają... ;-) Również moje oględziny
    bliźniaczych jednostek przed zakupem... ;-) ale to temat który możemy
    kontynuować na priv, bo to NTG... ;-)

    > pojecie osmozy nie istnieje dla niego.

    Dla mojego tyż nie - porządna szwedzka robota!!!! ;-)

> [...]
    > oswietleniowych.
    > oswietlenie bylo slabe , malo plastyczne - to utrudnia uzyskanie

    Jak się idzie grupą na wycieczkę, zwłaszcza z maluchami, to nie sposób
    dobierać pory - schodzi się w dolinę koło południa i wraca wieczorem...
    Trzeba więc tylko odpowiednio przyłożyć się do zdjęcia. Wtedy wychodzi
    dobre, bądź bardzo dobre (złej baletnicy, itd.). Wiele z tych zdjęć jest po
    prostu skopane. Część na etapie wykonania i obróbki, część na etapie
    obróbki i już niektóre poprawiłem. W gruncie rzeczy też to czułem i peanów
    zbytnio się nie spodziewałem, chociaż moja rodzinka nie znająca się na
    rzeczy jak zwykle się zdjęciami zachwycała... ;->

    > ale powtarzam - skoro szukasz to moze byc na przyszlosc tylko lepiej.

    Musi być lepiej, bo na moment zszedłem (a raczej spadłem na pysk) poniżej
    jakości jaką uzyskiwałem poprzednimi, znacznie gorszymi, dającymi mniejsze
    możliwości aparatami... Muszę szybko wrócić do poprzedniego poziomu i iść
    dalej... ;-) Zwłaszcza że "Jesień idzie, nie ma na to rady..." A jesień to
    czas fotografii... ;-)

    --
    pzdr
    meping

  • 38. Data: 2009-08-24 17:41:38
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > część promieniowania niebieskiego - to może być klucz do rozwiązania tej
    > zagadki w przypadku cyfry... Bo wykonane przeze mnie próbki pokazują

    tak nie powinno byc.
    dobry filtr UV jest neutralny dla swiatla widzialnego. Producenici do
    niektorych filtrow podaja wykresy transmisji i charakterystyki
    spektralnej - nie powinen niczego zmieniac,

    ale w fotografii analogowej stosowano niektore filtry UV z warstwa
    korekcyjna , majaca rzeczywiscie za zadanie odciecie troche
    niebieskiego - ocieplenie zdjecia.
    mam taki filtr i w cyfrze jesli robic na ABW to automatyka wyrownuje
    te dominante traktujac ja jako zafarb , ktory nalezy skorygowac.

    Szkla obiektywu sa dosyc mocnym filtrem UV , jescze jedno szkielko
    jesli nie masz fitra z warstwa korygujaca nie bedzie miec wplywu na
    kolor - rowniez na ostrosc nie , kiedys to pomierzylem dosyc
    dokladnie.Filtr UV nie obniza w sposob mierzalny rozdzielczosci.

    > to gówniarz, małolat... ;-) mój ma 36, a konstrukcja jest  o ca 4 lata
    > starsza... ;-P

    jednak budowany wg starych zasad i technik projektowych. Od
    wspolczesnych np bawarek rozni sie istotnie filozofia podejscia do
    zagadnienia budowy jachtu.

> [...]
    > wymiata z wody... ;-) ale takie pod 20lat to już w większości zaliczam do

    no tak . tak jest .
    mnie w zeglarstweio najbardziej przeszkadza brak kobiety ;-)
    wiadomo stara szkola zeglarska mowi ze baba na pokladzie przynosi
    nieszczescie , ale jak tu bez baby wytrzymac? ;-)

    z fotografia ma to tyle wspolnego ze przydaloby sie kobitke czasem
    sfotografowac ;-)

    > Jak się idzie grupą na wycieczkę, zwłaszcza z maluchami, to nie sposób
    > dobierać pory - schodzi się w dolinę koło południa i wraca wieczorem...

    tak jest - nie zawsze da sie zrobic dobre zdjecie , albo trzeba tez
    miec odpowiedni sprzet.
    mysle ze w Twoim przypadku brak stabilizacji utrudnil robienie zdjec
    pozna pora.

> [...]
    > dalej... ;-) Zwłaszcza że "Jesień idzie, nie ma na to rady..." A jesień to

    zgoda - rowniez i zeglowania.

  • 39. Data: 2009-08-24 21:06:56
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    XX YY wrote:

    > no tak . tak jest .
    > mnie w zeglarstweio najbardziej przeszkadza brak kobiety ;-)
    > wiadomo stara szkola zeglarska mowi ze baba na pokladzie przynosi
    > nieszczescie , ale jak tu bez baby wytrzymac? ;-)

    Ja tam na braki nie narzekałem... ;-) żeglujemy oboje i to bynajmniej nie po
    jeziorach... ;-) Szkiery fajne som, zwłaszcza rodzinnie... ;-)

    > z fotografia ma to tyle wspolnego ze przydaloby sie kobitke czasem
    > sfotografowac ;-)

    j.w. Nie mam z tym problemów... ;-)

    > tak jest - nie zawsze da sie zrobic dobre zdjecie , albo trzeba tez
    > miec odpowiedni sprzet.
    > mysle ze w Twoim przypadku brak stabilizacji utrudnil robienie zdjec
    > pozna pora.

    Nie - eksperymenty z nastawami ostrości. Te zdjęcia które są nieostre, były
    robione w środku dnia.

    > zgoda - rowniez i zeglowania.

    na żagle wolę lato, na jesień góry... Strasznie nie lubię marznąć na nocnych
    wachtach, za chudy jestem na to... ;-D

    --
    pzdr
    meping

  • 40. Data: 2009-08-25 06:48:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Nie - eksperymenty z nastawami ostrości. Te zdjęcia które są nieostre, były
    > robione w środku dnia.

    kiedys to pomierzylem ale w dobrych warunkch sprzyjajacych pracy oka.
    w dslr najgorsze wyniki ( i to w zasadzie nieakceptowalne ) dalo
    ostrzenie na matowke , duzo lepsze w oprciu o AF detekcje fazy ,
    zdecydowanie lepsze w oparciu o ekran LCD i 10*krotna lupe ( ale to na
    ekranie wysokorozdzielczym jak na dzisiejsze czasy - rozdzielczosc
    powierzchniowa ponad 300 kpx) i najlepsze wyniki dalo ostrzenie w
    oparciu o detekcje kontrastu ( jak w hybrydych)

    z tym ze nastawiaja recznie w oparciu o lupke w zasadzie nie udalo
    sie uzyskac najwyzszej rozdzielczosci , ale tez nie bylo zasadniczych
    bledow , w oparciu o detekcje kontrastu , uzyskana ostrosc byla wyzsza
    ale zdazyl sie jeden przypadek nietrafionej ostrosci.

    to bylo porownanie z 10 prob.

    w sloneczny dzien ocena ostrosci na ekranie bylaby utrudniona.

    nie znam dokladnie modelu aparatu jaki masz , ale hybrydy daja
    wymienita ostrosc jesli obiekt jest nieruchawy - natomiast zawodza w
    przypadku szybciej poruszajacych sie obiektow.