    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Parę fotek z Bieszczadów...
    Date: Mon, 24 Aug 2009 10:41:38 -0700 (PDT)
    <f...@v...googlegroups.com>
    <h6rqb8$irb$1@inews.gazeta.pl>
    <0...@o...googlegroups.com>
    <h6rvtq$b9l$1@inews.gazeta.pl>

    > Napisałem już - przeprowadzę test. Tym niemniej zajrzałem do "Mądrej
    > książki" i tam stoi, że filtr UV filtruje też (prócz promieniowania UV)
    > część promieniowania niebieskiego - to może być klucz do rozwiązania tej
    > zagadki w przypadku cyfry... Bo wykonane przeze mnie próbki pokazują
    > różnicę...

    tak nie powinno byc.
    dobry filtr UV jest neutralny dla swiatla widzialnego. Producenici do
    niektorych filtrow podaja wykresy transmisji i charakterystyki
    spektralnej - nie powinen niczego zmieniac,

    ale w fotografii analogowej stosowano niektore filtry UV z warstwa
    korekcyjna , majaca rzeczywiscie za zadanie odciecie troche
    niebieskiego - ocieplenie zdjecia.
    mam taki filtr i w cyfrze jesli robic na ABW to automatyka wyrownuje
    te dominante traktujac ja jako zafarb , ktory nalezy skorygowac.

    Szkla obiektywu sa dosyc mocnym filtrem UV , jescze jedno szkielko
    jesli nie masz fitra z warstwa korygujaca nie bedzie miec wplywu na
    kolor - rowniez na ostrosc nie , kiedys to pomierzylem dosyc
    dokladnie.Filtr UV nie obniza w sposob mierzalny rozdzielczosci.

    > to gówniarz, małolat... ;-) mój ma 36, a konstrukcja jest  o ca 4 lata
    > starsza... ;-P

    jednak budowany wg starych zasad i technik projektowych. Od
    wspolczesnych np bawarek rozni sie istotnie filozofia podejscia do
    zagadnienia budowy jachtu.

    > i ogólnie lepsze w przeciętnych warunkach "cruisingowo - czarterowych"...
    > Gorzej jak przywieje... Wtedy bywa ciężko... Te stare wtedy idą, te nowe
    > wymiata z wody... ;-) ale takie pod 20lat to już w większości zaliczam do
    > tych nowych... ;-D

    no tak . tak jest .
    mnie w zeglarstweio najbardziej przeszkadza brak kobiety ;-)
    wiadomo stara szkola zeglarska mowi ze baba na pokladzie przynosi
    nieszczescie , ale jak tu bez baby wytrzymac? ;-)

    z fotografia ma to tyle wspolnego ze przydaloby sie kobitke czasem
    sfotografowac ;-)

    > Jak się idzie grupą na wycieczkę, zwłaszcza z maluchami, to nie sposób
    > dobierać pory - schodzi się w dolinę koło południa i wraca wieczorem...

    tak jest - nie zawsze da sie zrobic dobre zdjecie , albo trzeba tez
    miec odpowiedni sprzet.
    mysle ze w Twoim przypadku brak stabilizacji utrudnil robienie zdjec
    pozna pora.

    > Musi być lepiej, bo na moment zszedłem (a raczej spadłem na pysk) poniżej
    > jakości jaką uzyskiwałem poprzednimi, znacznie gorszymi, dającymi mniejsze
    > możliwości aparatami... Muszę szybko wrócić do poprzedniego poziomu i iść
    > dalej... ;-) Zwłaszcza że "Jesień idzie, nie ma na to rady..." A jesień to
    > czas fotografii... ;-)

    zgoda - rowniez i zeglowania.