  • 31. Data: 2011-10-06 11:24:47
    Temat: Re: Obiektyw astronomiczny
    Od: "Piotr \"Charvel\" Majka" <c...@l...link.pl>

    W dniu 2011-10-05 19:05, Gil pisze:

    > No i do tego statyw - tak minimum 20 kilo.

    Ważniejszy od statywu jest rodzaj montażu lunety, bo może mieć i okular
    za 1000pln, tubę za 10000pln, a jak postawi to wszystko na azymuntalnym,
    to co najwyżej może sobie zdjęcia sąsiadki robić ;)
    Bo gwiazdy to żadnej ostrej z czasem powyżej 1 sekundy nie zrobi - a
    ciekawe zdjęcia wychodzą dopiero przy kilku-kilkunastominutowym
    naświetlaniu. O napędzie do montażu para to w ogóle już wspominać nie
    trzeba, bo to oczywiste ;)

  • 32. Data: 2011-10-07 21:36:41
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > No i tak się znasz, a na koniec polecasz refraktor o swiatłosile 1:10.

    > Juz lepszy będzie do zainteresowań autora jakiś obiektyw lustrzany Falcon

    > albo Samyang 500mm MC IF f/6,3 Mirror

    No z całym szacunkiem, ale od teleobiektywów lustrzanych zacząłem :-))
    Najprostsze i stosunkowo tanie rozwiązanie. Inna sprawa, że wymieniłem jako
    przykłady stare radzieckie konstrukcje, bo o tych coś tam wiem czy miałem w
    łapach.
    Ten wariant z achromatem F/10 do przeróbki to oczywiscie propozycja a la Adam
    Słodowy i zupełna ostateczność, podana na koniec. Po prostu ludzie majaćy
    takie lunetki mocowali do nich aparaty z niezłym skutkiem.
    Natomiast raz jeszcze przypominam to co stanowiło istotę mojego postu -
    sugestia w kierunku małych refraktorów ED,semi-apo i APO [mniejsza o szczegóły
    terminologii, w każdym razie chodzi o konstrukcje o zredukowanej w stosunku do
    achromatów aberracji chromatycznej]. Oczywiście to jest kosztowne rozwiazanie,
    ale efekty będą lepsze niż z obiektywem lustrzanym. Tu nic nie trzeba
    przerabiać, bo to jest sprzęt mocno dedykowany do fotografii -wystarczy do
    wyciągu [focuser w terminologii angielskiej] podłączyć korpus i jazda. Zwykle
    służy do tego przejściówka pod konkretny bagnet lub gwint M42x1, względnie z
    gwintem M42x0.75 czyli pod adapter T2. Dostepna u dystrybutorów takiego
    sprzętu. Niekiedy adapter T2 może być w komplecie z wyciągiem takiej lunety.
    Dlaczego optycznie jest to lepsze rozwiązanie od lustrzaka:
    -brak centralnej obstrukcji poprawia kontrast
    -lepsze świato i sprawność optyczna
    Wady:
    -cena [ale do przeżycia w małych modelach]
    -przy dłuższych ogniskowych [ponad 500-600mm] robi się z tego długa rura, poza
    tym przy danej światłosile rośnie średnica soczewki, a więc znów drastycznie
    cena
    Pozdrawiam
    -J.

  • 33. Data: 2011-10-07 21:50:43
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > Do statywu, jak rozumiem?

    > Żaden z tych obiektywów nie ma mocowania do statywu.

    Nie wiem jak te Samyangi itp., ale ruski MTO [MTO1000, MTO11CA] i Rubinar
    wersja 1000mm na 100% mają mocowanie do statywu. Nie pamiętam, jak w przypadku
    niektórych 500-tek Rubinara i lustrzanej 300-tki tegoż. 500mm MZ5CA [jeśli
    dobrze podaję oznaczenie, bywa czasem na allegro] chyba miał gwint pod statyw,
    ale głowy nie dam.
    Soczewkowy Tair 300mm również ma mocowanie do statywu.
    Z ciekawostek: w MTO można za pomoca pewnego tricku wydłużyć ogniskową do ok.
    1400mm, kosztem odpowiedniego spadku światłosiły i pewnego wzrostu aberracji
    sferycznej. W praktyce oznacza to zamontowanie aparatu przez tulejkę
    dystansowa a la pierscień pośredni do macro i usunięcie bolca blokady
    pierścienia ostrości obiektywu.
    Pozdrawiam
    -J.

  • 34. Data: 2011-10-08 08:25:13
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-07 23:50, J. pisze:

> [...]
    > dobrze podaję oznaczenie, bywa czasem na allegro] chyba miał gwint pod statyw,

    Miałem kiedyś w bardzo dawnych czasach Rubinara 500f8 i o ile pamiętam
    gwintu mocowania statywowego nie miał. Był to jednak na tyle mały i
    lekki obiektyw, że mocowanie do statywu za pośrednictwem korpusu nie
    stanowiło problemu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 35. Data: 2011-10-08 22:30:13
    Temat: Re: Obiektyw astronomiczny -a mozę teleobiektywy soczewkowe ok. 400-500mm
    Od: "J." <j...@i...pl>

> [...]

    > gwintu mocowania statywowego nie miał. Był to jednak na tyle mały i

    > lekki obiektyw, że mocowanie do statywu za pośrednictwem korpusu nie

    Zgadza się, Rubinar 500mm występował w wersji F/8 i F/5.6. Ta pierwsza jest
    malutka -łatwo policzyć, że średnica menisku [zarazem rozmiar apertury] to
    niecałe 63mm. Przypominam sobie,że widziałem zdjęcia tego obiektywu i zero
    jakiejś stopki. Natomiast ten jaśniejszy ma "wlot" kalibru 90mm. MZ5CA ma
    podobne parametry i oba modele był przerabiane na małe teleskopy, podobnie jak
    ich większy brat MTO. Te na 100% mają gwinty. Przerobione MZ5CA nawt miałem
    okazję podziwiać na żywo.
    A wracając do tematu wątkotwórcy, to podpinam sie z pytaniem: a co z
    soczewkowymi obiektywami 400-500mm ze światłosiłą F8 a sporadycznie F5.6-6.3?
    Na allegro i w komisach trafiają się takie manualne lufy, zwykle gwintowe
    M42, prawdopodobnie T2. Jakieś Beroflex-y, Soligory i in. Co to warte
    optycznie?
    Moje zainteresowanie takimi wynalazkami bierze się z potrzeby podpiecia
    takiego cacka do mojego E-PL1. Głównie na atrakcje typu zaćmienia Słońca i
    Księżyca. Te pierwsze wymagają niestety podróżowania i jakoś bardziej pasuje
    mi pakowanie w plecak długiej, za to wąskiej rury niż beczki lustrzaka :-))
    Drugie zastosowanie też "plecakowe", tzn. na jakieś specjalne ptaszki i inną
    faunę do której trudno podejść. Czy się kiedyś na safari do Afryki załapię,
    ciężko powiedzieć. Ale w tym roku koniecznie chciałem zobaczyć i sfocić
    maskonury na Islandii. No i mam, ale ze 150mm [z Olkiem ekw. 300mm] wyszły
    jednak dosyć małe w kadrze mimo podejścia na mniej niż 10m chwilami. A całe
    kolorowe piękno tych sympatycznych ptaszków mieści się na ich dziobie i wokół
    oczu, to drobne detale są... Brakowało mi ogniskowej zdecydowanie. Obok na
    skały wydrapał się jakiś gość w pelerynie, kapelutku i z wielkim jak lufa
    haubicy Canonem L-ką na statywie - raczej nie miał takich problemów.
    Więc jak z tymi allegrowymi lufami na soczewki? Ktoś używał z cyfrą?
    Pozdrawiam
    -J.

  • 36. Data: 2011-10-08 23:52:11
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    J. wrote in <news:2ca0.00000227.4e8f7433@newsgate.onet.pl>
    > Z ciekawostek: w MTO można za pomoca pewnego tricku wydłużyć ogniskową do ok.
    > 1400mm, kosztem odpowiedniego spadku światłosiły i pewnego wzrostu aberracji
    > sferycznej.

    Zmiana ogniskowej w obiektywie MTO 11CA:
    www.astronomia.pl/teleskopy/index.php?id=965

    A'propos lustrzanych Samyangow: probki zdjec pochodzacych z tychze maja
    fatalny kontrast i ostrosc. Rosyjskie obiektywy charakteryzuja sie dosc
    znacznym rozrzutem jakosci, jednak czesto pojawiaja sie egzemplarze o wiele
    lepsze od Samyangow.
    Rosyjskie obiektywy - giganty:
    http://urania.pta.edu.pl/po7.html
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 37. Data: 2011-10-09 09:58:52
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-10-09 00:30, J. pisze:

> [...]
    > Na allegro i w komisach trafiają się takie manualne lufy, zwykle gwintowe
    > M42, prawdopodobnie T2. Jakieś Beroflex-y, Soligory i in. Co to warte

    Istnieje coś takiego:

    http://allegro.pl/samyang-500mm-p-pentax-k-7-k-5-k-r
    -k-x-k-m-k7-k5-k-i1841490252.html

    Za psie pieniądze, ale optycznie jest znacznie gorsze od lustrzanego
    Samyanga.
    Tak nawiasem mówiąc, mam Samyanga 800/8, jest mały i lekki. I nie ma
    mocowania do statywu. Przednia soczewka ma średnicę 105mm (to w
    nawiązaniu do Rubinara:-).

> [...]
    > skały wydrapał się jakiś gość w pelerynie, kapelutku i z wielkim jak lufa
    > haubicy Canonem L-ką na statywie - raczej nie miał takich problemów.

    Ale mógł mieć inny problem. Wiatr. Nawet niewielki wietrzyk trzęsie
    nawet przyzwoitym statywem tak, że obraz w wizjerze tańczy jak pijany.
    Może jednak przydałby się namiot?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 38. Data: 2011-10-09 13:56:19
    Od: "J." <j...@i...pl>

> [...]

    > Tak nawiasem mówiąc, mam Samyanga 800/8, jest mały i lekki. I nie ma

    > mocowania do statywu. Przednia soczewka ma średnicę 105mm (to w

    Hmm, o coś takiego mi chodziło, ale piszesz, że z analogicznym lustrzakiemtej
    samej marki przegrywa -szkoda. Lustrzaną 500-tkę Samyanga na allegro oferują
    nawet z przejściówką na micro 4/3 - zreszta to chyba ten sam dystrybutor
    [Infoto]. Co do 800mm ogniskowej -to już dla moich potrzeb zdecydowanie za
    dużo. Nie miałbym jak tego wykorzystać w terenie m, in. ze względu na kwestię
    stabilności statywu -u mnie to byłby ekwiwalent 1600mm z pełną klatka 35mm Ale
    wiedzieć zawsze warto...

    Ktoś jeszcze pracował z długimi, manualnymi tele-szkłami z zakresu 300-500mm?

    > Ale mógł mieć inny problem. Wiatr. Nawet niewielki wietrzyk trzęsie

    > nawet przyzwoitym statywem tak, że obraz w wizjerze tańczy jak pijany.

    > Może jednak przydałby się namiot?

    Ciężko by to było. Rzecz się odbywała na dość stromych stokach u podnóża
    pionowego klifu nad plażą w Vik i miejscami trzeba było uważać, by nie
    zlecieć :-)
    Ot, ta okolica [zdjęcie nie moje]:
    http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Beach_at_Vik_in_ice
    land_1.JPG
    Ale gość miał solidny statyw pod tę rurę. Jego kobieta paradowała z czymś
    mniejszym owinietym w tkaninę maskująca, bez statywu
    Pozdrawiam
    -J.

  • 39. Data: 2011-10-09 14:55:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-10-09 15:56, J. pisze:

    > Hmm, o coś takiego mi chodziło, ale piszesz, że z analogicznym lustrzakiemtej
    > samej marki przegrywa -szkoda. Lustrzaną 500-tkę Samyanga na allegro oferują
    > nawet z przejściówką na micro 4/3

    Dlaczego nie chcesz obiektywu lustrzanego? "Kółeczka"?
    Samyang produkuje dwie wersje pięćsetki, o świetle 5.6 i 8.
    Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia. Matówka. Aby dało się ustawiać
    ostrość musiałem zamontować "kocie oko" z klinem i mikrorastrem i
    dorzucić lupkę do wizjera. Czy Olek potwierdza ostrość z obiektywami
    manualnymi?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 40. Data: 2011-10-09 15:34:44
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-09 16:55, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > ostrość musiałem zamontować "kocie oko" z klinem i mikrorastrem i
    > dorzucić lupkę do wizjera. Czy Olek potwierdza ostrość z obiektywami

    Nawet jeśli potwierdza, to przy jasności 8 może to już działać mało
    pewnie - czujniki AF maja tym trudniej im obiektyw jest ciemniejszy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)