  • 41. Data: 2011-10-09 15:42:06
    Temat: Re: Obiektyw astronomiczny -a mozę teleobiektywy soczewkowe ok. 400-500mm
    Od: "J." <j...@i...pl>

    > Dlaczego nie chcesz obiektywu lustrzanego? "Kółeczka"?

    > Samyang produkuje dwie wersje pięćsetki, o świetle 5.6 i 8.

    > Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia. Matówka. Aby dało się ustawiać

    > ostrość musiałem zamontować "kocie oko" z klinem i mikrorastrem i

    > dorzucić lupkę do wizjera. Czy Olek potwierdza ostrość z obiektywami

    > manualnymi?

    Ha! Tak do końca to tych lustrzaków nie wykluczam,a tym Samyangom właśnie się
    przyglądam... Problem w tym, że ten jasniejszy to już spora beczka [10 cm
    średnicy] i troche ciężko to upchnąc w plecaku z innymi gratami w podróży,
    analogiczna sytuacja jest z ruskimi lustrzakami F/8 i F/5.6. W przypadku 300-
    400mm na 99% brałbym czysto soczewkowe tele, przy 500mm sprawa nie jest
    oczywista, fakt.
    Co do Olka i manualnego ostrzenia: obawiam się, że potwierdzenia ostrości
    sensu stricte nie ma. Nie znalazłem bawiąc się MF w aparacie, a w instrukcji
    ani słowa na ten temat. Fama głosi co prawda, że jest trochę funkcji zaszytych
    w głębokich menu, a nie opisanych w manualu, ale w tym konkretnym przypadku
    raczej 'nadzieja matką głupich' -szkoda.
    Co natomiast jest: MF assist w postaci powiększenia kadru -dosyć sporego [nie
    pamiętam wartości], które być może da się regulować -znów nic o tym w
    instrukcji, ale jeśli pamięć nie płata figli coś takiego wyszło mi podczas
    prób w domu. W każdym razie skalę powiększenia podaje, więc... Niestety,
    zrobione jest to tak,że powiększenie obejmuje cały ekran LCD zamiast tylko
    środek [a chyba tak było w G1?], co moim zdaniem jest błędem, bo traci się
    kontrolę nad kadrowaniem -wrrr... Przy zdjęciach ze statywu to żadna wada, ale
    z ręki -ból. No, chyba,że jest jakieś czarodziejskie 'customization' w menu za
    siedmioma morzami ukryte :-))
    Pozdrawiam
    -J.
    P.S. W sumie jeszcze słabo znam ten aparat, był ze mną na 2 zaledwie
    wyjazdach, a to jest główne żródło moich fotek. W nietypowych sytuacjach foto
    był raz. Dostałem go w czerwcu na tydzień przed wakacyjnym wyjazdem i jak
    zaraz było zaćmienie Księżyca. Ale tu akurat bez problemu dało się użyć AF,
    zwłaszcza,że pierwszą fotkę zrobiłem kilkadziesiąt sekund po formalnym
    zakończeniu fazy całkowitej -z powodu chmur omal nie zrezygnowałem z focenia i
    potem w panice rozstawiałem statyw z aparatem obok teleskopu. Wszak musiałem
    najpierw obejrzeć na żywo, po kilkuletniej posusze :-)

  • 42. Data: 2011-10-09 16:03:28
    Od: mt <t...@i...pl>

    J. pisze:

> [...]
    > w głębokich menu, a nie opisanych w manualu, ale w tym konkretnym przypadku
    > raczej 'nadzieja matką głupich' -szkoda.

    Olek ma potwierdzenie ostrości, ale tylko w przypadku obiektywów z
    chipem bądź przez programowalną przejściówkę z dandelionem.

    --
    marcin

  • 43. Data: 2011-10-13 06:41:04
    Temat: Re: Obiektyw astronomiczny
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > No i tak się znasz,  a na koniec polecasz refraktor o swiatłosile 1:10.
    > Juz lepszy będzie do zainteresowań autora jakiś obiektyw lustrzany Falcon
    > albo Samyang 500mm MC IF f/6,3 Mirrorhttp://www.samyang.pl/produkt,61,kategoria,1,s
    amyang_500mm_mc_if_f63_...
    > za psie pieniądze jak chce autor.

    Tzn około 600 zł.
    > Albo Samyang 800mm MC IF f/8 Mirror Za ok 800 zł.
    > Statyw można sobie zrobić z rurek. Głowicę lepiej kupic jakąs za 100 zł.

    takie obiektywy sa zrodlem frustracji.
    zrobisz zdjecie ksiezyca , ogladniesz i stwierdzisz ze z internetu
    mozna bez fatygi sciagnac 10 razy lepszej jakosci.
    to po co robic cos takiego ?

    to nie jest tak, ze za 600 zl sciagniesz obiektyw ktorym bedziesz
    sobie lunetowal kosmos i pieknie fotografowal gwiazdy.
    dostaniesz brudny , rozmyty obraz bez kontrastu pokazujacy zamazane
    niebo.
    nie da sie fizyki oszukac.
    to sa marne tanie obiektywy o slabej korekcji.
    im z wiekszej odleglosci fotografujesz tam wymagania co do jakosci
    optyki sa wieksze.

    nie bez powodu digiscoping dynamicznie sie rozwija uzywajac do
    fotografii z duzej odleglosci teleskopy.

  • 44. Data: 2011-10-13 15:05:27
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    XX YY wrote in
    m.googlegroups.com>
    > takie obiektywy sa zrodlem frustracji.
    > zrobisz zdjecie ksiezyca , ogladniesz i stwierdzisz ze z internetu
    > mozna bez fatygi sciagnac 10 razy lepszej jakosci.

    Samo fotografowanie Ksiezyca jest dosc nudne. Ciekawsze sa zacmienia
    (zdjecia z MTO 11CA 100/1000):
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_end_of_the_lun
    ar_eclipse_2011.06.15.jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Partial_Solar_Ecli
    pse_of_2011_Jan_04.jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lunar_eclipse2008.
    02.21.JPG (akurat z
    teleskopu Newtona 150/800mm)
    albo fotografowanei plam slonecznych, ktore zmieniaja sie z biegiem czasu:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sunspots_11.08.03.
    jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sunspots_11.10.01.
    jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sunspots_11.04.22.
    jpg

    Jak bezpiecznie obserwowac Slonce?:
    www.astronomia.pl/obserwacje/index.php?id=956

    6 czerwca 2012 czeka nas tranzyt Wenus przez tarcze sloneczna:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Transit_of_Venus,_2012
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info