    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Magister Inżynier elektronik
    <kkmcic$rlf$1@mx1.internetia.pl> <kkmmqg$7m0$1@speranza.aioe.org>
    <kkmo9q$21j$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <kko4or$gej$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <516fbcf1$0$1230$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkoku6$bjf$1@speranza.aioe.org> <kkrncu$1oa$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <kksetl$fcm$1@mx1.internetia.pl>
    Date: 19 Apr 2013 22:32:40 GMT

    Pan Michoo napisał:

    > Używam _serwera_ pocztowego - było by bliższe prawdzie, co nie?

    Pytanie było konkretne -- chodziło o "program do wysyłania poczty",
    może niezbyt dokładnie odtworzyłem dialog. Pocztę wysyła u mnie
    sendmail -- nie może być inaczej i nie chcę, by było inaczej.

    > Ja na laptopie mam wysyłanie przez tunel - wtedy niezależnie gdzie się
    > podepnę serwer widać tak samo.

    No jasne, też tak umiem. Albo przez webmail -- jest również niezależny
    od miejsca podpięcia. Ale tu nie o to chodzi.

    > Szczerze, tak długo jak długo dla pozostałych jest opcja włączenia portu
    > 25 to jest to genialne rozwiązanie, bo odcina naprawdę sporo malware.

    No więc właśnie nie. Za autora tego rozwiązania uważam tepsę -- to ona
    pod koniec 2009 roku zablokowała *domyślnie* port 25. Ale każdy kto chce
    (i potrzebuje) może go sobie sam odblokować. To jest mądre rozwiązanie.
    Trzy lata temu szalało mallware, które wysyłało *bezpośrednio* pocztę
    wprost z portu 25 komputera z Windows. Dzisiaj botnety spamujące robią
    to przy użyciu legalnych serwerów i ustawień, które znajdą w programach
    pocztowych (w sensie MUA) zawirusowanego komputera. Jedynym skutecznym
    sposobem walki z tym paskudztwem jest użycie lokalnego MTA (np. sendmaila),
    który monitoruje ruch i w razie potrzeby go blokuje. Idioci z Netii
    właśnie zlikwidowali możliwość walki ze spamem (przynakmniej utrudnili
    i skomplikowali -- wiem, że czasem można użyć portu submision, ale nie
    jest to zgodne z RFC).

    > I spodziewałeś się dobrego absolwenta informatyki na helpdesku, srsly?
    > To jest praca, którą normalnie studenci infy łapią part-time na
    > inżynierskich jak kompletnie nie mają doświadczenia a potrzebują kasy.

    W ogóle się nie spodziewałem absolwenta.

    --
    Jarek