  • 31. Data: 2009-05-23 19:24:03
    Temat: Re: Lustrzanka głównie do makro
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    > Natomiast to, czy powiemy 'f wynosiło 11' czy 'f wynosiło 22' to właśnie
    > tylko słowa i zależą od tego, jaką definicję przyjął nasz ulubiony autor.

    Ale to jest właśnie meritum sprawy. Tych zdjęć nie można porównywać, bo
    zastosowano różne przysłony (efektywne).

    > Ja raczej mam zupełnie inną interpretację - przy dołożeniu pierścieni
    > *nominalna* przysłona (czyli to, co wypisano na obiektywie) się nie
    > zmienia

    No cóż - każdy może stosować własne interpretacje, tylko po co?

    > A skąd wiesz o tym?

    Z praktyki :-). A na powaznie - tak wynika ze wzorów.

    > Gdzie tak napisano?

    Wszędzie :-). Oj - była już na grupie dyskusja na ten temat. Poszukaj w
    sieci odpowiednich wzorów (tylko nie tych uproszczonych, ale takich dla
    makrofotografii). Zresztą - ta zasada (że GO zależy od przysłony i skali
    odwzorowania) jest słuszna również dla fotografii "normalnej". Tylko, że
    "normalnie" mało kto posuguje się pojęciem "skali odwzorowania". Raczej
    posługujemy się "ogniskową", stąd w popularnych poradnikach pisze się o
    przysłonie i ogniskowej. Faktycznie jednak - ogniskowa zmienia skalę
    odwzorowania, a dwa zdjęcia zrobione różnymi ogniskowymi przy tej samej
    skali odwzorowania i tej samej przysłonie dają tę samą GO (co było już
    dyskutowane i co znajduje uzasadnienie w odpowiednich wzorach).
    http://www.3n.com.pl/Nikon/135.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/220.JPG

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 32. Data: 2009-05-23 21:05:10
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Stefan Nawrocki pisze:

    > Skieruj obiektyw w sufit i kreae ostro?ci? - je?li masz obiektyw z du?ym
    > wycigiem, to w skrajnym wysunieciu do przodu ?wiat?omierz poka?e d?u?szy
    > czas na?wietlania ni? w po?o?eniu "nieskonczono?ae". Liczba przys?ony przy
    > tym sie nie zmienia. Co to oznacza?

    Nie wiem jak w innych systemach, ale jeśli ten eksperyment zrobi jakiś
    Nikoniarz, z podpiętym do body Micro Nikkorem, może się poczuć nieco
    zdezorientowany, bo nie odnotuje ani zmiany przysłony (chyba że nastawi
    blisko granicy zakresu), ani czasu :)
    Dzieje się tak dlatego, że ustawiona pokrętłem w body liczba przysłony
    jest traktowana w tym przypadku jako wartość zadana z uwzględnieniem
    aktualnego wyciągu, czyli przy bliskich odległościach body po prostu
    przymknie obiektyw do większej dziury.
    Powyższe dotyczy tylko ustawiania przysłony z poziomu body, jeśli
    (wyższy i mający taką funkcję) model Nikona przestawimy na ustawianie
    pierścieniem na obiektywie, będzie tak jak piszesz, czyli niezmienna
    dziura, zadana na sztywno pierścieniem, niezaleznie od wyciągu i wtedy
    czas będzie się odpowiedni zmieniał.
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 33. Data: 2009-05-23 21:28:18
    Od: j...@a...at

    On 23 Mai, 10:22, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik "PK" <p...@e...pl> napisał w
    wiadomościnews:gv88ot$nc4$1@nemesis.news.neostrada.p
    l...

> [...]
    > obiektyw ustawiony jest w pozycji na nieskończoność. W momencie znacznego
    > odsunięcia obiektywu od pozycji :"nieskończoność" powyższe założenie
    > przestaje być słuszne, jasność obiektywu spada i skala przysłon nie pokazuje
    > prawidłowych wartości). W przypadku soczewek, jasność obiektywu teoretycznie
    > nie spada. Jeśli test mialby być adekwatny to należałoby dla soczewki tak
    > domykać przysłonę, aby czas naświetlania był taki sam, jak dla pierścieni
    > (by ilość światła dla obu przypadków była taka sama). Wtedy wiedzielibyśmy
    > jakia przysłona efktywna byla zastosowana dla pierścieni.

    tutaj trzeba by sie zastaniwic.
    to co piszesz jest prawda , ale przyslone nie ustawiamy mchanicznie za
    pomoca pierscienia a jest ona ustawiana przez automatyke aparatu we
    wspolczesnych dslr ach z pomirem swiatla TTL.

    oznacza to , ze po zalozeniu pierscieni automatyka dobierze np 5,6 i
    bedzie to inna srednica otwarcia jakby byla przy 5,6 bez pierscieni.

    tzn nie wykluczone , a nawet b prawdopodobne , zr automytyka dobiera
    przyslone rzeczywista.

    XXX

  • 34. Data: 2009-05-23 21:47:31
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    > bedzie to inna srednica otwarcia jakby byla przy 5,6 bez pierscieni.
    > tzn nie wykluczone , a nawet b prawdopodobne , zr automytyka dobiera

    Być może w jakichś zaawansowanych rozwiązaniach tak jest. Obiektyw w
    połączeniu z pierścieniami musiałby przekazywać do body informację o
    rzeczywistym wyciagu. Pierścienie, z którymi mam do czynienia nie zawierają
    żadnej elektroniki - tylko styki z jednej i drugiej strony. W pierścieniach
    musiałby być wbudowany jakiś chip, który modyfikowałby informacje
    nadchodzące z obiektywu (dodawałby dodatkowy "wyciąg") i te zmodyfikowane
    informacje przekazywałby do body.
    W moich Nikonach (D60 i D80) po założeniu pierścieni światłomierz działa,
    ale muszę wprowadzić korekcję (i to znaczną - o kilka działek - oczywiście
    różną korekcje w zależności od grubości pierścieni).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 35. Data: 2009-05-24 08:23:34
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Stefan Nawrocki pisze:

    > Ale to jest właśnie meritum sprawy. Tych zdjęć nie można porównywać, bo
    > zastosowano różne przysłony (efektywne).

    Tych zdjęć nie można porównywać, bo zastosowano różne przysłony (nominalne).

    > Z praktyki :-). A na powaznie - tak wynika ze wzorów.

    > Wszędzie :-).

    Proszę *jeden* link do strony traktującej o głębi ostrości, gdzie piszą
    wprost, że do wzorów należy podstawiać przysłonę efektywną, a nie nominalną.

    W kalkulatorach typu dofmaster też nie precyzują, o jaką wartość
    przysłony chodzi, można więc domniemywać, że o tę odczytaną z obiektywu,
    a nie wyliczoną z odpowiednich wzorów.

    Przypomnijmy jeszcze raz pierwotny list:

    "DCR250 zalozony na teleobiektyw przy ogniskowej 300 i F11 -
    - odleglosc ostrzenia ok 12-14 cm

    2 komplety pierscieni posrednich i Pentacon 50/1,8 na M42 przymkniety
    rowniez do F11
    - odleglosc ostrzenia ok 6-7 cm "

    Autor nie precyzuje, skąd wziął to 'f:11', więc zapewne nic nie liczył
    pracowicie, tylko odczytał z obiektywu.

    No więc właśnie ten konwerter skrócił ogniskową mniej więcej trzykrotnie
    (zakładam, że "odległość ostrzenia" liczył od obiektywu?), w wyniku
    czego przysłona *nominalna* była znacznie większa - ok. 1:3.6

    Nic więc dziwnego, że GO była znacznie płytsza.

    I nie potrzeba wprowadzać tu pojęcia przysłony efektywnej, które ma
    głęboki sens przy obliczaniu warunków naświetlania, ale nie przy
    obliczniu GO.

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 36. Data: 2009-05-24 08:27:32
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@a...at> napisał

> [...]
    >
    >oznacza to , ze po zalozeniu pierscieni automatyka dobierze np 5,6 i
    >bedzie to inna srednica otwarcia jakby byla przy 5,6 bez pierscieni.

    Kiedy kilka lat temu (jeszcze przed rozpowszechnieniem lustzranek cyfrowych)
    interesowałem się tematem wyglądało to tak:

    Lustrzanki Nikon+obiektywy Mikro Nikkor - automatyka uwzględniała zmianę
    odległości ostrzenia i tak przymykała/otwierała pzrysłonę aby rzeczywista
    jasność obiektywu nie zmieniała się przy zmianach nastawień ostrości.

    Lustrzanki Canon, Minolta, Pentax - automatyka nie kombinowała z rozmiarem
    otworu obiektywu i przy zmianie odległości ostrzenia jasność obiektywu się
    zmieniała.

    Nie wiem, jak sterowała przysłoną automatyka w przypadku założenia do
    Nikona obiektywu makro niezależnego proiducenta.

    Zazanaczam, że jest to stan wiedzy spzred kilku lat i być może w niektórych
    lustrzankach cyfrowych wygląda to teraz inaczej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 37. Data: 2009-05-24 08:32:55
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    Naspisałem:

> [...]
    >
    > Nie wiem, jak sterowała przysłoną automatyka w przypadku założenia do
    > Nikona obiektywu makro niezależnego proiducenta.

    I dodam jeszcze dla pełnej jasności, ze dotyczy to obiektywó makro
    ząłożonych bezpośrednio na korpus. W pzrypadku dodatkowego wyciągu
    wprowadzanego za pomocą mieszka lub pierścieni o ile wiem w żadnym systemie
    automatyka nie uzależniała otwarcia obiektywu od dodatkowego wyciągu -
    mieszki ani pierścienie nie przekazywały niezbędnej w tym celu informacji o
    wielkości wyciągu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 38. Data: 2009-05-24 09:15:56
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Jan Rudziński" <j...@a...net> napisał w wiadomości

    > Proszę *jeden* link do strony traktującej o głębi ostrości, gdzie piszą
    > wprost, że do wzorów należy podstawiać przysłonę efektywną, a nie
    nominalną.

    FAQ pl.rec.foto
    http://www.sprzet.darekfoto.pl/ciektx21.html
    Punkt: Jak wyznaczyc głębię ostrości:
    Df=Ne*c ....
    Df - głębia ostrości
    Ne - przysłona efektywna =N*(1+M), gdzie M jest powiekszeniem, a N przysłoną
    "normalną".

    Nie sadzę, aby na FAQ grupy było coś napisane błędnie - pewnie inny
    użytkownicy nie dopuściliby do tego, więc mam nazieję, że to zamyka temat
    :-)

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 39. Data: 2009-05-24 09:46:41
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Miał byc koniec tematu - ale przeczytałem jeszcze raz Twój list i w nim
    pojawia się wątpliwość co do soczewek

    > No więc właśnie ten konwerter skrócił ogniskową mniej więcej trzykrotnie
    > (zakładam, że "odległość ostrzenia" liczył od obiektywu?), w wyniku
    > czego przysłona *nominalna* była znacznie większa - ok. 1:3.6

    Jak już wyjaśniłem - jasność to nie stosunek źrenicy do ogniskowej, ale
    stosunek źrenicy do odległości obrazowej. Założenie soczewki nie zmienia tej
    odległości, soczewka nie zmienia więc jasności (ani nie "psuje" skali
    przysłon).

    Tu link na poparcie. Punkt 3.
    http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php
    ?p=1

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 40. Data: 2009-05-24 10:51:30
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Stefan Nawrocki pisze:

    > Jak już wyjaśniłem - jasność to nie stosunek źrenicy do ogniskowej, ale
    > stosunek źrenicy do odległości obrazowej.

    Ale jakie ma znaczenie jasność? Kogo w tym kontekście obchodzi jasność?

    GO ostrości przy danej skali odwzorowania zależy od nominalnej liczby
    przysłony*. Np. taki dofmaster wymaga wpisywania *nominalnej* wartości
    przysłony.

    Soczewka skróciła ogniskową? Skróciła.
    Wzrosła nominalna liczba przysłony? Wzrosła.
    Zmalała GO? Zmalała.

    No to o co chodzi?

    BTW Przy tych nastawieniach, o których mowa, efektywna liczba przysłony
    była znacznie mniejsza, niż 22 dla pierścieni, mniejsza również, niż 11
    dla soczewki.

    *Od efektywnej też zależy - przy danej skali odwzorowania różnica (tzn.
    iloczyn) między efektywną a nominalną liczbą przysłona jest stała, można
    więc tę poprawkę zaniedbać. Dowód tego twierdzenia pozostawiamy czytelnikowi