  • 21. Data: 2009-05-23 07:22:16
    Temat: Re: Lustrzanka głównie do makro
    Od: "PK" <p...@e...pl>

    > Moment moment.
    > A *skala odwzorowania* była taka sama, czy różniła się o jakieś
    > drobne dwa albo trzy razy? ;)

    Przykladowe fotki to sa cale kadry - dobralem ilosc pierscieni tak zeby
    skala odwzorowania byla taka sama.

  • 22. Data: 2009-05-23 08:22:06
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "PK" <p...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Przykladowe fotki to sa cale kadry - dobralem ilosc pierscieni tak zeby
    > skala odwzorowania byla taka sama.

    Różnica GO na prezentowanych zdjeciach wynika prawdopodobnie z faktu
    zastosowania różnych przysłon. Mimo, że teoretycznie oba zdjęcia są z
    przysłoną 11, to zastosowanie pierścienia zwiksza istotnie tzw. przysłonę
    efektywną (w obliczeniach jasności obiektywu przyjmuje się założenie, że
    obiektyw ustawiony jest w pozycji na nieskończoność. W momencie znacznego
    odsunięcia obiektywu od pozycji :"nieskończoność" powyższe założenie
    przestaje być słuszne, jasność obiektywu spada i skala przysłon nie pokazuje
    prawidłowych wartości). W przypadku soczewek, jasność obiektywu teoretycznie
    nie spada. Jeśli test mialby być adekwatny to należałoby dla soczewki tak
    domykać przysłonę, aby czas naświetlania był taki sam, jak dla pierścieni
    (by ilość światła dla obu przypadków była taka sama). Wtedy wiedzielibyśmy
    jakia przysłona efktywna byla zastosowana dla pierścieni.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl/

  • 23. Data: 2009-05-23 10:54:14
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "PK" <p...@e...pl> napisał:

> [...]
    > - glebia ostrosci zyletkowa, konczaca sie natychmiast. przed i za
    > parktycznie od razu mleko.
    > - odleglosc ostrzenia ok 12-14 cm
    > - przyjemna praca bo dziala cala automatyka pomiaru swiatla i ostrosci
    > - kiepska jakosc obiektywu spotegowana dodatkowo konwerterem i w
    > rezultacie
    > spore aberacje i przebarwienia kolorow.
    >
    > 2 komplety pierscieni posrednich i Pentacon 50/1,8 na M42 przymkniety
    > rowniez do F11
    > - odleglosc ostrzenia ok 6-7 cm
    > - zdecydowanie wieksza glebia ostrosci bardzo lagodnie przechodzaca w

    Większa głębia ostrości wynika z większej efektywnej liczby przysłony. W obu
    przypadkach obiektywy przymknąłeś do 11, ale dołożenie Raynoxa miało jedynie
    niewielki wpływ na jasność zestawu, natomiast dołóóżenie dodatkowego wyciągu
    znacząco tę jasność zmniejszyło.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 24. Data: 2009-05-23 13:08:49
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Stefan Nawrocki pisze:

> [...]
    > odsunięcia obiektywu od pozycji :"nieskończoność" powyższe założenie
    > przestaje być słuszne, jasność obiektywu spada i skala przysłon nie pokazuje

    Nie masz racji. Istotnie światło docierające do nośnika maleje przy
    nastawieniu na mniejszą odległość, ale GO zależy nie od jasności, a
    właśnie od otworu.

    Pozdrowienia
    Janek
    http://www.astercity.net/~janekr/
    http://www.astercity.net/~janekr/fotokicz.htm

  • 25. Data: 2009-05-23 13:14:53
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    "Jan Rudziński" <j...@a...net> wrote in message
    > Cześć wszystkim
    >

    > Nie masz racji. Istotnie światło docierające do nośnika maleje przy
    > nastawieniu na mniejszą odległość, ale GO zależy nie od jasności, a
    > właśnie od otworu.

    Nie twierdzę, że GO zależy od jasności. Napisałem, że po zastosowaniu
    pierścieni jasność spada, więc to, co pokazuje skala na obiektywie nie jest
    prawdą (skala zaczyna się od przysłony odpowiadającej jasności, a ponieważ
    jasność spada, to skala zaczyna się nie od tej wartości co trzeba). Czyli z
    F11 nastawionego na obiektywie po założeniu pierścieni robi się np. F22 lub
    jeszcze więcej. Zastosowanie pierścieni zmienia przysłonę efektywną (o czym
    napisałem wyżej). I to jest powód dla którego GO na zdjęciu z pierścieniami
    jest wieksza niż na zdjęciu z soczewką.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 26. Data: 2009-05-23 16:34:02
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Stefan Nawrocki pisze:

> [...]

    Tu się zagalopowałem. Musiałbym to przeliczyć - być może jednak GO
    zależy nie tylko od źrenicy obiektywu, ale i od usytuowania tej źrenicy.

> [...]
    > prawdą (skala zaczyna się od przysłony odpowiadającej jasności, a ponieważ
    > jasność spada, to skala zaczyna się nie od tej wartości co trzeba).

    Nie tak. Skala obiektywu nie pokazuje jasności, tylko otwór względny -
    stosunek źrenicy wlotowej do ogniskowej.
    Przy nastawieniach 'zwykłych' to się pokrywa z jasnością.

    > Czyli z
    > F11 nastawionego na obiektywie po założeniu pierścieni robi się np. F22 lub
    > jeszcze więcej.

    Nie robi się. To znaczy stosunek, o którym wyżej mowa się nie zmienia -
    jakie byś nie dokładał pierścienie skal obiektywu zawsze pokaże
    poprawnie, że źrenica wlotow jest - np. 5 razy mniejsza od ogniskowej.

    Zastosowanie pierścieni zmienia przysłonę efektywną (o czym
    > napisałem wyżej).

    Właśnie nie - zmienia *jasność* przy tej samej przysłonie.

  • 27. Data: 2009-05-23 17:22:55
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    > Nie robi się. To znaczy stosunek, o którym wyżej mowa się nie zmienia -
    > jakie byś nie dokładał pierścienie skal obiektywu zawsze pokaże
    > poprawnie, że źrenica wlotow jest - np. 5 razy mniejsza od ogniskowej.

    Ależ kombinujesz :-). I to błędnie :-). Stosunek "żrenica wlotowa" do
    "ogniskowej" - to jest uproszczenie słuszne w "normalnej" fotrografii.
    Wszystkie wzory (na jasność, przysłonę, itp.) wyprowadza się zakładając, że
    obiektyw jest w położeniu na "nieskończoność". Wtedy ogniskowa równa jest
    odległości obrazowej. W fotografii makro - po odsunięciu obiektywy za pomoca
    pierścieni, "klasyczne" wzory nie mają zastosowania. Jasność jest stosunkiem
    "źrenicy wlotowej" do ogniskowej plus wyciąg. Stąd spada jasność, a skala
    nie pokazuje tego, co jest w rzeczywistości.

    Tu masz to dokładnie rozpisane:
    http://www.sprzet.darekfoto.pl/ciektx22.html

    > Zastosowanie pierścieni zmienia przysłonę efektywną (o czym
    >
    > Właśnie nie - zmienia *jasność* przy tej samej przysłonie.

    Zapoznaj się z powyższym linkiem. Jasność - to stosunek żrenicy do
    odległości obrazowej (a nie ogniskowej).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 28. Data: 2009-05-23 17:42:57
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Stefan Nawrocki pisze:

    > Ależ kombinujesz :-). I to błędnie :-). Stosunek "żrenica wlotowa" do
    > "ogniskowej" - to jest uproszczenie słuszne w "normalnej" fotrografii.

    Uproszczeniem jest założenie, że to, co pokazuje skala na obiektywie, to
    jasność.

> [...]
    > "źrenicy wlotowej" do ogniskowej plus wyciąg. Stąd spada jasność, a skala
    > nie pokazuje tego, co jest w rzeczywistości.

    Skala pokazuje to, co jest w rzeczywistości, tyle że niekoniecznie to,
    co nas interesuje.

    > Tu masz to dokładnie rozpisane:
    > http://www.sprzet.darekfoto.pl/ciektx22.html

    > Zapoznaj się z powyższym linkiem. Jasność - to stosunek żrenicy do
    > odległości obrazowej (a nie ogniskowej).

    Ojej, kłócimy się o słowa.

    Problem jest zupełnie inny - czy głębia ostrości przy danej skali
    odwzorowania zależy od jasności *nominalnej* (źrenica wlotoa/ogniskowa)
    czy - jak Ty to określiłeś - *efektywnej* (źrenica wlotowa/odleglość
    soczewka - nośnik). W podanym linku tego nie ma...

    Dopóki nie przeliczę - nie wypowiadam się.

  • 29. Data: 2009-05-23 18:14:03
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    > Skala pokazuje to, co jest w rzeczywistości, tyle że niekoniecznie to,
    > co nas interesuje.

    Skala pokazuje liczby przysłony dla obiektywu nastawionego na
    nieskończoność. Skala nie uwzględnia wyciągu (bo skąd niby "skala" miałaby
    "wiedzieć" ile pierścieni podpiąłeś? Jeśli nie wierzysz, to zobacz w swoim
    aparacie, że czas naświetlania zmienia się wraz z wyciągiem obiektywu.
    Skieruj obiektyw w sufit i kręć ostrością - jeśli masz obiektyw z dużym
    wycigiem, to w skrajnym wysunięciu do przodu światłomierz pokaże dłuższy
    czas naświetlania niż w położeniu "nieskończoność". Liczba przysłony przy
    tym się nie zmienia. Co to oznacza?

    > Ojej, kłócimy się o słowa.

    Nie chodzi o słowa. W wątku pojawiły się dwa zdjęcia niby przy tej samej
    przysłonie. Autor zdjęć nie uwzględnił jednak faktu, że przy skali
    odwzorowania 1:1 liczby przysłony różnią się dwukrotnie (od tych w
    ustawieniu na nieskończoność). Czyli to, co było zatytułowane F11 w
    rzeczywistości było F22. To nie są tylko słowa, ale fakty. Dlatego zdjęcie z
    pierścieniami miało lepsza głębię niż zdjęcie z soczewką (przy _niby_ tej
    samej przysłonie).

    > Problem jest zupełnie inny - czy głębia ostrości przy danej skali
    > odwzorowania zależy od jasności *nominalnej* (źrenica wlotoa/ogniskowa)

    Głębia ostrości zależy od skali odwzorowania i efektywnej przysłony. Kropka
    :-). Jasność wpływa na GO w tym senscie, że otwarty obiektyw o katalogowej
    jasności 2 przy skali odwzorowania 1:1 ma jasność efektywną 4. Więc
    zamknięcie go np. o dwie działki (do przysłony 4) da efektywną przysłonę 8.

    > czy - jak Ty to określiłeś - *efektywnej* (źrenica wlotowa/odleglość
    > soczewka - nośnik).

    "Efektywna" przysłona - to nie jest moje określenie :-)
    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=przys%C5%82ona+e
    fektywna&lr=lang_pl
    Czy Ty w ogóle robiłeś kiedyś prawdziwe makro (takie w skali powyżej 1:1) ?

    Zrzut z linku: http://3n.com.pl/zrzut_3.gif

    > Dopóki nie przeliczę - nie wypowiadam się.

    Ty nie licz, tylko weź aparat do ręki :-)

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 30. Data: 2009-05-23 18:43:45
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Stefan Nawrocki pisze:

> [...]
    > "wiedzieć" ile pierścieni podpiąłeś? Jeśli nie wierzysz, to zobacz w swoim
    > aparacie, że czas naświetlania zmienia się wraz z wyciągiem obiektywu.

    Toteż piszę. Skala pokazuje pewną abstrakcyjną liczbę, które NIE JEST i
    NIE ma być jasnością, natomiast w normalnych warunkach ma z jasnością
    duży związek.

> [...]
    > czas naświetlania niż w położeniu "nieskończoność". Liczba przysłony przy

    To oznacza właśnie to, że skala na obiektywie NIE SŁUŻY do pokazywania
    jasności.

> [...]
    > przysłonie. Autor zdjęć nie uwzględnił jednak faktu, że przy skali
    > odwzorowania 1:1 liczby przysłony różnią się dwukrotnie (od tych w

    LICZBA przysłony jest taka sama i niezmienna. JASNOŚĆ jest inna.

    > Czyli to, co było zatytułowane F11 w
    > rzeczywistości było F22.
    > To nie są tylko słowa, ale fakty.

    Fakty są, takie, że żrenica wlotowa była 11 razy mniejsza od ogniskowej
    i 22 razy od mniejsza odległości obrazowej.
    Natomiast to, czy powiemy 'f wynosiło 11' czy 'f wynosiło 22' to właśnie
    tylko słowa i zależą od tego, jaką definicję przyjął nasz ulubiony autor.

    > Dlatego zdjęcie z
    > pierścieniami miało lepsza głębię niż zdjęcie z soczewką (przy _niby_ tej
    > samej przysłonie).

    Ja raczej mam zupełnie inną interpretację - przy dołożeniu pierścieni
    *nominalna* przysłona (czyli to, co wypisano na obiektywie) się nie
    zmienia, natomiast makrokonwerter nie zmienia źrenicy wejściowej,
    natomiast skraca ogniskową, więc właśnie przy makrokonwerterze
    *nominalna* przysłona jest większa niż to, co wypisano na obiektywie.
    BTW *efektywna* przysłona również wzrosła.

    > Głębia ostrości zależy od skali odwzorowania i efektywnej przysłony.

    A skąd wiesz o tym? Gdzie tak napisano?

    > Kropka

    Poproszę argumenty zamiast kropek a nawet KROPEK.