    From: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lustrzanka głównie do makro
    Date: Sat, 23 May 2009 23:47:31 +0200
    Sender: <radiusok>@<unknown>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:9faef062-4f3a-430d-b737-d1ddb55be47e@k2g2000yql
    .googlegroups.com...
    On 23 Mai, 10:22, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik "PK" <p...@e...pl> napisał w
    wiadomościnews:gv88ot$nc4$1@nemesis.news.neostrada.p
    l...

> [...]
    > efektywną (w obliczeniach jasności obiektywu przyjmuje się założenie, że
    > obiektyw ustawiony jest w pozycji na nieskończoność.

    > tutaj trzeba by sie zastaniwic.
    > to co piszesz jest prawda , ale przyslone nie ustawiamy mchanicznie za
    > pomoca pierscienia a jest ona ustawiana przez automatyke aparatu we
    > wspolczesnych dslr ach z pomirem swiatla TTL.
    > oznacza to , ze po zalozeniu pierscieni automatyka dobierze np 5,6 i
    > bedzie to inna srednica otwarcia jakby byla przy 5,6 bez pierscieni.
    > tzn nie wykluczone , a nawet b prawdopodobne , zr automytyka dobiera

    Być może w jakichś zaawansowanych rozwiązaniach tak jest. Obiektyw w
    połączeniu z pierścieniami musiałby przekazywać do body informację o
    rzeczywistym wyciagu. Pierścienie, z którymi mam do czynienia nie zawierają
    żadnej elektroniki - tylko styki z jednej i drugiej strony. W pierścieniach
    musiałby być wbudowany jakiś chip, który modyfikowałby informacje
    nadchodzące z obiektywu (dodawałby dodatkowy "wyciąg") i te zmodyfikowane
    informacje przekazywałby do body.
    W moich Nikonach (D60 i D80) po założeniu pierścieni światłomierz działa,
    ale muszę wprowadzić korekcję (i to znaczną - o kilka działek - oczywiście
    różną korekcje w zależności od grubości pierścieni).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki