  • 81. Data: 2013-12-22 01:40:28
    Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Od: mt <f...@i...pl>

    > No trochę jest, APS-C to mniej-więcej 4x mniejsza powierzchnia i przy
    > powyższych sensorach pewnie mniej-więcej 4x mniejsze piksele.
    > Ale to oczywiście zależy od "jakości" względnej sensorów, różnica
    > generacji lub dwóch i wielkość może niewiele znaczyć.

    No nie bardzo 4x. APS-C jest powierzchniowo mniejsza 2,33x a 4/3 3,84x

    --
    marcin

  • 82. Data: 2013-12-22 07:52:47
    Od: Slon <z...@g...com>

    On Saturday, December 21, 2013 7:40:28 PM UTC-5, mt wrote:

    > No nie bardzo 4x. APS-C jest powierzchniowo mniejsza 2,33x a 4/3 3,84x

    Jeśli fakty nie pasują do (imbecylnej) teorii, tym gorzej dla faktów.

    Slon

  • 83. Data: 2013-12-22 14:18:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Eee tam. Potrzebny jest po prostu dobry obiektyw. Przypuszczalnie dobrą
    > rozdzielczość itd. da się uzyskać tylko w środku kadru i tylko przy
    > niektórych np. przysłonach itd. Ale się da.

    Pewnie, że się da lecz rzadko kogo stać aby wrzucać w obiektyw 6k zł a i
    tu gwarancji nie ma bo z jednym body zadziała a z innym nie. Nie każdy
    serwis świadczy usługi regulacji obiektywu do body a przy takich
    rozdzielczościach regulacja wnosi sporą różnicę. Przy mniejszych
    matrycach w ogóle byś sobie głowy tym nie zawracał. Sam tego
    doświadczyłem kupując Tamrona 70-300 USD. Na długim końcu dawał dobrze
    widoczne mydło w 1:1. Sprawdziłem ich kilka i każdy zachowywał się
    podobnie choć w różnym stopniu. Po korekcie oprogramowania jest ostry
    jak kitowy Sony 16-50/2.8 SSM. Gdybym nie miał 24Mpx to nawet nie
    wiedziałbym o tej wadzie.

    Po drugie - niezależnie od jakości szkła dyfrakcji nie unikniesz. Im
    mniejszy piksel tym lepiej będzie ona dostrzegalna.

    Marek

  • 84. Data: 2013-12-22 14:28:50
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > Ale to oczywiście zależy od "jakości" względnej sensorów, różnica
    > generacji lub dwóch i wielkość może niewiele znaczyć.

    Skąd masz takie dane? Mi wyszło, że 24MPx w APSC daje powierzchnię 15um2
    a 36MPx w FF 28um2. Różnica zatem jest dwukrotna więc ok 1ev. O
    generacjach sprzętu tu nie dyskutujemy: napisałem "teraz". Powyższy
    konkretne wyliczenie użyłem po to aby wykazać iż FF nie musi znaczyć
    źródła lepszego obrazu bo to nie rozmiar przetwornika o tym decyduje
    lecz rozmiar piksela.

    > Nie ma sensu przeliczać na piksele, trzeba przeliczać na całą wielkość
    > zdjęcia (czyli np. po redukcji do jednakowych/potrzebnych wymiarów).

    A jaka jest cała wielkość zdjęcia tego nigdy nie wiadomo bo nie wiesz
    jaki jego fragment wytniesz.

    Marek

  • 85. Data: 2013-12-22 14:34:30
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Jasne, domyślam się że chodziło o przypadek, w którym N = M = 2.

    Nie, chodziło o pokrycie tego samego zakresu ev albo mniejszą liczbą
    zdjęć z krokiem dużym albo większą liczbą zdjęć z małym krokiem. Ta
    druga metoda daje ponoć znacząco lepsze efekty. Pomijam kwestię
    zwiększonego ryzyka powstawania duchów.

    Marek

  • 86. Data: 2013-12-22 15:24:23
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-21 17:08, XX YY pisze:

    > mozna wprowadzajac do programu obrobczego charakterystyke
    > oswietlenia. to sie robi przez profil aparatu. nalezy sfotografowac
    > tablice testowa w danym swietle. brakujace skladniki zostana
    > odpowiednio wzmocnione.

    A teraz czcionka zadziałała... heh :-)
    Czyli jeśli źródło światła nie daje w ogóle długości fali X (a tak mają
    żarówki sodowe), to mimo to da się odtworzyć przedmiot o kolorze o
    długości fali X??

    > ale to nie o to chodzi. to nie o to chodzi, zeby w swietle sodowym
    > pokazac motyw aby wygladaj tak jak w swietle dziennym przy 5500 K.

    Tak, wiem o tym, lecz miałem z tym kłopot techniczny. Ale ... sobie
    poradziłem. Zobacz, jakie kolory dało się odzyskać pomimo oświetlenia
    sodowego w przeważającej ilości. Zastosowałem DxO zamiast ACR ze względu
    na zdolność tej aplikacji do ochrony nasyconych kolorów. Udało mi się
    wzmocnić słabe składowe widma. Wykonałem landscape aby było widać
    ceglany budynek po prawej.

    http://img809.imageshack.us/img809/5105/x8ty.jpg

    Marek

  • 87. Data: 2013-12-22 19:30:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > lampa sodowa nie jest swiatlem monochromatyczym.

    Są chyba różne lampy sodowe, ale niektóre z nich są praktycznie
    monochromatyczne - wszystko jest pomarańczowe albo B&W jeśli nie mamy
    żadnego innego oświetlenia w pobliżu do porównania.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 88. Data: 2013-12-22 19:34:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > Lampa sodowa nie jest swiatlem monochromoatycznym++przyklad kadru , w kroeym sa
    lampy sodowe:

    > http://spherapan.vot.pl/122/122.html
    >
    > nie ma problemu zbalansowac kolory neutralnie.

    Tu masz do czynienia ze światłem praktycznie monochromatycznym, wszystko
    oświetlane przez nie jest żołte. Inne kolory w innych częściach kadru
    wynikają wyłącznie z istnienia innych źródeł światła, takich jak Księżyc
    (niebieskie niebo) i część świateł w głębi.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 89. Data: 2013-12-22 19:36:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    mt <f...@i...pl> writes:

    > No nie bardzo 4x. APS-C jest powierzchniowo mniejsza 2,33x a 4/3 3,84x

    To nawet lepiej (APS-C mają różne wymiary) - różnica w stosunku do FF
    jest mniejsza.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 90. Data: 2013-12-22 19:49:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

> [...]
    > podobnie choć w różnym stopniu. Po korekcie oprogramowania jest ostry
    > jak kitowy Sony 16-50/2.8 SSM. Gdybym nie miał 24Mpx to nawet nie

    Jasne, ale jak rozumiem problem udało się skorygować. Np. mój Tamron
    (minimalnie krótszy) współpracuje z aparatem poprawnie od początku.
    Żaden z nich nie kosztował 6 kzł. Są też szkła stałoogniskowe, jeszcze
    dużo tańsze i przypuszczalnie ostrzejsze (w niektórych warunkach).

    > Po drugie - niezależnie od jakości szkła dyfrakcji nie unikniesz. Im
    > mniejszy piksel tym lepiej będzie ona dostrzegalna.

    Owszem, ale 24 MPix w Sony jest jeszcze pod tym względem sensowne -
    uzyskujemy obraz o znacznie lepszej rozdzielczości niż przy
    rozdzielczości mniejszej o połowę, czyli przy 6 MPix.
    A że nie w każdych warunkach, nie z każdym obiektywem i nie przy każdych
    ustawieniach? No niestety - aczkolwiek też bym tak chciał :-)

    Tak czy owak możliwości sprzętu (np. przy założonym budżecie) są coraz
    większe.
    --
    Krzysztof Hałasa