-
91. Data: 2013-12-22 19:58:42
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: XX YY <f...@g...com>
Am Sonntag, 22. Dezember 2013 19:34:58 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:
> XX YY <f...@g...com> writes:
>
>
>
> > Lampa sodowa nie jest swiatlem monochromoatycznym++przyklad kadru , w kroeym sa
lampy sodowe:
>
> >
>
> > http://spherapan.vot.pl/122/122.html
>
> >
>
> > nie ma problemu zbalansowac kolory neutralnie.
>
>
>
> Tu masz do czynienia ze światłem praktycznie monochromatycznym, wszystko
>
> oświetlane przez nie jest żołte. Inne kolory w innych częściach kadru
>
> wynikają wyłącznie z istnienia innych źródeł światła, takich jak Księżyc
>
> (niebieskie niebo) i część świateł w głębi.
>
> --
>
> Krzysztof Hałasa
jeszcze raz ta sama panorama
http://spherapan.vot.pl/122/122.html
zwroc uwage w kierunku kapliczki , na schodach ktorej tanczy dziwczyna.
Latarnia w poblizu ma lampe sodowa , daje zlocisto -zolte swiatlo.
mam inne ujecie tego samego motywu , inaczej balnasowane . nie chce mi sie wysylac
na server wiec zrzut ekranu
http://spherapan.vot.pl/balans.jpg
ta sama lampa , to samo miejsce.
Najmniejszego sladu zolci. jest zbalansowane neutralnie - zimniej. nie ma problemu
zeby zwiekszyc nasycenie zielni.
-
92. Data: 2013-12-22 20:03:17
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: XX YY <f...@g...com>
> Tak, wiem o tym, lecz mia�em z tym k�opot techniczny. Ale ... sobie
>
> poradzi�em. Zobacz, jakie kolory da�o si� odzyska� pomimo o�wietlenia
>
no widzisz - da sie wydobyc kolor.
nie jest moze najwyzszej proby , troche przesycony , ale widzisz sam jakie mozliwosci
drzemia w rawie. wynik to kwestia obrobki.
Jesli dalej bedziesz szukal swojej drogi obrobczej to znajdziesz wlasciwe ustawienia
programu , aby uzyskac ladna , czysty , nieprzesycony kolor.
w cyfrze z kolorem mozna robic co sie chce
biale obrocic w czarne.
tutaj przyklad takiego przetworzenia koloru - dla odmiany nie bedzie to panorama
nocna , nie tylko takie robie , ale w sumie jest w temacie interpretacji koloru.
http://spherapan.vot.pl/179c/179c.html
-
93. Data: 2013-12-22 20:06:22
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
Marek <p...@s...com> writes:
> Skąd masz takie dane?
Ze szklanki po kawie :-)
(Przysłowiowej, używam ekspresu).
> Mi wyszło, że 24MPx w APSC daje powierzchnię
> 15um2 a 36MPx w FF 28um2. Różnica zatem jest dwukrotna więc ok 1ev.
Owszem, ale w przypadku mniejszych pikseli relatywnie większa część
matrycy nie odbiera światła. Tak czy owak to jest kwestia do
zastanowienia się, nie "przepaść". W szczególności trzeba wziąć pod
uwagę koszty i np. ciężar sprzętu. Nie będę robił za adwokata FF, sam
używam APS-C i np. użycie dobrej lampy albo innego obiektywu może być
korzystniejszą metodą poprawy jakości (znacznie tańszą) niż FF.
> Powyższy
> konkretne wyliczenie użyłem po to aby wykazać iż FF nie musi znaczyć
> źródła lepszego obrazu bo to nie rozmiar przetwornika o tym decyduje
> lecz rozmiar piksela.
Nie sam rozmiar piksela. Teoretycznie decyduje suma powierzchni netto
(aktywnej) wszystkich pikseli. Różnica (1,x EV) jest duża i mała, zależy
co dla kogo jest duże.
Gdyby decydował tylko rozmiar piksela, to matryce, z którymi akurat
zdarza mi się pracować - np. 1/2.3" 704x480 - byłyby wzorem jakości.
> A jaka jest cała wielkość zdjęcia tego nigdy nie wiadomo bo nie wiesz
> jaki jego fragment wytniesz.
Trzeba wyciąć ten sam fragment po prostu.
--
Krzysztof Hałasa
-
94. Data: 2013-12-22 20:16:52
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
Marek <p...@s...com> writes:
> Nie, chodziło o pokrycie tego samego zakresu ev albo mniejszą liczbą
> zdjęć z krokiem dużym albo większą liczbą zdjęć z małym krokiem. Ta
> druga metoda daje ponoć znacząco lepsze efekty. Pomijam kwestię
> zwiększonego ryzyka powstawania duchów.
Teoretycznie efekt nie powinien być przynajmniej gorszy. Nie gorszy
= lepszy, pytanie tylko o ile lepszy - kwestia warunków i potrzebnej
dynamiki.
Trochę inna sprawa, często zdarza mi się fotografować jakiś statyczny
obiekt wielokrotnie, przy zmieniającym się oświetleniu (z różnych
stron) i ew. parametrach (ostrość). Później składany jest z tego jeden
obrazek (półautomatycznie). Oczywiście im więcej zdjęć tym lepiej, ale
to zawsze jest jakiś kompromis pomiędzy potrzebami i pracochłonnością.
--
Krzysztof Hałasa
-
95. Data: 2013-12-22 20:34:57
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
Marek <p...@s...com> writes:
> Tak, wiem o tym, lecz miałem z tym kłopot techniczny. Ale ... sobie
> poradziłem. Zobacz, jakie kolory dało się odzyskać pomimo oświetlenia
> sodowego w przeważającej ilości. Zastosowałem DxO zamiast ACR ze
> względu na zdolność tej aplikacji do ochrony nasyconych kolorów. Udało
> mi się wzmocnić słabe składowe widma. Wykonałem landscape aby było
> widać ceglany budynek po prawej.
>
> http://img809.imageshack.us/img809/5105/x8ty.jpg
Ale tu jest różnorodne oświetlenie, chociaż podejrzewam że np. tablica
w lewym dolnym rogu jest naprawdę dużo ciemniejsza od latarni.
Korzystne byłoby poprawienie kolorów obszarami (oświetlanymi przez różne
źródła światła). Oczywiście tam gdzie informacji nie ma to jej nie
będzie, ale efekt nie będzie raził zimnym, niebieskim światłem.
--
Krzysztof Hałasa
-
96. Data: 2013-12-22 20:57:18
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: XX YY <f...@g...com>
Am Sonntag, 22. Dezember 2013 20:34:57 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:
> Marek <p...@s...com> writes:
>
>
>
> > Tak, wiem o tym, lecz miałem z tym kłopot techniczny. Ale ... sobie
>
> > poradziłem. Zobacz, jakie kolory dało się odzyskać pomimo oświetlenia
>
> > sodowego w przeważającej ilości. Zastosowałem DxO zamiast ACR ze
>
> > względu na zdolność tej aplikacji do ochrony nasyconych kolorów. Udało
>
> > mi się wzmocnić słabe składowe widma. Wykonałem landscape aby było
>
> > widać ceglany budynek po prawej.
>
> >
>
> > http://img809.imageshack.us/img809/5105/x8ty.jpg
>
>
>
> Ale tu jest różnorodne oświetlenie, chociaż podejrzewam że np. tablica
>
> w lewym dolnym rogu jest naprawdę dużo ciemniejsza od latarni.
>
> Korzystne byłoby poprawienie kolorów obszarami (oświetlanymi przez różne
>
> źródła światła). Oczywiście tam gdzie informacji nie ma to jej nie
>
> będzie, ale efekt nie będzie raził zimnym, niebieskim światłem.
>
> --
>
> Krzysztof Hałasa
gdzie widzisz tutaj inne oswietlenie ?- nie ma innego .
Juz nie zmyslaj , nie ma roznorodengo.
tylko ta lampa. czasy naswietlenia gdyby lampy byly walaczona musialyby wynosic wiele
minut , a wiec wplyw swiatla od nieba ( bylo bezksiezycowo ) jest kilkadziesiat razy
mniejszy.
w tym parku sa tylko lampy sodowe - nie ma wiekszego problemu zbalansowac ich zolci.
Bez zalaczonych lamp jest tam tak ciemno , ze nie widac wlasnych butow.
Mozna zbalansowac rowniez swiatlo lampy sodowej( dlatego, ze nie jest
monochromatyczne) , nie me tragedii.
jestem daleki od opierania sie na teoretycznych rozwazaniach - pisze jak jest w
praktyce. A w teorii - tak samo.
tutaj podobne ujecie - widac jakie jest oswietlenie:
http://spherapan.vot.pl/123/123.html
lampy sodowe - tamto zdjecie neutralnie zbalansowane bylo robione innego
bezksiezycowego wieczora.
-
97. Data: 2013-12-22 21:03:50
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
XX YY <f...@g...com> writes:
> http://spherapan.vot.pl/122/122.html
>
> zwroc uwage w kierunku kapliczki , na schodach ktorej tanczy dziwczyna.
> Latarnia w poblizu ma lampe sodowa , daje zlocisto -zolte swiatlo.
>
> mam inne ujecie tego samego motywu , inaczej balnasowane . nie chce mi
> sie wysylac na server wiec zrzut ekranu
>
> http://spherapan.vot.pl/balans.jpg
>
> ta sama lampa , to samo miejsce.
> Najmniejszego sladu zolci. jest zbalansowane neutralnie - zimniej. nie
> ma problemu zeby zwiekszyc nasycenie zielni.
Da się to zrobić w pewnym stopniu, ale to ze względu na obecność silnego
światła Księżyca. Przy oświetleniu mocno monochromatycznym nie ma
żadnego problemu z takimi ustawieniami, by kolor biały był na zdjęciu
biały. Problem jest z uzyskaniem innych kolorów podstawowych (tych,
których nie ma w widmie).
Prosty test: wystarczy oświetlić np. wnętrze czegoś w stylu "ciemni"
monochromatyczną diodą LED (np. zieloną lub czerwoną) i zrobić zdjęcie
(lub zdjęcia do HDR). Jakby się człowiek nie starał, wszystko będzie
w jednym kolorze (może być on biały), pozostałych kolorów po prostu nie
będzie widać. Można sobie ew. zapuścić jakiś program, który na podstawie
np. kształtów przedmiotów pokoloruje je, ale jeśli czegoś nie będzie
widać (np. zielonych przedmiotów w czerwonym świetle) to nie da się na
to nic poradzić.
Jeśli w dodatku do naszego dominującego oświetlenia mamy nawet dużo
słabsze, ale jednak w innym kolorze (a najlepiej z ciągłym widmem, lub
z wieloma prążkami), a może nasze główne oświetlenie też nie jest
całkiem monochromatyczne (tak jak podobno lepsze lampy sodowe,
aczkolwiek przyznaję, że nigdy mnie nie interesowały), to wtedy można
uzyskać różne kolory i być może nawet będą one względnie naturalne
i sensownej jakości.
--
Krzysztof Hałasa
-
98. Data: 2013-12-22 21:36:51
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: XX YY <f...@g...com>
>
> Da się to zrobić w pewnym stopniu, ale to ze względu na obecność silnego
>
> światła Księżyca.
tutaj nie bylo ksiezyca.
>
>
> Prosty test: wystarczy oświetlić np. wnętrze czegoś w stylu "ciemni"
>
> monochromatyczną diodą LED
Lampa sodowa nie jest LED-em
co innego led , co innego lampa sodowa.
mowimy o konkretnym przypadku balansowania oswietlenia ulicznego.
( zreszta pojawiaja sie biale LEDy na ulicach -mimo , ze maja Ra dobrze poniezj
90-ciu , fajnie sie je balansuje)
jaka jest teoria , to mi mowili w szkole.
I jest inna od tej , ktora glosiles , jakoby swiatlo z lamp sodowych bylo
chromatyczne , a wiec niebalansowalne.
nic szczegolnego sie nie dzieje , w trakcie balansowania. Straty jakosci jak zwykle.
-
99. Data: 2013-12-22 22:12:52
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: XX YY <f...@g...com>
>
> Da się to zrobić w pewnym stopniu, ale to ze względu na obecność silnego
>
> światła Księżyca.
tutaj nie bylo ksiezyca.
>
>
> Prosty test: wystarczy oświetlić np. wnętrze czegoś w stylu "ciemni"
>
> monochromatyczną diodą LED
Lampa sodowa nie jest LED-em
co innego led , co innego lampa sodowa.
mowimy o konkretnym przypadku balansowania oswietlenia ulicznego.
( zreszta pojawiaja sie biale LEDy na ulicach -mimo , ze maja Ra dobrze ponizej
90-ciu , fajnie sie je balansuje)
jaka jest teoria , to mi mowili w szkole.
I jest inna od tej , ktora glosiles , jakoby swiatlo z lamp sodowych bylo
monochromatyczne , a wiec niebalansowalne.
nic szczegolnego sie nie dzieje , w trakcie balansowania. Straty jakosci praktycznie
jak zwykle.
-
100. Data: 2013-12-23 09:58:50
Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
Od: Marek <p...@s...com>
>
> no widzisz - da sie wydobyc kolor. nie jest moze najwyzszej proby ,
> troche przesycony ,
Oto mi chodziło - aby sprawdzić ile się da wydobyć koloru różnymi
narzędziami. Ku mojemu zaskoczeniu dało się całkiem sporo - co samo
zauważyłeś, że aż za dużo. Niestety to pogłębia mój dylemat: brak
możliwości stosowania jednej wywoływarki. :-( W jednej światła i piękna
edycja obszarów (ACR) ale kolor kuleje (albo przesyca a inne niedosyca w
tym samym zdjęciu i trzeba korygować każdy z osobna ręcznie i inne
cuda), w innej kolory i szum. Zresztą widziałeś ile Ci się udało wydobyć
z ACRa.
Przenoszenie TIFa 16-bitowego w celu łączenia technik nie załatwi sprawy
bo jest w nim mniej możliwości niż w 12-to bitowym RAW. :-(
--
Pozdrawiam
Marek