    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Antena na 610 MHz
    Date: Wed, 29 Dec 2010 21:23:42 +0100

    Witam,

    mieszkam w Gliwicach i chciałem potestować odbiór DVB-T. Niestety
    dla Śląska jeszcze długo naziemnej telewizji cyfrowej nie będzie.
    Jedyna możliwość to odbiór z nadajnika na górze Skrzyczne,
    oddalonej o około 80 kilometrów. Nadajnik ma symboliczną moc
    około 1 kilowata. Na szczęście z wielu miejsc Gliwic maszt jest
    widoczny "optycznie", więc można próbować trafiać w niego anteną
    kierunkową.

    Moje pytania dotyczą właśnie anten.

    1) Jak oszacować, jaka antena byłaby tu potrzebna - zakładając
    podane parametry (80 km, widoczność bezpośrednia, moc 1 kW,
    częstotliwość 610 MHz)?

    2) Przypuszczam, że wystarczy kilkunastoelementowa antena Yagi.
    Poczytałem opisy konstrukcji anten z przykładami, jakiej
    długości i w których miejscach powinny zostać zainstalowane
    poszczególne elementy. Potem obejrzałem różne modele
    dostępne w sklepach i mam wątpliwości. Czy rzeczywiście
    są one projektowane przez osoby znające się na antenach?
    Widzę różne fantazyjne kształty - romby, rożki, gwiazdki,
    siatki, pręty o identycznej długości i równomiernie
    rozmieszczone albo przycięte w kształcie choinki...
    Czy to wszystko jest jakoś testowane, czy po prostu ma ładnie
    wyglądać?

    3) Oryginalny projekt anteny Yagi-Uda ma za dipolem odbiorczym
    tylko jeden pręt - reflektor, położony w płaszczyźnie
    pozostałych prętów. Tymczasem wszystkie dostępne anteny
    Yagi mają tam kilka prętów ustawionych w płaszczyźnie
    prostopadłej do płaszczyzny prętów - "direktorów".
    Czy jest to uzasadnione teoretycznie? Niektóre anteny mają
    wręcz coś w rodzaju siatki, wygiętej i przypominającej
    w przekroju parabolę. Czy takie coś ma skupiać falę
    odebraną na dipolu? Czy wobec braku precyzji wykonania
    (to zwykle nie jest parabola) nie będzie tam zachodzić
    interferencja i tłumienie fal dla różnych częstotliwości?

    4) Czy istnieją jakieś "niekonwencjonalne" projekty anten,
    np. płaskich, przystosowanych do konkretnej częstotliwości?

    Pozdrawiam
    Piotr