  • 1. Data: 2010-12-29 20:23:42
    Temat: Antena na 610 MHz
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    mieszkam w Gliwicach i chciałem potestować odbiór DVB-T. Niestety
    dla Śląska jeszcze długo naziemnej telewizji cyfrowej nie będzie.
    Jedyna możliwość to odbiór z nadajnika na górze Skrzyczne,
    oddalonej o około 80 kilometrów. Nadajnik ma symboliczną moc
    około 1 kilowata. Na szczęście z wielu miejsc Gliwic maszt jest
    widoczny "optycznie", więc można próbować trafiać w niego anteną
    kierunkową.

    Moje pytania dotyczą właśnie anten.

    1) Jak oszacować, jaka antena byłaby tu potrzebna - zakładając
    podane parametry (80 km, widoczność bezpośrednia, moc 1 kW,
    częstotliwość 610 MHz)?

    2) Przypuszczam, że wystarczy kilkunastoelementowa antena Yagi.
    Poczytałem opisy konstrukcji anten z przykładami, jakiej
    długości i w których miejscach powinny zostać zainstalowane
    poszczególne elementy. Potem obejrzałem różne modele
    dostępne w sklepach i mam wątpliwości. Czy rzeczywiście
    są one projektowane przez osoby znające się na antenach?
    Widzę różne fantazyjne kształty - romby, rożki, gwiazdki,
    siatki, pręty o identycznej długości i równomiernie
    rozmieszczone albo przycięte w kształcie choinki...
    Czy to wszystko jest jakoś testowane, czy po prostu ma ładnie
    wyglądać?

    3) Oryginalny projekt anteny Yagi-Uda ma za dipolem odbiorczym
    tylko jeden pręt - reflektor, położony w płaszczyźnie
    pozostałych prętów. Tymczasem wszystkie dostępne anteny
    Yagi mają tam kilka prętów ustawionych w płaszczyźnie
    prostopadłej do płaszczyzny prętów - "direktorów".
    Czy jest to uzasadnione teoretycznie? Niektóre anteny mają
    wręcz coś w rodzaju siatki, wygiętej i przypominającej
    w przekroju parabolę. Czy takie coś ma skupiać falę
    odebraną na dipolu? Czy wobec braku precyzji wykonania
    (to zwykle nie jest parabola) nie będzie tam zachodzić
    interferencja i tłumienie fal dla różnych częstotliwości?

    4) Czy istnieją jakieś "niekonwencjonalne" projekty anten,
    np. płaskich, przystosowanych do konkretnej częstotliwości?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2010-12-29 22:00:13
    Temat: Re: Antena na 610 MHz
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotrne wrote:

> [...]
    >
    > 1) Jak oszacować, jaka antena byłaby tu potrzebna - zakładając
    > podane parametry (80 km, widoczność bezpośrednia, moc 1 kW,

    Moc trochę małowata. Taki szacunek pi razy drzwi: na antenie 0dB odbierzesz
    na odległość 5-10km. Na 100km potrzebujesz > 30dB zysku.

> [...]
    > rozmieszczone albo przycięte w kształcie choinki...
    > Czy to wszystko jest jakoś testowane, czy po prostu ma ładnie

    różnie bywa. Lepiej samemu się pobawić. Na tych częstotliwościach wychodzi
    wszystko w miarę łatwe i przyjemne. "Dziwne" kształty są czasami
    konsekwencją szerokopasmowości anteny. Aha, wzmacniacza nie dawaj. Jak
    będzie ci antena działać, a sygnał trochę za mały, to można wsadzić DOBRY
    wzmacniacz. Anteny siatkowe są do dupy, DVB-T reaguje alergicznie na
    zniekształcenia fazowe, a te tanie wzmacniacze przesuwają fazę jak chcą.

> [...]
    > (to zwykle nie jest parabola) nie będzie tam zachodzić
    > interferencja i tłumienie fal dla różnych częstotliwości?

    Może. Siatka i reflektor nie robią praktycznie znaczącej różnicy, ale siatka
    jest czasem stabilniejsza przy mniejszych oporach powietrza. Kilka
    reflektorów polepsza tłumienie sygnałów "od dupy strony", ale jest to <=
    1dB, na ogół. Anteny long yagi są na ogół wąskopasmowe, możesz mieć
    problemy. Twoja antena musi mieć przynajmniej 10MHz pasma.

    > 4) Czy istnieją jakieś "niekonwencjonalne" projekty anten,
    > np. płaskich, przystosowanych do konkretnej częstotliwości?

    A jest dość dużo. Tutaj często ludzie zakładają sobie anteny typu podwójny
    romb. Możliwe są też konstrukcje w stylu poczwórna yagi (w kwadrat) na
    wspólnym reflektorze. Przed laaatami odbierałem sygnał z nadajnika
    awaryjnego w Ostrawie w Opolu (jakieś 100km, moc nadajnika bodajże 5kW) z
    napadu ZSRR i Polski (m.in.) na Czechosłowację w 1968. Analogowo, jakość
    niespecjalna, ale było widać, że to polskie czołgi jadą. Antena podwójny
    dipol V. Cyfrowy sygnał wymaga ok. 10dB SN mniej niż analog.

    Waldek

  • 3. Data: 2010-12-30 06:35:09
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Witam

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > około 1 kilowata. Na szczęście z wielu miejsc Gliwic maszt jest
    > widoczny "optycznie", więc można próbować trafiać w niego anteną
    [...]

    Prosze, poczytaj sobie wątek p. t. "DVB-T Skrzyczne" na grupie
    dyskusyjnej pl.rec.telewizja. Jestem przekonany, że uzyskasz w nim
    odpowiedź na swoje pytanie ;-)
    BTW - ponad kilowat mocy ERP emisji "cyfrowej" z anteny umieszczonej
    na takiej wysokości to nie jest zjawisko symboliczne ;-)
    Sugeruję, abyś zaczął próby od kilkunastoelementowej anteny Yagi-Uda,
    podłączonej do odbiornika możliwie _najkrótszym_ przewodem dobrej
    jakości, _porządnie_ zaprawionym. Przedwzmacniacz antenowy o
    kilkunastodecybelowym wzmocnieniu będzie dodatkowym atutem.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 4. Data: 2010-12-30 15:38:41
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

> [...]
    > około 1 kilowata. Na szczęście z wielu miejsc Gliwic maszt jest
    > widoczny "optycznie", więc można próbować trafiać w niego anteną

    Jak się odezwiesz na adres prywatny, to Ci wyślę pdfa z dobrym
    czechosłowackim czasopismem o antenach na te częstotliwości.
    Teoria i praktyka. 1981 rok. 15 MB.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 5. Data: 2010-12-30 23:05:53
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Krzysztof Kucharski pisze:

    > Prosze, poczytaj sobie wątek p. t. "DVB-T Skrzyczne" na grupie
    > dyskusyjnej pl.rec.telewizja. Jestem przekonany, że uzyskasz w nim
    > odpowiedź na swoje pytanie ;-)

    Dziękuję! Wydaje mi się, że ta 13-elementowa antena Yagi,
    o której mowa w jednej z odpowiedzi, wisi naprzeciwko
    mojego okna. Właściwie też mógłbym powiesić taką w podobnym
    miejscu (po negocjacjach ze spółdzielnią, która zamknęła
    wyjście na dach).

    Ciekawe, czy ktoś próbował robić bezobsługowy przekaźnik
    ("repeater" :) sygnału telewizyjnego - złożony z dwóch
    połączonych anten kierunkowych, jednej skierowanej
    na nadajnik, drugiej na odbiornik (tzn. na malutką
    antenę przy odbiorniku)? Gdyby takie coś działało, można byłoby
    uniknąć konieczności przeciągania długich kabli.

    P.

  • 6. Data: 2010-12-30 23:15:58
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotrne wrote:

> [...]
    > antenę przy odbiorniku)? Gdyby takie coś działało, można byłoby
    > uniknąć konieczności przeciągania długich kabli.

    Da się zrobić, ale straty są znaczne, większe niż kabla.

    Waldek

  • 7. Data: 2010-12-31 00:15:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Piotrne napisał:

> [...]
    > mojego okna. Właściwie też mógłbym powiesić taką w podobnym
    > miejscu (po negocjacjach ze spółdzielnią, która zamknęła

    Konstytucja RP się kłania. Masz prawo odbierać wszelkie emisje
    przeznaczone do odbioru publicznego - wynika to z wolności dostępu do
    źródeł informacji. Administracja może (a nawet powinna) zamknąć wyjście
    na dach żeby byle kto po nim nie łaził i nie robił co chce, może zażądać
    od ciebie uzgodnienia szczegółów instalacji antenowej (żebyś dziur w
    dachu nie narobił i żeby sąsiadowi na łeb nie kapało), może zażądać
    dodatkowej opłaty za szczególne wykorzystanie części wspólnej budynku -
    ale nie może dać odpowiedzi "nie bo nie". Ich władza kończy się na
    przepisach prawa budowlanego - oni mogą żądać, ty musisz tym przepisom
    uczynić zadość.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2010-12-31 00:18:39
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Krzysztof Tabaczyński napisał:
> [...]
    >
    > Jak się odezwiesz na adres prywatny, to Ci wyślę pdfa z dobrym
    > czechosłowackim czasopismem o antenach na te częstotliwości.

    A jak do mnie to skontaktuję cię z mieszkającym w Warszawie cudotwórcą
    antenowym. Za odpowiednie pieniądze może ci w punkt instalację
    zaprojektować - 80 km przy ERP 1kW to w sumie niewielki problem, jeśli
    daje się w Warszawie stabilnie odbierać telewizję ze Lwowa...

    --
    Darek

  • 9. Data: 2010-12-31 06:22:21
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [...]
> [...]
    > antenę przy odbiorniku)? Gdyby takie coś działało, można byłoby
    > uniknąć konieczności przeciągania długich kabli.

    Np. ja sam, osobiście ;-) I to zarówno dla trasmisji TV analogowej jak
    i dla "cyfrowych" sieci GSM.
    W pewnym okresie rozwoju radiodyfuzji nie była to "egzotyczna" metoda
    lokalnego polepszenia warunków odbioru. Parę lat temu, chyba na tej
    grupie opisywałem moje własne dokonania w tej kwestii. W wielkim
    skrócie - antena odbiorcza wieloelementowa lub jeszcze lepiej
    synfazowy zespół takich anten połączony niskostratnym, możliwie
    krótkim kablem (fiderem) z kilkuelementową anteną "nadawczą" w
    specyficznych warunkach terenowych pozwala liczyć na uzyskanie
    poprawnego odbioru TV.
    Te warunki to:
    - całkowity _brak_ sygnału użytecznego sygnału w docelowym miejscu
    odbioru przy jednoczesnym silnym sygnale w miejscu posadowienia
    repeatera,
    - umiejscowienie repeatera "z boku", nie na linii stacja nadawcza ->
    docelowa natena odbiorcza.
    Take warunki można spełnić w przypadku prób odbioru TV w górskich
    dolinach, leżących w cieniu stacji nadawczej. Problemem może okazać
    się wybranie miejsca lokalizacji takiego repeatera. W moim przypadku,
    po kilku dniach instalacja "zmieniła właściciela"... ;-/ Ale to już
    temat na inną dyskusję.

    Pozdrawiam przednoworocznie ;-)

    Krzysztof Kucharski

  • 10. Data: 2011-01-01 10:46:12
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Fri, 31 Dec 2010 00:05:53 +0100, Piotrne napisał:

    > Dziękuję! Wydaje mi się, że ta 13-elementowa antena Yagi,
    > o której mowa w jednej z odpowiedzi, wisi naprzeciwko
    > mojego okna.

    Sąsiad ;-) ?

    Próbowałem przed chwilą odebrać coś na antenie GP 1/4 lambda przyklejonej
    magnesem na parapecie, ale nie mam nawet śladów.

    Na podobnej antenie 1/4 Lambda odbieram za to doskonale przemiennik amatorski
    na 439.375 MHz pracujący mocą 10W z tej samej lokalizacji.
    Ale w tym to nie ma akurat nic dziwnego, raz że częstotliwość jest 170 MHz
    niższa, dwa że gęstość mocy jest 5 razy większa dla nadajnika amatorskiego
    (10W na 12.5 KHz vs 1.25 kW na 8 MHz).

    Pozdrawiam.

    --
    #begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB