  • 51. Data: 2012-04-24 20:59:03
    Temat: Re: pradnice
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    kogutek <s...@g...pl> wrote:
    > zbudowane przed wojną. To i po wojnie też były. Moce od 100kW. Gdzieś trafiłem
    > na informację że w jakimś mieście po I WŚ powstała elektrownia miejska.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Wodna_Wrocł
    aw_I
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Wodna_Wrocł
    aw_II

  • 52. Data: 2012-04-24 21:18:29
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-04-24 20:36, kogutek pisze:
> [...]
    C5=82ej
    > bardzo fajny link. Ten o elektrowniach w Łodzi też dobry. Czyta się z
    > przyjemnością zwłaszcza informacje jak to dawniej było.

    No to podrzucę jeszcze link do ciekawej i bardzo ładnie opracowanej
    broszurki "Bielsko-Biała prekursorem technologii komunalnych":
    http://web2.um.bielsko.pl/bb/dzialy/gospodarka/doc/f
    older_komunalny.pdf
    (w środku zdjęcie maszyny parowej i generatora wspomnianej elektrowni)

    pzdr
    mk

  • 53. Data: 2012-04-25 00:39:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Ja bym był ostrożny przy porównywaniu napędów tylko na podstawie
    > sprawności. Jak ktoś miał dostęp do węgla, a do ropy nie, to silnik
    > parowy był dla niego lepszy.

    Ale wiesz - bunkier węglowy to się po prostu handlowo nie opłaci...
    Zamiast frachtu wozimy bunkier - czyli na przewozie paliwa nie
    zarabiamy. Bunkrowanie jednostek pływających mazutem zaczęło się od
    okrętów wojennych - bo znacząco w porównaniu z węglem zwiększało to ich
    zasięg (a o koszty mało kto pytał). Potem w żegludze handlowej ktos
    doszedł do wniosku że jak weźmie trzy razy mniej trochę droższego paliwa
    to w to miejsce zabierze dodatkowy fracht i zarobi więcej jak do paliwa
    dołożył.
    Czasem nawet statki z maszyną parową pędzono mazutem - a maszyna parowa
    ma w porównaniu z dieslem czy turbiną naprawdę nikłą sprawność.

    --
    Darek

  • 54. Data: 2012-04-25 00:51:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Ale wiesz - bunkier węglowy to się po prostu handlowo nie opłaci...
    > Zamiast frachtu wozimy bunkier - czyli na przewozie paliwa nie
    > zarabiamy.

    Trochę to inaczej wygląda, gdy węgiel kopią za kawał schabowego z modra
    kapusta (albo wręcz za nic -- dla uczczenia jakiegoś zjazdu), a za ropę
    by trzeba zapłacić imperialistycznymi dolarami, bo kartek na paliwo
    z Rurociągu Przyjaźni wciąż za mało.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2012-04-25 00:56:43
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > zasi=EAg (a o koszty ma=B3o kto pyta=B3). Potem w =BFegludze handlowej kt=
    > os=20
    > doszed=B3 do wniosku =BFe jak we=BCmie trzy razy mniej troch=EA dro=BFsze=
    > go paliwa=20
    > to w to miejsce zabierze dodatkowy fracht i zarobi wi=EAcej jak do paliwa=
    > =20
    > do=B3o=BFy=B3.
    > Czasem nawet statki z maszyn=B1 parow=B1 p=EAdzono mazutem - a maszyna pa=
    > rowa=20
    > ma w por=F3wnaniu z dieslem czy turbin=B1 naprawd=EA nik=B3=B1 sprawno=B6=

    Oj oj żebyś się nie pomylił. Statki rzeczne pływające po Missisipi były
    napędzane maszynami tłokowymi o trzykrotnym rozprężaniu. Ponad 40% sprawności
    silniki miały. Jedyna wada że bardzo wolno się obracały i były ciężkie. Do
    wielkich kół do napędu statków rzecznych się nadawały. Do niczego więcej już
    nie. Był o tym program na Discovery. Tak wiem telewizja kłamie. Ale do mnie
    jakoś przemawiało to co tam pokazywali. Saab kiedyś zrobił silnik parowy do
    samochodu, współczesnego. Miał trochę mniejszą sprawność od benzynowego. Ale
    miał cały moment obrotowy od 0 obr/mion. Ponad 200 koni i odpalenie trwało 90
    sekund. To on był sprawniejszy od benzynowego. Bo benzynowy dwadzieścia parę
    procent to ma w warunkach laboratoryjnych. W jeździe miejskiej albo w korku ma
    sprawność jednocyfrową i to bliżej zera niż dziewięciu procent.

  • 56. Data: 2012-04-25 07:32:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 24 Apr 2012 22:56:43 +0000 (UTC), kogutek napisał(a):
    > Oj oj żebyś się nie pomylił. Statki rzeczne pływające po Missisipi były
    > napędzane maszynami tłokowymi o trzykrotnym rozprężaniu. Ponad 40% sprawności
    > silniki miały.

    Ale 40% w ogole, czy 40% sprawnosci idealnego silnika Carnota, pracujacego
    miedzy uzytymi temperaturami, ktory to ma tez 40%. Razem 16%.
    Bo tak to jakos podaja przy turbinach parowych.

> [...]
    > procent to ma w warunkach laboratoryjnych. W jeździe miejskiej albo w korku ma
    > sprawność jednocyfrową i to bliżej zera niż dziewięciu procent.

    Chyba troche lepiej niz ci sie wydaje. 250g/kWh to jakies 33%, a w korku to
    i ta cudowna parowa maszynka kreci sie na prozno.

    Tak ogolnie to mi sie wydaje ze duze okretowe diezle przekraczaje teraz
    50%, turbiny gazowe sa nieco gorsze, turbiny parowe .. 90% z 50% to 45%.
    A i tak nie wiadomo czy to obejmuje koszta dodatkowe - pompe zwrotna,
    wentylator wyciagowy i mlynki do wegla :-)
    Najwieksze sprawnosci (60%) osiaga zestaw kombinowany turbina gazowa, ktora
    na wylocie grzeje wode do turbiny parowej.

    J.

  • 57. Data: 2012-04-25 08:02:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Apr 2012 00:39:15 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> [...]
    > doszedł do wniosku że jak weźmie trzy razy mniej trochę droższego paliwa
    > to w to miejsce zabierze dodatkowy fracht i zarobi więcej jak do paliwa

    Czy to jest tak trzy razy mniej to mialbym watpliwosci - cieplo spalania,
    gestosc, gestosc nasypowa itp. Na palaczach mozna zaoszczedzic, choc dzis
    pewnie by automat podawal.

    A gdzies tam sie doczytalem ze elektrownie na turbinach gazowych lepsze, bo
    budowa szybsza i szybciej sie zarabia zamiast odsetki placic. Wiec i takie
    czynniki sie zdarzaja.

    > Czasem nawet statki z maszyną parową pędzono mazutem - a maszyna parowa
    > ma w porównaniu z dieslem czy turbiną naprawdę nikłą sprawność.

    Jakas w miare nowoczesna ma chyba dosc wysoka sprawnosc.

    J.

  • 58. Data: 2012-04-25 09:09:06
    Temat: Re: pradnice [OT]
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Trudno Amerykanów posądzać o socjalizm i wykańczanie prywatnych
    > przedsiębiorców jako szkodliwych ideologicznie. Zbudowali zaporę Hoovera i
    > przy niej elektrownię o mocy ponad 2MW.

    2 GW

    > Na pewno wykończyli tym więcej małych
    > prywatnych elektrowni w okolicy niż zaraz po wojnie było w Polsce. Trend
    > do
    > budowy ogromnych elektrowni w Ameryce był już przed wojną. Duże więcej
    > kosztuje ale taniej produkuje. Może o to chodzi nie tylko w gospodarce
    > rynkowej.

    pozwolę sobie wtrącić swoje 3 grosze...
    II WŚ udowodniła większości rządów, że zgodnie z zasadą "dziel i rządź"
    najważniejszym medium jakie koniecznie trzeba kontrolować jest energia
    tak było jest i będzie jeszcze długo (ku uciesze opec'owców)

    można znaleźć wiele ciekawych opracowań na ten temat,
    analiz pokazujących skutki długofalowe utraty kontroli nad tymi zasobami.
    wplata się to w spiskową teorię dotyczącą blokowania alternatywnych
    źródeł energii, które zakłóciły by tą równowagę...

    generalnie, z ekonomią ma to bardzo niewiele wspólnego...
    łatwo zauważyć, że to co alternatywne, obecnie kompletnie się nie opłaca
    tak jest skonstruowany system i nic z tym na razie nie zwojujemy.

    jak ktoś nie wierzy, niech spróbuje sobie postawić elektrownie koło domu
    na własne potrzeby oczywiście tylko...

  • 59. Data: 2012-04-25 09:10:11
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nieprawda, jest wklęsła! Najlepiej widać to po butach -- podeszwy
    > wycierają się na brzegach. Gdyby była płaska, to by sie wycierały
    > równo. A gdyby była kulą, to by były bardziej wytarte na środku
    > niż po brzegach.

    Jeśli ta wklęsłość jest niewielka możemy zawrzeć rosądny kompromis.

    --
    Włodek

  • 60. Data: 2012-04-25 09:38:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Jeśli ta wklęsłość jest niewielka możemy zawrzeć rosądny kompromis.

    Słonie podpierają brzegi, a niepodparty środek się ugina tworząc
    niewielką wklęsłość. To chyba rozsądna wizja.

    --
    Jarek