eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikapradnice › Re: pradnice
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!goblin2!goblin.stu.neva.ru!feeder3.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl
    !209.197.12.246.MISMATCH!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.ne
    ostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neo
    strada.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Wed, 25 Apr 2012 00:39:15 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Reply-To: d...@n...pl
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:10.0.2) Gecko/20120216 Firefox/10.0.2
    SeaMonkey/2.7.2
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: pradnice
    References: <jn403r$1eh$1@inews.gazeta.pl> <jn40gu$2it$1@inews.gazeta.pl>
    <4f958a51$0$1302$65785112@news.neostrada.pl>
    <jn4a6b$3ad$1@inews.gazeta.pl> <jn5me5$3o2$1@inews.gazeta.pl>
    <jn5nbc$52t$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    In-Reply-To: <s...@f...lasek.waw.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Lines: 48
    Message-ID: <4f972b98$0$1302$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 79.191.38.141
    X-Trace: 1335307160 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1302 79.191.38.141:13008
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:630117
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Pan Tomasz Wójtowicz napisał:
    >
    >> Dla przykładu MS Batory z 1935 roku był dieslem, natomiast jego następca
    >> TTS Stefan Batory z 1952 miał turbiny parowe, co również było traktowane
    >> jako state-of-the-art. Napęd turbiną parową ma sprawność porównywalną z
    >> dieslem, więc do dziś traktuje się je jako napędy równorzędne technicznie.
    >>
    >> Jako ciekawostkę podam też, że w latach 30 spopularyzowało się spawanie
    >> kadłuba w miejsce nitowania. Dlatego kiedy w 1948 roku zwodowano
    >> "Sołdka" - pierwszy polski powojenny statek, z nitowanym kadłubem i
    >> maszyną parową tłokową, to tak jakby go od razu do muzeum budowali :-D
    >
    > Ja bym był ostrożny przy porównywaniu napędów tylko na podstawie
    > sprawności. Jak ktoś miał dostęp do węgla, a do ropy nie, to silnik
    > parowy był dla niego lepszy.

    Ale wiesz - bunkier węglowy to się po prostu handlowo nie opłaci...
    Zamiast frachtu wozimy bunkier - czyli na przewozie paliwa nie
    zarabiamy. Bunkrowanie jednostek pływających mazutem zaczęło się od
    okrętów wojennych - bo znacząco w porównaniu z węglem zwiększało to ich
    zasięg (a o koszty mało kto pytał). Potem w żegludze handlowej ktos
    doszedł do wniosku że jak weźmie trzy razy mniej trochę droższego paliwa
    to w to miejsce zabierze dodatkowy fracht i zarobi więcej jak do paliwa
    dołożył.
    Czasem nawet statki z maszyną parową pędzono mazutem - a maszyna parowa
    ma w porównaniu z dieslem czy turbiną naprawdę nikłą sprawność.

    --
    Darek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: