  • 31. Data: 2013-05-09 09:22:35
    Temat: Re: Rzeczywista dokładność GPS
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > Wywaliłem za okno mojego LD-4W1, odpaliłem VisualGPS i - niestety -
    > nie ma lekko - po jakieś godzinie odchylenie standardowe dla pozycji
    > jest rzędu 3m a maksymalne odchyły od średniej sięgają 10m.
    > W tej chwili 10 satelitów w zasięgu ale "tylko" 8 brane do
    > pozycjonowania.

    A jak weźmiesz dwa identyczne moduły, jeden przybijesz na stałe gdzieś,
    a drugi będziesz przemieszczał to nie będzie lepiej?
    Nie będzie tak, że oba moduły będą skakać w skorelowany sposób, a
    różnica między nimi będzie miała mniejszą dewiację?

    --
    AWa.

  • 32. Data: 2013-05-09 10:18:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pytajacy" napisał w wiadomości
    >chciałbym się zapytać osób znających temat w praktyce, jaką realną
    >dokładność mogę uzyskać z GPS-u. Chodzi mi o pozycjonowanie za pomocą
    >jakiegoś popularnego modułu odbiornika GPS (dostępnego np. z
    >Maritex-u)
    >podłączonego do ATmeg-i.

    To jest skomplikowany temat i zalezy od celu

    Ot np, zostawilem gps na parkingu w terenie malo zurbanizowanym.
    Musi bydle dostosowane do samochodu, bo pozycja mu stoi idealnie - tzn
    po prostu ignoruje male ruchy.
    A nawet jak stal, to parametr HDOP byl rzedu 1-2m.
    Ale przez pare godzin jednak zlapal troche odchylek i gdzies w
    promieniu 10m sie poruszal.
    I mniej wiecej tej wielkosci bledu bym sie zazwyczaj spodziewal .

    Mam gdzies w logach zapis jak sie raz pomylil o jakies 100m. Raz
    jeden - tzn raz jeden sie przydazylo ze przez kilka minut tak zboczyl.
    Dla jednych - nieistotne.
    Ale czy mozna cos takiego uzywac w samolocie do ladowania we mgle ?
    :-)

    Z trzeciej strony strony jak postawisz i usrednisz, to pozycja pewnie
    bedzie dokladniejsza.

    Z czwartej - ostatnio GPS stracil pozycje. troche skalek w okolicy
    bylo, rzadki las.
    No i jak utracil to przez godzine nie mogl odzyskac. Falszywej pozycji
    nie podawal, ale czy mozna na takim czyms polegac ?

    J.

  • 33. Data: 2013-05-09 10:34:41
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    Luke <l...@l...net> wrote:

    > Na Androidzie jest aplikacja o nazwie coś w stylu "GPS Averaging".
    > Kładziesz telefon na słupku ogrodzenia i po kilku minutach masz
    > uśrednione z dokładnością do centymetrów.

    A świstak zawija w sreberka :(

    To po co takie zabawy jak tu:
    http://geo.pwr.wroc.pl/pdf/103/2012-09-25%20MG_Progn
    oza.pdf

  • 34. Data: 2013-05-09 11:02:53
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > No i jak utracil to przez godzine nie mogl odzyskac. Falszywej pozycji
    > nie podawal, ale czy mozna na takim czyms polegac ?

    but my OR and 60CSX have been pretty erratic (1 mile off) in Zion Canyon.
    ges/12550?threaded=1&m=e&var=1&tidx=1

    :(

  • 35. Data: 2013-05-09 11:09:54
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    Andrzej W. <a...@w...pl> wrote:

> [...]
    > Nie będzie tak, że oba moduły będą skakać w skorelowany sposób, a
    > różnica między nimi będzie miała mniejszą dewiację?

    Korelacja dotyczy opóźnień w atmosferze. Natomiast problemu przesłaniania i
    wielodrogowości sygnału to nie rozwiąże.

    Miałem taki ślad, że po lesie ganiałem >1000km/h.

    Innym razem ślad mieścił się w obrysie drogi, ale jak przeszedłem 20m na
    drugą stronę budynku to GPS zanotował 200m przesunięcia :(

  • 36. Data: 2013-05-09 11:30:32
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-05-09 11:09, Miroslaw Kwasniak pisze:
    > Innym razem ślad mieścił się w obrysie drogi, ale jak przeszedłem 20m na
    > drugą stronę budynku to GPS zanotował 200m przesunięcia:(

    Myślałem bardziej o warunkach w których oba odbiorniki pracują w
    identycznych warunkach, czyli np. gołe pole.
    Jeśli każdy odbiornik widzi inny kawałek nieba i wylicza położenie na
    podstawie innego zestawu satelitów to ich wyniki nie mają szans być
    skorelowane.

    AWa.

  • 37. Data: 2013-05-09 11:42:29
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 09.05.2013 09:22, Andrzej W. wrote:

    > A jak weźmiesz dwa identyczne moduły, jeden przybijesz na stałe gdzieś,
    > a drugi będziesz przemieszczał to nie będzie lepiej?

    Niezbyt.

    Istotne są zakłócenia na drodze do odbiornika:
    http://grota.be/~michoo/smieci/gps/gps_pos.png
    to szare to budynki - widać chyba dość jasno korelację błędu z pobliskim
    kawałkiem żelbetonu.

    Michoo

  • 38. Data: 2013-05-09 18:21:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Rozpraszanie jest wyłączone od kilku lat. Na czas operacji wojskowych
    > bywa włączane na krótko.

    Coś ci się pokróliczkowało. Wyłączone to jest zakłócanie zegarów na
    satelitach. Rozpraszanie sygnału radiowego jest kwintesencją zasady
    działania systemu GPS - tak w kodzie C/A jak i w P masz sygnał
    transmitowany w widmie rozproszonym. I o ile kody haszujące dla sygnału
    C/A są jawne tak kody dla sygnału P już nie. I dostają je nieliczni,
    większość tylko część - tę część która w razie czego zostanie
    unieważniona i uruchomi się rozpraszanie kodami dostępnymi tylko dla
    wybranych z wybranych.

    --
    Darek

  • 39. Data: 2013-05-09 18:23:06
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Miroslaw Kwasniak napisał:

    > Galileo dokładne też będzie płatne.

    Ale i w modzie darmowym ma być wyraźnie dokładniejsze - choć podobno
    najsłodsze gruszki rosną na wierzbach...

    --
    Darek

  • 40. Data: 2013-05-09 18:46:10
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    > nie podawal, ale czy mozna na takim czyms polegac ?
    Nie można.
    Błędy całkowite, które analizujemy zależą od sumy różnych błędów
    cząstkowych.
    Nie ma żadnej gwarancji, że pozycja nie jest przekłamana już u nadawcy
    sygnału.
    To, że ktoś powiedział: "Teraz nie kłamiemy",
    przypomina mi powiedzenie:"Tylko u nas jest zielona wyspa,
    a te liczby nas o tym informują"
    W tej chwili leci proces uzależnienia urządzeń od GPS.
    potem będzie faza niewolnictwa.
    Już widać to w opłatach za wyższą dokładność.
    Dokładnie jak z bankami.
    Kupujesz kredyt na 8%, a potem przychodzi ci świstek z banku,
    że umowa jest nie ważna bo już jest 10%.

    Należy czym prędzej budować urządzenia, które GPS mają tylko jako dodatkową
    metodę lokalizacji.
    Dzisiejsza technika pozwala opierać się całkowicie na innych metodach w
    wyznaczaniu lokalizacji.
    Najprostrzym jest:
    a) licznik kilometrów
    b) azymut
    c) kamera
    d) pomiar laserowy odległości do punktów charakterystycznych.

    --
    -- .
    pozdrawiam