  • 1. Data: 2013-05-08 10:56:51
    Temat: Rzeczywista dokładność GPS
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Witam,
    chciałbym się zapytać osób znających temat w praktyce, jaką realną
    dokładność mogę uzyskać z GPS-u. Chodzi mi o pozycjonowanie za pomocą
    jakiegoś popularnego modułu odbiornika GPS (dostępnego np. z Maritex-
    u)
    podłączonego do ATmeg-i.

    pytający

  • 2. Data: 2013-05-08 12:52:32
    Temat: Re: Rzeczywista dokładność GPS
    Od: Jan Drawski <d...@o...pl>

> [...]
    > dokładność mogę uzyskać z GPS-u. Chodzi mi o pozycjonowanie za pomocą
    > jakiegoś popularnego modułu odbiornika GPS (dostępnego np. z Maritex-

    To chyba zależy od konkretnego modelu, choć, jeżeli chodzi o standardowe
    odbiorniki z podobnymi antenami, to pewnie ma małe znaczenie. Wydaje mi
    się, że największe znaczenie mają warunki, czyli nic nie zastąpi testów.
    Osobiście niedawno testowałem w mieszkaniu kiedyś popularny odbiornik
    G-Space. Potrafił odpływać prawie do stu metrów w jedną stronę. Zdziwiło
    mnie to, że mimo zmiany satelit pozycja nie skakała a przesuwała się o
    około dwa metry. Raz nawet udało mi się zaobserwować przesunięcie po
    metr - dwa, mniej więcej w linii prostej, w sumie o jakieś 60 metrów.
    Oczywiście ta prosta była wyjątkiem, najczęściej jest to łamana.

    Janek

  • 3. Data: 2013-05-08 12:59:22
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 8 Maj, 12:52, Jan Drawski <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    > odbiorniki z podobnymi antenami, to pewnie ma ma e znaczenie. Wydaje mi
    > si , e najwi ksze znaczenie maj warunki, czyli nic nie zast pi test w.
    > Osobi cie niedawno testowa em w mieszkaniu kiedy popularny odbiornik
    > G-Space. Potrafi odp ywa prawie do stu metr w w jedn stron . Zdziwi o
    > mnie to, e mimo zmiany satelit pozycja nie skaka a a przesuwa a si o
    > oko o dwa metry. Raz nawet uda o mi si zaobserwowa przesuni cie po
    > metr - dwa, mniej wi cej w linii prostej, w sumie o jakie 60 metr w.
    > Oczywi cie ta prosta by a wyj tkiem, najcz ciej jest to amana.

    No właśnie, bo znajomy mówił że uzyskał dokładność do około 10 metrów.
    I pytam z ciekawości czy to norma że taki rozrzut?

    pytający

  • 4. Data: 2013-05-08 13:03:13
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-05-08 12:59, pytajacy pisze:

    > No właśnie, bo znajomy mówił że uzyskał dokładność do około 10 metrów.
    > I pytam z ciekawości czy to norma że taki rozrzut?
    >
    > pytający

    Podobno w tych tanich to norma, geodeci uzywaja extra odbiornikow i tam
    podobno dokladnosc jest centrymetrowa.

  • 5. Data: 2013-05-08 13:07:00
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 8 Maj, 13:03, LeonKame <k...@l...com> wrote:

    > Podobno w tych tanich to norma, geodeci uzywaja extra odbiornikow i tam
    > podobno dokladnosc jest centrymetrowa.

    Rozumiem że "tanie" są np. w ofercie Maritex-u.
    To w takim razie ile kosztują i gdzie takowe "extra" mogę znaleźć?
    Nie muszę mieć dokładności centymetrowej, ale 1 metr mi wystarczy.

    pytający

  • 6. Data: 2013-05-08 13:28:11
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-05-08 10:56, pytajacy pisze:
> [...]
    > dokładność mogę uzyskać z GPS-u. Chodzi mi o pozycjonowanie za pomocą
    > jakiegoś popularnego modułu odbiornika GPS (dostępnego np. z Maritex-

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_Syst
    em
    Rozdział "Poziomy dokładności".
    Jak chcesz mieć lepiej niż "kilka metrów" to musisz sobie zapłacić.
    Przy pomiarach "stacjonarnych" możesz kombinować z DGPS.

    --
    AWa.

  • 7. Data: 2013-05-08 13:29:48
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Zacznijmy od tego, że dokładność GPS jest liczona jako
    prawdopodobieństwo. Np dla podanej pozycji X jesteś(dane przykładowe):
    - w promieniu do 1m z prawdopodobieństwem 30%
    - w promieniu do 3m z prawdopodobieństwem 60%
    - w promieniu do 10m z prawdopodobieństwem 99%

    On 08.05.2013 13:07, pytajacy wrote:
    > Rozumiem że "tanie" są np. w ofercie Maritex-u.
    > To w takim razie ile kosztują i gdzie takowe "extra" mogę znaleźć?

    Te z oferty maritexu nie są tak złe o ile uzyskasz od producenta opis
    ładowania danych AGPS. I będziesz się trzymał z dala od źródeł zakłóceń.

    > Nie muszę mieć dokładności centymetrowej, ale 1 metr mi wystarczy.

    Zapomnij, chyba, że na otwartej przestrzeni.

    Tu jest parę ilustracji z mojej pracy mgr pokazujących różne odchyłki
    GPS zależnie od budynków przesłaniających satelity, oraz orientacji
    pociągu względem satelitów[*]
    http://grota.be/~michoo/smieci/gps/

    [*] jak widać propagacja sygnału przez przekrój pociągu jest zauważalnie
    inna niż przez okno pociągu.
    [**] Zwróć zwłaszcza uwagę na błędy wskazania wysokości.

    Michoo

  • 8. Data: 2013-05-08 13:37:53
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 8 Maj, 13:29, Michoo <m...@v...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Te z oferty maritexu nie s tak z e o ile uzyskasz od producenta opis
    > adowania danych AGPS. I b dziesz si trzyma z dala od r de zak ce .

    > Zapomnij, chyba, e na otwartej przestrzeni.
    >
    > Tu jest par ilustracji z mojej pracy mgr pokazuj cych r ne odchy ki
    > GPS zale nie od budynk w przes aniaj cych satelity, oraz orientacji
    > poci gu wzgl dem satelit w[*]http://grota.be/~michoo/smieci/gps/
    >
    > [*] jak wida propagacja sygna u przez przekr j poci gu jest zauwa alnie
    > inna ni przez okno poci gu.
    > [**] Zwr zw aszcza uwag na b dy wskazania wysoko ci.

    No przestrzeń otwarta i na wodzie. Ale widzę że problemem mogą
    być zakłócenia pochodzące od silniczków prądu stałego.

    pytajacy

  • 9. Data: 2013-05-08 14:29:48
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik LeonKame napisał:

    > Podobno w tych tanich to norma, geodeci uzywaja extra odbiornikow i tam
    > podobno dokladnosc jest centrymetrowa.

    A pytałeś tych geodetów ile czasu zajmuje im taki pomiar? Bo tutaj
    pytanie padło o dokładność podstawową czyli dokładność jednego pomiaru.
    Dla dobrego odbiornika i czystego nieba (widać co najmniej połówkę
    półsfery) dokładność to kilka metrów. Przy zaniku sygnału - może i o
    kilkadziesiąt metrów pozycja skakać. A dokładności centymetrowe wymagają
    akwizycji danych z jednej, niezmiennej pozycji przez kilka do kilkunastu
    minut - i potem się wylicza uśredniona pozycję z uwzględnieniem poprawek
    fazowych (satelity muszą się w konkretny sposób poprzemieszczać żeby
    dało się choćby z grubsza poprawki fazowe wyliczyć). W geodezji
    przydatne, w jakiejkolwiek nawigacji - niewykonalne, nawiguje się w ruchu...

    --
    Darek

  • 10. Data: 2013-05-08 14:32:20
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    Hmm, nie wiedzę żądnego z tych postów. Znów aioe?

    pzdr
    bartekltg