  • 1. Data: 2013-05-09 13:39:57
    Temat: Zabezpieczenie zasilacza w dekoderze cyfry+
    Od: "ja" <j...@j...pl>

    Witam,
    Proszę o pomoc w ustaleniu tożsamości elementu elektronicznego który uległ
    uszkodzeniu (opisany poniżej).

    Dekoder dostał napięcie międzyfazowe (400v) na wejście. Przepaleniu uległ
    bezpiecznik 3.15A oraz pewien
    element włączony równolegle do napięcia sieciowego zaraz za bezpiecznikiem.
    Niestety tak się spalił że zostały tylko 2 nóżki i czarny krążek.
    Wydaje mi się że to chyba był jakiś warystor. Po wymianie bezpiecznika i
    wyjęciu resztek spalonego elementu dekoder działa.
    Jeżeli ktoś wie co to było i co tam można wlutować to proszę o pomoc.

    Pozdrawiam
    Mariusz

  • 2. Data: 2013-05-09 14:37:40
    Temat: Re: Zabezpieczenie zasilacza w dekoderze cyfry+
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "ja" <j...@j...pl> napisał w wiadomości
    > Wydaje mi się że to chyba był jakiś warystor. Po wymianie bezpiecznika i
    > wyjęciu resztek spalonego elementu dekoder działa.
    > Jeżeli ktoś wie co to było i co tam można wlutować to proszę o pomoc.

    Wymieniając zjarane warystory w jakiejś świetlówce z przetwornicą, kupiłem
    na Wolumenie (Wa-Wa, metro Wawrzyszew) podałem napięcie. Nie było na wymiar,
    ale jakoś się udało wcisnąć do obudowy, choć było sporo większe, działało
    dobrze. Nie wiem, gdzie w Krakowie kupisz, jedyne, co mi się przypomina, to
    nieistniejący już sklep na Długiej. Na 100% warystor, skoro tak ostro
    zjarany.
    Podobny jak twój przypadek miałem niedawno z zasilaczem w starym kompie,
    nastoletniej właścicielce zamarzyło się pobawić przełącznikiem 220/110,
    wywaliłem ten przełącznik i usunąłem spalone elementy (dwa warystory),
    zasilacz na szczęście ocalał.

  • 3. Data: 2013-05-09 17:09:44
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Anerys" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nastoletniej właścicielce zamarzyło się pobawić przełącznikiem 220/110,
    > wywaliłem ten przełącznik i usunąłem spalone elementy (dwa warystory),

    Nie wiem czy mówimy o tym samym sklepie. Na ulicy Dlugiej 23 jest Amperek.
    Przynajmniej w zeszłym miesiącu jeszcze był. Jeszcze są sklepy przy
    Wrocławskiej 8, Starowiślnej 83, Kalwaryjskiej 34.
    Tu masz link gdzie sa sklepy elektroniczne i numery telefonów. Nie wiem na
    100% czy będzie tam czego szukasz. Lepiej wscześniej zadzwonić.
    http://layer.uci.agh.edu.pl/maglay/wrona/pl/podstron
    y/spintronix/Sklepy_Krakow.pdf

  • 4. Data: 2013-05-09 23:17:24
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "rageofhonor" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem czy mówimy o tym samym sklepie. Na ulicy Dlugiej 23 jest Amperek.

    Zaraz zobaczę na Google SV...
    Tak, na GSV jest. Jednak mam wrażenie, że to inny sklep o tej samej, lub
    podobnej branży. Mocno mi bowiem pamięć zeznaje, że sklep, w którym za psie,
    naprawdę psie pieniądze, kupiłem wszystkie części potrzebne do naprawy
    wzmacniacza (WST-102), (gdy nieopatrznie zrobiem w nim zwarcie, co
    spowodowało spalenie tranzystorów sterujących, całkowitej zagładzie uległ
    tranzystor w stopniu wejściowym końcówki (gdybym miał papierosa, miałbym
    właśnie w tym momencie czym go odpalić - tranzystor płonął żywym ogniem, nie
    było wątpliwości, że wymaga wymiany)) :)), otworzyły się całkowicie KD502, o
    czym poinformowały mnie rezystory emiterowe świecąc się jasnopomarańczowym
    światłem... Głośniki prawie nic nie zauważyły... cichy puk i leciutki
    przydźwięk. Aha, sklep... że został w międzyczasie zlikwidowany.

    Dobre jajca - jechać do Krakowa po części do wzmacniacza, ktróry uszkodzony
    czekał na zmiłowanie w Warszawie :) Ale na poważnie - akurat wizytowałem
    zamieszkałą niedaleko rodzinę, to po prostu skorzystałem z okazji i
    zaszedłem, często tam wpadałem, gdy przyjeżdżałem do Krakowa. Jako, ze idąc
    z dworca, zawsze na piechotę, bo blisko, idę ulicą św. Filipa (może nie
    najkrócej, ale lubię akurat tę trasę), to było mi stuprocentowo po drodze.

> [...]
    > Tu masz link gdzie sa sklepy elektroniczne i numery telefonów. Nie wiem na
    > 100% czy będzie tam czego szukasz. Lepiej wscześniej zadzwonić.

    Dzięki, rzucą mnie losy do rodziny, to zapewne pohulam, jak mnie najdzie :))

  • 5. Data: 2013-05-12 21:38:47
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2013-05-09 13:39 ja napisał(a):

    > Dekoder dostał napięcie międzyfazowe (400v) na wejście.

    Mało rozgarnięty elektryk gmerał w skrzynce? Przecież bardzo się trzeba
    starać aby tak podłączyć.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 6. Data: 2013-05-13 01:26:06
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-05-12 21:38, Adam Dybkowski pisze:

    > Mało rozgarnięty elektryk gmerał w skrzynce? Przecież bardzo się trzeba
    > starać aby tak podłączyć.

    Gdy nie było obowiązku stosowania standardowych kolorów w kablu to tak
    się często zdarzało. Dwóch elektryków i każdy podłączał jeden koniec
    kabla według swojego wyobrażenia na temat standardów :)

    --
    pozdrawiam
    MD