  • 31. Data: 2009-04-12 15:01:43
    Temat: Re: zła jakość zdjęcia- dlaczego?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    > W jednej makrówce mam f/45 i też - daje się tego używać mimo wszystko.

    Daje się, ale - jakość jak widać na załączonym obrazku:

    http://www.toya.net.pl/~wyszomir/rozne/dyfrakcja.jpg

    Jest to wycinek kadru w powiększeniu 100% z dwóch zdjęć zrobionych Pentaxem
    K10D (10MPix) tym samym obiektywem przy dwóch różnych liczbach przysłony.
    Oczywiście z solidnego statywu przy uniesionym lustrze, więc poruszenienie
    można wykluczyć. Jak widać już przy liczbie pzrysłony 32 ostrość dość mocno
    siada, przy 45 będzie jeszcze gorzej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 32. Data: 2009-04-12 16:13:19
    Temat: Re: zła jakosc zdjęcia- dlaczego? ( Sigma 18-200 )
    Od: j...@a...at

    On 10 Kwi, 23:38, z/svc <z/svc@> wrote:
    > To ja się przyłącze (plik ma 3.5 MB):
    >
    > http://w524.wrzuta.pl/sr/f/6s2BygEJbQW/img_5422
    >
    > Zdjęcie zrobione Canonen 450D z obiektywem Sigma 18-200 mm f/3.5-6.3
    > DC OS, z założonym filtrem UV, jeśli to ma znaczenie.
    >
    > Parametry zdjęcia:
    >
    > Ogniskowa 200 mm
    > F8.0
    > 1/250 sec
    > ISO 200
    > AF Mode: AI focus AF
    > Punkt ostrości centraly ( na wieżę kośioła )
    >
    > Dlaczego na zdjęciach wychodzi mi takie mydło??? Czy ja coś źle robię,
    > czy ten obiektyw tak po prostu ma?

    zdjecia niestety nie widzialem gdyz sie nie otwiera ale patrzac na
    parametry mozna powiedziec ze stosujesz zdecydowanie za dlugi czas.

    taka stara regula z czasow aparatow przedlustrzanych ( brak wstrzasu
    od lustra) jest

    czas =1/f

    dla cropa bedzie
    czas =1/(f*crop)
    poniewaz 450 d jest aparatem lekkim o zle amortyzowanym lustrze
    stwierdzilem empirycznie bedac jakis czas temu wlascicielem tego
    urzadzenia ze trza stosowac dla bezpieczenstwa
    1/(2*f*crop) ( stosuje rowniez i dla innych aparatow)
    tak wiec z reki nie powinienes schodzic dla f=200 mm powyzej 1/720
    sek , w praktyce 1/1000
    i tyle.
    moze jak mi sie pozniej z innego compa otworzy zdjecie to dodam
    jeszcze cos adekwatnego.

    na razie skracaj czasy.

    > Jak patrzę na sample na:
    >
    > http://www.optyczne.pl/88.11-Test_obiektywu-Sigma_18
    -200_mm_f_3.5-6.3...

    > to sample przy 200mm nie wyglądają tak fatalnie jak u mnie.

    sample klamia !!!!!

    XXX

  • 33. Data: 2009-04-12 17:30:22
    Od: j...@a...at

    On 12 Kwi, 18:13, j...@a...at wrote:

> [...]
    > sek , w praktyce 1/1000
    > i tyle.
    > moze jak mi sie pozniej  z innego compa otworzy zdjecie to dodam

    juz koryguje , w swieta nie powinno sie myslec.

    1/(200*1,6*2)=1/640 sek

    taki czas powinenes stosowac jako najdluzszy bez stabilizacji i prz w
    miare spokojnej rece.

    XXX

  • 34. Data: 2009-04-12 23:04:11
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > można wykluczyć. Jak widać już przy liczbie pzrysłony 32 ostrość dość mocno

    Pewnie, ale oczywiście w makro takie przysłony ciągle mają sens :) Nie
    zawsze trzeba w końcu mieć ostrość w piksel :)
    Większość obiektywów na takich przysłonach niestety ciągle się dokłada
    porządnie do złej jakości i tu też nie jest to bez znaczenia. Przy
    sigmie 105mm i przy f/16 jakość spada mocno, gdy np tamron 180mm nawet
    na f/22 jest całkiem niezły.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 35. Data: 2009-04-13 08:24:23
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    Pentaxem

    > Pewnie, ale oczywiście w makro takie przysłony ciągle mają sens :) Nie
    > zawsze trzeba w końcu mieć ostrość w piksel :)

    Cóż - jest to poświęcenie ogólnej ostrości na rzecz większej głębi ostrości.

> [...]
    > porządnie do złej jakości i tu też nie jest to bez znaczenia. Przy
    > sigmie 105mm i przy f/16 jakość spada mocno, gdy np tamron 180mm nawet

    To trochę zaskakujące - bo za pogorszenie ostrości odpowiada dyfrakcja
    światła na listkach przysłony. A zjawisko to działa podobnie w każdym
    obiektywie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 36. Data: 2009-04-13 09:06:31
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

    > To trochę zaskakujące - bo za pogorszenie ostrości odpowiada dyfrakcja
    > światła na listkach przysłony. A zjawisko to działa podobnie w każdym
    > obiektywie.

    Zawsze mnie to dziwiło. Długość fali się nie zmienia, natomiast
    bezwzględna wielkość otworu przysłony - bardzo. Zupełnie inna jest
    wielkość otworu przysłony dla 18mm f/16, a zupełnie inna dla 300mm f/16.
    W pierwszym przypadku to prawie jak oko igielne, a w drugim - spora
    dziura, czyli tylko mała część światła podlega zjawisku dyfrakcji. :/

    http://images46.fotosik.pl/102/fbbb297191645034.jpg

    Oś X - promień
    Oś Y - jednostki długości/powierzchni

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Ona mówi, ze chce tu uczynić Magiczne Królestwo, krainę pokoju i
    szczęśliwości, a kiedy kto chce tego dokonać, trzeba uważać na szpiegów

    pawelek_79 poczta.onet.pl

  • 37. Data: 2009-04-13 14:47:59
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Paweł W." <p...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > W pierwszym przypadku to prawie jak oko igielne, a w drugim - spora
    > dziura, czyli tylko mała część światła podlega zjawisku dyfrakcji. :/

    Oprócz rozmiaru otworu zmienia się też odległość między płaszczyzną
    przysłony a filmem/matrycą. A wzrost tej odległości oznacza, że promienie
    światła ugięte o ten sam kąt padną na płaszczyznę matrycy dalej od tych,
    które nie zostały ugięte. Inaczej mówiąc - aby na matrycy z punktu zrobić
    krążek o tej samej średnicy promienie muszą się w przypadku ogniskowej 18mm
    ugiąć dużo silniej niż w przypadku 300mm.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 38. Data: 2009-04-13 22:39:00
    Od: "tomlot" <t...@w...pl>

    Użytkownik "maximus" <l...@a...skasuj_to.pl> napisał w
    wiadomości news:grnrcn$bem$1@news.telbank.pl...

    > Chcesz mi powiedzieć że jak wywale >1k na obiektyw lepszy to ostrość sie
    > poprawi w maksymalnym zbliżeniu ?
    > Czy wszyscy na forum tak uważają?
    > (nie wiem, więc pytam bo nie chce kasy w błoto wyrzucać)

    Jak chcesz wycisnąć te 14Mpix to niestety musisz mieć przynajmniej Zeissa
    16-80. Mogę podesłać ci parę nie ostrzonych rawów z A350+w.w. obiektyw :)
    Tom
    www.tomlot.pl

  • 39. Data: 2009-04-14 00:26:44
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > krążek o tej samej średnicy promienie muszą się w przypadku ogniskowej 18mm
    > ugiąć dużo silniej niż w przypadku 300mm.

    ...nie wiem który z was ma więcej racji, ale sam porównywałem jedynie po
    prostu
    obraz z kilku szkiełek o tej samej ogniskowej (180mm). Jak wiadomo, są
    lepsze szkiełka i gorsze, ale różnica f/10-f/22 jest mimo wszystko
    znaczna. Polecam zrobić test np na sigmie 180mm i tamronie 180mm. Oba w
    każdym popularnym systemie są dostępne.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 40. Data: 2009-04-14 07:30:37
    Od: Marx <M...@n...com>

    Jakub Jewuła pisze:
> [...]
    140-sony-18-70mm-f35-56-dt-review--lab-test-report?s
    tart=1

    > Bluznisz - kity Sonego sa SWIETNE!

    A co powiecie na to?
    http://www.kopernik.gliwice.pl/~marx/PIC12198.JPG