  • 1. Data: 2009-04-09 20:34:27
    Temat: makrofotografia
    Od: " agnieszka" <d...@W...gazeta.pl>

    Witam,
    Pytanie moje kieruję do tych, którym bliższe są ustawienia ręczne. Chciałabym
    dowiedzieć się na jakich ustawieniach (ISO, przysłona itd) robicie swoje
    zdjęcia makro? Większość moich robię w programie automatycznym i nie zawsze
    uzyskuję taki efekt jakbym chciała.
    Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź
    Aga

  • 2. Data: 2009-04-09 20:36:30
    Temat: Re: makrofotografia
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    agnieszka pisze:
> [...]
    > dowiedzieć się na jakich ustawieniach (ISO, przysłona itd) robicie swoje

    Przysłona z reguły powyżej f/8, przeważnie f/16 i więcej. Iso i czas
    stosownie do ilości światła.

    Daj linka do jakiegoś zdjęcia, z którego nie jesteś zadowolona i
    powiedz, co ci w nim nie pasuje.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Ona mówi, ze chce tu uczynić Magiczne Królestwo, krainę pokoju i
    szczęśliwości, a kiedy kto chce tego dokonać, trzeba uważać na szpiegów

    pawelek_79 poczta.onet.pl

  • 3. Data: 2009-04-09 21:27:46
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    " agnieszka" <d...@W...gazeta.pl> napisała:

> [...]
    > dowiedzieć się na jakich ustawieniach (ISO, przysłona itd) robicie swoje
    > zdjęcia makro? Większość moich robię w programie automatycznym i nie

    Zależy od konkretnej sytuacji i użytego sprzętu. Co do ISO - generalnie im
    wyższe ISO tym gorsze odwzorowanie kolorów i wyższe szumy. Do pewnego
    poziomu różnica jest na tyle małą, ze trudno ją zauważyć, powyżej pewnej
    wartości ISO jakosć zdjęcia się wyraźnie pogarsza. Wartosć ta zależy dość
    istotnie od powierzchni pixela matrycy (a więc im rozmiary fizyczne matrycy
    większe i im mniej ma megapixeli tym wyższe uzyteczne czułości ISO) oraz od
    technologii matrycy (C-MOS mniej szumią pzry wysokich czułościach niz CCD,
    poza tym konstruktorzy ciągle dopracowują technologię i nowsze konstrukcje
    matryc pzry porównywalnej powierzchni pixela często lepiej sobie radzą od
    starych). Z drugiej strony im mniejsze ISO tym więcej światła potrzeba do
    prawidłowego naświetlenia zdjecia - a więc pzry gorszym świetle albo
    ryzykuujemy poruszenie, albo musimy częściej używać lampy błyskowej. W
    praktyce makro wykonuję kompaktowym Pentaxem Optiuo MX-4 - i tru stosuję ISO
    100 oraz lustzranką Pentax K20D - i tu używam najczęściej ISO200 lub ISO400,
    sporadycznie ISO800.
    Co do liczby pzrysłony - im większa tym większa głębia ostrości, ale nie
    należy z tą liczbą pzrysłony przesadzać, gdyż jeśli za mocno pzrymkniemy -
    dyfrakcja światła na jej listkach nam skutecznie popsuje ostrość. Dyfrakcja
    wyłazi tym szycbciej im mniejsze są rozmiary matrycy. Przy makro najczęściej
    zależuy nam na jak największej głębi ostrości i wtedy w kompakcie przymykam
    pzrysłonę do 6.3-8, w lustrzance - do 11-19.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 4. Data: 2009-04-13 09:33:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Apr 2009, Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > dyfrakcja światła na jej listkach nam skutecznie popsuje ostrość. Dyfrakcja
    > wyłazi tym szycbciej im mniejsze są rozmiary matrycy.

    W wartościch bezwzględnych (przysłony i apertury) trzeba się zgodzić,
    ale:

    > Przy makro najczęściej
    > zależuy nam na jak największej głębi ostrości i wtedy w kompakcie przymykam
    > pzrysłonę do 6.3-8, w lustrzance - do 11-19.

    ...to co podałeś to są przysłony dające *nieporównywalną* GO!
    Nie mówię że tak nie robisz jak piszesz ;), ale przypuszczam że
    w takim układzie masz na myśli istotnie różne zdjęcia - dobrze mi
    się zdaje?

    Przypomnę co mi wychodzi (z dofmastera, ale również z praktycznych prób)
    dla osiągniecia porównywalnych wartości GO (przy tym samym odwzorowaniu
    kadru) dla co bardziej przymkniętych przysłon:

    matryca: przysłona
    1/2,5" f:7,1
    2/3" f:11
    APS f:64

    Dla APS moje próby praktyczne kończą się wynikiem "nie da się osiągnąć
    takiej GO jak z mniejszej matrycy", bo nie wpadł mi w ręce obiektyw
    z przysłoną istotnie większą niż f:32 :D
    Pozostaje porównywać f:32 APS i f:4,5 dla 2/3" oraz f:3,2 kompakta...

    Jak wrzucasz do lustrzanki f:16 to hybryda 2.3" jest otwarta na max
    (i to nie dyfrakcja jest problemem :)) a kompakt... nie ma na
    skali tak MAŁEJ GO :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-04-13 14:35:53
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

> [...]
    > Nie mówię że tak nie robisz jak piszesz ;), ale przypuszczam że
    > w takim układzie masz na myśli istotnie różne zdjęcia - dobrze mi

    Zgadza się. Kompakta używam przy znacznie mniejszych rzomiarach motywów,
    poza tym - lustzrankę mam 14Mpix a kompakta 4Mpix - co ma pewien wpływ na
    to, jak wcześnie zaczynam pzry oglądaniu zdjeć zauważać wpływ dyfrakcji;-)

> [...]
    > takiej GO jak z mniejszej matrycy", bo nie wpadł mi w ręce obiektyw
    > z przysłoną istotnie większą niż f:32 :D

    Jest to jeden z powodów dla których do dużych skal nadal używam kompakta.
    Drugi to wygoda - dużo łatwiej wejść z obiektywem w różne zakamarki i
    podejrzeć efekt na odchylanym pod dowolnym kątem EVF samodzielnie zrobionym
    z wyświetlacza LCD niż na matówce lustrzanki. Oczywiście coś za coś - z
    kolei nastawianie ostrości na tym EVF to w porównaniu z dobrą matówką
    tragedia...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2009-04-13 22:17:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Apr 2009, Marek Wyszomirski wrote:

    > Drugi to wygoda - dużo łatwiej wejść z obiektywem w różne zakamarki i
    > podejrzeć efekt na odchylanym pod dowolnym kątem EVF samodzielnie zrobionym
    > z wyświetlacza LCD

    :O
    Oddłubałeś z obudowy??

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-04-14 05:48:53
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > :O
    > Oddłubałeś z obudowy??

    Nie - dołożyłem osłonkę z lupką zrobioną z przeglądarki do slajdów. Wygląda
    to tak:

    http://www.toya.net.pl/~wyszomir/optio1.JPG
    http://www.toya.net.pl/~wyszomir/optio2.JPG

    Jak robię tym zdjęcia z tym przy drodze - kierowcy zwalniają i przyglądaja
    się z rezerwą:-))))

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2009-04-14 19:16:39
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

> [...]
    > zdjęcia makro? Większość moich robię w programie automatycznym i nie zawsze

    Automat jest trochę nieprzewidywalny do makro. Generalnie żeby uzyskać
    nieco większą GO w trybie makro to trzeba dużą wartość przysłony ustawić
    (6,3-8) w trybie Av. Czas sam wyjdzie a co do ISO to staram się jechać
    na 50 , najwyżej na 100. W moim aparacie (Canon S2IS) ISO 200 jest na
    granicy akceptowalności przy normalnych zdjęciach, do makro nie
    przekraczam 100.
    Aha, do większych obiektów typu motylki czy ciekawe roślinki zamiast
    trybu makro używam maksymalnego zooma (x12). Wtedy przysłonę ustawiam
    minimalną (3,5) i wychodzi super :-)

    EMPI
    http://www.empi.art.pl