  • 11. Data: 2011-10-19 10:07:25
    Temat: Re: szczypce do pierscieni tlokowych - jak uzywac ?
    Od: Michał sirapacz Gut <s...@g...com>

    dokrecilem sruby korbowodow tak jak stoi w "sam naprawiam" - 44Nm a
    dla pewnosci i sumienia dalem 46-7 coby miec pewnosc ze nie przykrece
    o tą odrobinę za lekko. juz raz ze swojej delikatnosci zgubilem
    (prawie) jarzmo przedniego hamulca bo za lekko dokrecilem.

    Pierwszy remont to i licze sie ze stratami. Po wlozeniu tlokow z
    nowymi pierscieniami zauwazalnie ciezej chodzą w cylindrze. mam
    nadzieje ze to dobry objaw a nie zwiastun klopotow o jakich czytalem
    na jednym forum (po takich samych pracach jak moje) ze kolesiowi
    silnik dziala jak jest zimny a jak sie zagrzeje to staje na amen.
    ostygnie to znowu moze podzialac. zagrzeje to znowu staje i tak w
    kolo. Obstawiam ze nie wyczyscil rowkow pierscieni. Ja u siebie
    staralem sie jak najdokladniej je oczyscic ale bez myjki
    ultradzwiekowej to sobie moge...

    szpilki od glowicy bede uzywal drugi raz.

    na bloku silnika mialem pouszkadzana powierzchnie. jakis wał zrywał
    uszczelkę śrubokrętem i młotkiem jak mniemam. zalilem sie juz jaksi
    czas temu na to. po wykichaniu uszczelki po niecalym roku poszedlem po
    rozum do glowy i kupilem epoksyd do łączenia metali(i uzupelniania
    ubytkow) i uzywajac zyletki:) wyszpachlowałem nim rowki wyryte
    srubokretem. a niektore byly calkiem konkretne - na oko 0,2 do 0,4mm
    na oko mialy. Zobacze czy to zalatwi temat.

    umieram z ciekawosci czy w ogole ten silnik bedzie dzialal:)

    ciekawostka: panewki korbowodowe po 280kkm w bardzo ladnym stanie,
    delikatne ryski i to wszystko. nie widac nawet gdzie blacha jest
    ciensza. Wymienilem tylko dlatego ze kupilem przed remontem. Na
    tlokach przytarcia wieksze ale nie wymieniam tlokow i nie robie
    cylindrow - mnei wystarczy ze silnik bedzie dobrze pracowal jeszcze
    przez 50kkm i to wszystko co potrzebuje:)

    czy te nowe pierscienie mogly spowodowac ze tlok ciezej pracuje w
    cylindrze? na logikę tak - w końcu mateirał sprężynuje dociskajac do
    tloka bardziej niz te 14-15letnie, ale nie mam w tym doswiadczenia i
    logika nie zawsze moze prowadzic do prawdy:)
    i jeszcze jedno pytanie: jeden z pierscieni (olejowy) przy probie
    zdjecia z tloka doslownie rozpadl mi sie w ręku. nawet nie zdazylem go
    lekko rozgiac. dotknalem pazurami i sie rozpadlo. Pytanie: czy on mogl
    byc pęknięty czy po prostu zbieg okolicznosci? Pozostale ladnie
    sprezynowaly i sie rozginaly. na cylindrze ani tloku nie znalazlem
    uszkodzen ktore potencjalnie moglyby byc spowodowane pierscieniem -
    ladne jajowate gladzie cylindrow;).

  • 12. Data: 2011-10-19 11:50:13
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Michał sirapacz Gut" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...

    >Obstawiam ze nie wyczyscil rowkow pierscieni. Ja u siebie
    >staralem sie jak najdokladniej je oczyscic ale bez myjki
    >ultradzwiekowej to sobie moge...

    Co do rowków i pierścieni to podstawowa sprawa o której nie wspomniałeś to
    luz zamka oraz pierścienia w rowku,
    Ten pierwszy jesli jest za mały, spowoduje że pierścień zwiększy swój wymiar
    na obwodzie po rozgrzaniu i zaklinuje się w cylindrze.
    Ten drugi, ważny z punktu widzenia zarówno zdolności zapiekania się
    pierścienia przy zbyt ciasnym pasowaniua a przy zbyt luźnym wytłucze rowek
    jak młotem udarowym aż w końcu będzie się "telepał" co skutkuje obniżeniem
    kompresji i dzwonieniem.
    W książce napraw powinny być podane dopuszczalne luzy.

    >umieram z ciekawosci czy w ogole ten silnik bedzie dzialal:)

    A progi spraawdzał? Aaaa? Luz tłoka, wymiary cylindra? Wymiana samych
    pierścieni częściej niż się wydaje jest nieopłacalna i nie daje
    spodziewanych korzyści. Może się okazać że cylinder i tłoki są tak zużyte że
    włożenie nowych pierścieni wręcz pogorszy pracę silnika, gdyż stare
    pierścienie lepiej uszczelniały gdyż były dopasowane (dotartye) do kształtu
    zużytego cylindra.
    Nie wiem czy naprawdę zaoszczędziłeś, U mnie szlif za jeden tłok to około
    50-60zł co nie jest kwotą dużą przy takiej operacji jak rozkręcenie 90%
    silnika.

    >czy te nowe pierscienie mogly spowodowac ze tlok ciezej pracuje w
    >cylindrze?

    No jasne. Nowe są grubsze, bardziej spręzyste ale warunek podstawowy
    prawidłowy luz na zamku.

> [...]
    >lekko rozgiac. dotknalem pazurami i sie rozpadlo. Pytanie: czy on mogl
    >byc pęknięty czy po prostu zbieg okolicznosci?

    Na 99,9% był pęknięty. Często ludzie nie wiedzą że silnik pracuje na
    pękniętym pierścieniu, do czasu kiedy go nie rozkręcą.

    Marek

  • 13. Data: 2011-10-19 12:04:20
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-10-18 17:15, Massai pisze:

    > hehe, potrzeba matką wynalazków.
    > Ja kiedyś zrobiłem lejek żeby wlać paliwo z kanistra - z połówki
    > butelki po coli i kawałka drutu z parasola (żeby klapkę we wlewie
    > uchylić).

    A ja otwierałem drzwi od kibla z których wypadła klamka (na zewnątrz oczywiście)
    za pomocą kawałka plastiku pochodzącego z mocowania kostki klozetowe ;)

  • 14. Data: 2011-10-19 12:15:41
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > Nie wiem czy naprawdę zaoszczędziłeś, U mnie szlif za jeden tłok to około
    > 50-60zł co nie jest kwotą dużą przy takiej operacji jak rozkręcenie 90%

    Dokładnie!
    Nowe pierścienie jest sens wkładać w przynajmniej na nowo honowany cylinder.
    Tą chropowatość nadaje mu się właśnie po to aby pierścienie mogły się
    dotrzeć - stąd docieranie :-). Wtedy najlepiej spisuje się tani olej
    mineralny wymieniany przynajmniej ze 2x.
    Nowe pierścienie i wypolerowane tuleje cylindrów to czasem gwarancja
    ogromnego zużycia oleju bo nigdy się nie dotrą.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 15. Data: 2011-10-19 13:38:21
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w
    wiadomości news:j7m7b4$361$1@news2.ipartners.pl...

    > A ja otwierałem drzwi od kibla z których wypadła klamka (na zewnątrz
    > oczywiście)
    > za pomocą kawałka plastiku pochodzącego z mocowania kostki klozetowe ;)

    Znajomy mi opowiadał jak to się wprowadzili do nowego domu i jeszcze klamek
    nie było, żona się rano zatrzasnęła w kibelku
    i siedziała w nim aż pierwszy domownik wrócił do domu.
    Ja sam wiele razy otwierałem różne drzwi bez klamek za pomocą dwóch trzech
    złożonych do siebie kluczy do zamka typu Yeti, ale w kiblu, gdybym sie
    zatrzasnął bez kluczy w kieszeni to chyba rozebrałbym nawet spłuczkę w celu
    wyciągnięcia czegoś do otwarcia.

    Marek

  • 16. Data: 2011-10-19 14:31:32
    Od: Andrzej Kaźmierczak <a...@z...bydgoszcz.pl>

    niestety zgoda
    owalizacja tulei po 280 tyś spowoduje zużywanie oleju większe niż na
    starych pierścieniach , zwłaszcza jak sa chromoniklowe

    ale napisz co z tego wyszło , jakiś raport efektów co 2000 km , bedzie
    dla potomnych

    pozdrawiam i powodzenia zyczę

    Andrzej

  • 17. Data: 2011-10-19 16:47:36
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-10-19 13:38, 4CX250 pisze:

> [...]
    kluczy w kieszeni to chyba rozebrałbym nawet spłuczkę w celu wyciągnięcia czegoś do

    W spłuczce nie było niczego przydatnego :/

  • 18. Data: 2011-10-19 17:24:11
    Od: Michał sirapacz Gut <s...@g...com>

    pierścienie wymienilem mimo ze stare (poza tym jednym olejowym) byly w
    optycznie dobrym stanie (bez pomiarow) nie uwzgledniajac mniejszej
    sprezystosci. zadnych sladow przedmuchow (poza nagarem w rowkach
    pierscieni ale to w kilku miejscach i w nieznaczych ilosciach.

    raport zdam. za 3h uruchamiam silnik bo zaschniety bedzie wtedy
    silikon w misce (nawiasem mowiac bede chyba jedynym czlowiekiem
    jezdzacym z michą pomalowaną na biało:))))

    ciekaw jestem zachowania silnika....

    nie tulejowalem bloku bo musialbym go wyjac a niestety nie dysponuje
    sprzetem sila i rekami zeby to zrobic. dlatego zrobilem wszystko co
    sie dalo bez zrzucania skrzyni i wyjmowania silnika.
    pierscienie przy jajowatym cylindrze z pewnoscia nie beda pracowac
    rowno ale zakladam ze się dotrą bez honowania. poza tym nie wiem jak
    duza jest jajowatosc - nie mam czym zdjac pomiaru.

    co do luzu zamka - zalozylem ze nominalne pierscienie nie beda mialy
    wiekszego luzu na zamku(albo co gorsza mniejszego niz zero:P). Wał się
    obraca ciężej ale bez przesady - nie tak zebym musiał cholera wie jaka
    sile przykladac do koła pasowego.

    ide pracowac...dzisiaj caly dzien zmarnowalem i nie ruszylem roboty:P
    jeszcze zalozyc glowice, wspornik skrzyni biegow, podpiac kolektory i
    inne pierdoły - lejemy oleum i chlodziwo i ognia:)

    jak dlugo docierac?
    10 minut na jalowych obrotach i 50km trasy spokojnie w nocy starczy
    zeby nazajutrz zaczac uzywac normalnie(bez pałowania) samochodu?

    kiedy wymienic olej po tej operacji? i czy w ogole?

  • 19. Data: 2011-10-19 17:38:14
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-10-19, Michał sirapacz Gut <s...@g...com> wrote:

> [...]
    > wiekszego luzu na zamku(albo co gorsza mniejszego niz zero:P). Wał się
    > obraca ciężej ale bez przesady - nie tak zebym musiał cholera wie jaka

    Trzeba bylo wlozyc sam pierscien do cylindra i zmierzyc luz.

> [...]
    > zeby nazajutrz zaczac uzywac normalnie(bez pałowania) samochodu?
    >
    > kiedy wymienic olej po tej operacji? i czy w ogole?

    Tu nie bardzo co ma sie docierac, pierscienie pewnie beda sie dluzej
    ukladac bo maja gladko, lozysk slizgowych sie nie dociera.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 20. Data: 2011-10-19 19:19:56
    Temat: help:)
    Od: Michał sirapacz Gut <s...@g...com>

    tzw dupa.

    podczas skrecania glowicy okazalo sie ze jedna sruba sie caly czas
    obraca. ale zeby bylo ciekawiej to dokreca sie do ok 55Nm (skrecam na
    dynamometryka a nie stopnie) i dalej sie powoli obraca. jak zmniejsze
    prog do 50Nm to elegancko odbija. jak zwieksze do ok 60 to sie obraca
    (rownomierny w miare opor).wykrecilem, nie ma sladu opilkow, gwint nie
    jest uszkodzony.

    cholera boje sie to bardziej skrecic bo moze gwint w glowicy leci (bo
    nie na srubie). Poprzednio byla skrecona na ok 110Nm i bylo ok.
    podpowiedzcie czy dokrecac to bo moze sie syfek jakis przypaletal czy
    moze zostawic w cholere taka (pozostale narazie dociagniete na ok 70
    czy 80Nm). Docelowo chcialem ciagnac do 100Nm. jak wytrzymaly jest
    gwint w glowicy? sruba napewno nie siegnela dna bo gdyby tak sie stalo
    to by sie oparla i napewno nie polecialoby przy 50-60Nm.....

    PILNE :) siedze nad glowica i sie drapie w glowe:)