  • Data: 2009-10-28 12:10:53
    Temat: Re: swissvoice nie lubi dobrych aku
    Od: Konop <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > teraz datasheety akku, np. GP: http://www.gpbatteries.com/pic/160aah.pdf
    > Podają, że ciągłe przeładowanie prądem 0.1C nie prowadzi do
    > zewnętrznych uszkodzeń typu wyciek elektrolitu przez minimum rok non
    > stop.

    I rozumiem, że te dane dotyczą pojedynczego ogniwa, tak??

    > powyżej 0.5C. Spójrz do tego dataszita GP. -?V to oznacza, że napięcie
    > musi spaść. Zobacz, że na wykresie prawo-góra napięcie spada przy 1C
    > tuż po 100%, ale przy 0.5C dopiero około 110-120% wpakowanego ładunku.
    > W ten sposób akku zostają o 10-20% przeładowane i to prądem znacznie
    > powyżej tego "prądu bezpiecznego przeładowania ad mortum defecatum". W
    > dodatku jeśli akku przy starcie ładowania są prawie pełne, to wykrycie
    > końca ładowania jest jeszcze bardziej utrudnione. To na prawdę nie ma
    > sensu przy zastosowaniu typu telefon na bazie.

    I też rozumiem, że wykres ten dotyczy pojedynczego ogniwa, a przy
    ładowaniu ogniw szeregowo jest gorzej, tak??

    > Spróbuj spojrzeć na to jeszcze z tej strony: można zrobić logikę
    > zaawansowaną, która będzie czekała, aż telefon się rozładuje do połowy
    > i dopiero wtedy zacznie ładować. Załóżmy, że do utrzymania
    (...)
    > Nie zawsze rozwiązania najbardziej zaawansowane technicznie są
    > najlepsze.

    Ja to rozumiem, chodzi mi tylko o coś innego... ten wątek konkretnie:
    http://groups.google.pl/group/pl.misc.elektronika/br
    owse_thread/thread/679b409b8cc0677c/8c2dfc61cab6b2c5
    ?hl=pl&q=Konop+%C5%82adowarka+NiMH+group:pl.misc.ele
    ktronika

    Wypowiedzi grupowiczów:

    Twoja:
    "Dla pojedynczych ognw ten prog lezy duzo nizej, o ile nizej - zalezy
    od jakosci pomiaru napiecia, ale 0.25C jest bezproblemowe. Eneloopy
    2000mAh ladowane 0.5A (0.25C) pokazuja za kazdym razem, ze wziely ca.
    2200mAh (liczac od pustego), co miesci sie w normie sprawnosci
    ladowania NiMH = czytaj: -dV dziala poprawnie i nie snuj juz teorii... "

    Wtedy 0,25C, dziś 0,5C?? No chyba, że dziś pisałeś o pakietach, a wtedy
    o pojedynczych ogniwach, to wszystko się zgadza. Ale moim zdaniem ten
    datasheet dzisiejszy tyczy się właśnie pojedynczego ogniwa...

    entroper:
    "Ładowanie 0.1C szkodzi, bo jest ładowaniem totalnie "na pałę" (...).
    NiMH nie radzi sobie z nawet malutkimi prądami, których nie ma już gdzie
    upchnąć."

    A tu wychodzi, że ładowanie 0,1C przez cały rok szkodzi nieznacznie...
    Dodam, że wtedy mowa była o ładowaniu 0,1C przez 14 godzin, a nie cały
    rok ;)...

    No i trochę się w tym wszystkim gubię i tyle......

    Pozdrawiam
    Konop