    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: stare budownictwo
    Date: Thu, 27 Dec 2012 13:29:07 +0100

    Dnia Wed, 26 Dec 2012 18:05:44 +0100, Bruno napisał(a):

    > Obstawiałbym raczej, że w związku z potanieniem prac budowlanych koszt
    > ozdóbek stał się znaczący w stosunku do reszty prac. Aż się prosiło by
    > kolejne oszczędności poczynić właśnie tutaj.

    I ja mialem taka mysl, ale to by znaczylo ze czesc podstawowa budynku jest
    bardzo tania. Tymczasem wydaje sie ze jest droga :-)

    Byc moze w czasach budownictwa z cegly te detale nie byly takie drogie.
    Bo prosta sciane stawia sie podobnie dlugo jak fikusna.

    A moze jednak o koszt robocizny chodzilo ? Robotnik pracowal za trzy miski
    zupy (dla siebie i rodziny), nie bylo podatkow, ZUSu, PIPy ...

    No bo chyba nie o to ze to duzo roboty przy rysowaniu i liczeniu tych
    wszystkich detali i sie projektantow zwyczajnie nie chce :-)

    > Na to nałożyły się też zmiany w sposobie postrzegania "bogactwa".
    > Wyznacznikiem już nie są bogate zdobienia, a lśniące metal i szkło. Tylko
    > marmur nadal jest w cenie ;).

    http://www.zamkipolskie.com/kaec/kaec.html
    rzekomo kosztowalo 3 tony zlota. Przy dzisiejszym kursie jakies 500mln zl.
    albo jak kto woli ~160M $, 120M eur
    Z marmurami, zloceniami, wlasna elektrownia.

    zloto ... chyba relatywnie potanialo, ale ile by dzis kosztowalo cos
    podobnego ?

    No ale rezydencji krolowej nie ma co porownywac - gdyby ktos wiedzial ile
    wtedy kosztowal dworzec kolejowy ... w koncu do transportowania podroznych
    nie trzeba wiezyczek obronnych, ani ozdobnych kasetonow ... a jednak ktos
    chcial zaplacic, aby one byly.
    Architekta miejskiego tez chyba nie bylo, ktory by uwalil taki projekt,bo
    za malo reprezentacyjny :-)

    J.