    Date: Sat, 24 Nov 2012 14:56:43 +0100
    From: Mario <M...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: siemens automatyka

    > dzięki, a jeszcze możesz napisac mi co miałeś na myśli pisząc, że
    > podłączając się do sterownika można zobaczyć które piny powodują
    > blokadę? ogólnie to dopiero zaczynam przeglądać dokumenty, jakbyś mi
    > jeszcze napisał jak wiążę się piny wejściowe i wyjściowe z programem w
    > języku drabinkowym, może to jest w dokumentacji, jeszcze nie dobrnąłem...
    > ogólnie to jakoś nie czaję jak w języku drabinkowym może pojawić się
    > blokada, chyba, że ktoś ją tam dopisał...

    Program zbudowany jest rungów - no powiedzmy linii. W każdym z nich jest
    ścieżka połączeń tak jakby od zasilania przez kolejne styki (na przykład
    jakichś przekaźników) aż do cewki - na przykład też jakiegoś
    przekaźnika. Wszystkie styki w tej ścieżce muszą być zwarte żeby cewka
    została wysterowana. To jest oczywiście tylko schemat logiczny, ale tak
    narysowany zęby automatykom wydawał się podobny do schematu maszyny,
    której sterowanie oparte jest na przekaźnikach. Pisząc styki miałem na
    myśli właśnie jakiś styk w programie drabinkowym. Każdy z użytych w
    schemacie styków muszę nazwać. Jednemu mogę przyporządkować wejście I2.3
    (np czujka indukcyjna pozycji ramienia) drugiemu I1.5 (czujka
    mechaniczna otwarcia klapy). Cewce przyporządkuję wyjście Q1.0 (np
    włączenie silnika) W rungu są szeregowo połączone styki I2.3 i I1.5 i
    załóżmy komparator mojej zmiennej KROK, a na jego końcu jest cewka Q1.0.
    No i gdy KROK osiągnie w programie wartość pięć to żeby załączył się
    silnik musi być zwarty styk I2.3 i I1.5 czyli powinny być wysterowane
    odpowiednie czujki. Jeśli maszyna nie jedzie a w programie KROK ma
    wartość 5 to patrzę która czujka nie została wysterowana. Czyli albo
    czujka jest uszkodzona, albo np ramię nie dojechało do swojej pozycji
    albo zrobiłem błąd, bo w tym kroku powinienem badać stan czujki I2.4 a
    nie I2.3.
    W sumie to maszyna utknęła na jakiejś linii programu ale nie program
    się zatrzymał, bo sterownik zawsze wykonuje wszystkie linie. Tak czy
    inaczej możesz podejrzeć w programie stany wejść, wyjść, komórek
    pamięci, zmiennych itp.
    I jeszcze jedno, stykiem być linia portu wejściowego binarnego, wartość
    bitowej komórki pamięci wewnętrznej, bit statusowy sterownika (np
    zimnego startu, czy błędu transmisji), wyjście timera wewnętrznego.
    Cewką może być linia portu wyjściowego, wejście wyzwalające timera,
    komórka bitowa pamięci.

    --
    pozdrawiam
    MD