    From: Mario <m...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: rezystancja termiczna
    Date: Tue, 17 Apr 2012 18:01:59 +0200

    W dniu 2012-04-16 09:05, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Artur M. Piwko" <m...@b...pl> napisał w
    > wiadomości news:slrnjond7d.chc.milusi.pysiaczek@buziaczek.pl...

    > Według obowiązujących standardów edukacyjnych to moc rezystora się
    > dopasowuje do płynącego prądu ;-).
    > Była tu rok temu dyskusja o zadaniu na egzaminie gimnazjalnym kończącym
    > się pytaniem w stylu:
    > Moc rezystora:
    > a. zwiększy się 2 razy
    > b. zmniejszy się 2 razy
    > a może jakieś inne możliwości.
    >
    > Napisałem do komisji, że moim zdaniem moc rezystora się nie zmieni (a
> [...]

    No i moim zdaniem to nie miałeś racji. Jako elektronicy przyzwyczajeni
    jesteśmy do faktu, że moc to parametr stały określony przez producenta.
    Ale w praktyce ten parametr to jest moc maksymalna czy dopuszczalna. Moc
    jako wielkość fizyczna to jest prędkość pobierania, czy wydzielania
    energii. Gdy przez rezystor 100 Ohm przepuścisz 1mA to ma on w danym
    momencie moc 0,1W mimo, że dla nas jest to rezystor pięciowatowy. Może
    to budzić twój sprzeciw, ale już np. gdy silnik 1kW zasilisz obniżonym
    napięciem i będzie pobierał 300W to zgodzisz się, że przy tym zasilaniu
    silnik ma moc 300W. Z punktu widzenia fizyki, rezystor jest też maszyną
    elektryczną jak silnik, tylko całą energię zamienia w ciepło. Więc ma
    moc równą tempu wydzielania energii czyli U*I.
    Zresztą ta moc dopuszczalna to też nie jest stałą wartością, bo jak
    zmienisz warunki chłodzenia to ona też się zmieni.

    --
    pozdrawiam
    MD