  • Data: 2017-09-16 11:23:07
    Temat: Re: rejestrator temperatury
    Od: JaNus <bez@adresu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-19 o 22:29, a...@m...uni.wroc.pl pisze:
    > Jak konce obu przewodow sa w tej samej temperaturze to napiecia
    > termoelektryczne w miedzi sie pieknie skompensuja. Ale termopara
    > mierzy roznice temperatur miedzy zlaczem a koncowka. Jak koncowka
    > termopary bedzie w innej temperaturze niz urzadzenie mierzace
    > napiecie (rejestrator) to dostaniesz blad nie korygowany przez
    > normalna kompensacje.

    Cały wątek dotyczy najwyraźniej termopary, ja zaś potrzebuję zbliżonych
    wyjaśnień, ale nt. czujnika-termistora. Też mam potrzebę przedłużyć
    kabelek (o jakiś metr, czy półtora), i zastanawiam się, czy przedłużka
    powinna być zrobiona przewodem kompensacyjnym? Czy taki przewód ma żyłę
    "lewą" i prawą, czy też obie są równoważne? Czujnik to PTC, o nieznanym
    typie "szczegółowym", i równie niejawnej charakterystyce. Jeśli przewód
    kompensacyjny, to czy jest jeden typ dla wszystkich PTC, czy dobranie
    przewodu wymaga dogłębnej znajomości pod-typu czujnika? Czy też można
    użyć zwykłego przewodu miedzianego?

    Połączenia będą mniej więcej takie:

    /------A1--------\
    [miernik] [ termistor ]
    \------A2--------/

    Oczywiście przewody biegną bardzo blisko siebie, no i zarówno górny, jak
    i dolny przewód zaczynają się na mierniku, a kończą na termistorze,
    ale nie udało mi się tego zgrabnie "narysować" ;-)
    Odcinek od Miernika do A - ma być z "przedłużki", a dalej już przewodem
    "oryginalnym" - do termistora. Przy czym o ile w punktach A1 i A2
    temperatura będzie niemal identyczna (no, może z dokładnością do pół °C)
    to pomiędzy tymi złączkami, a miernikiem może być kilkanaście stopni
    różnicy. I w tym kontekście należy wskazać konieczność użycia przewodów
    kompensacyjnych, lub też to, czy wystarczy przewód miedziany. A jeśli
    tak, to lutować jego końce, czy nie-lutować (np. "bo to zwiększy błąd
    pomiaru"). Można użyć mosiężnej "przelotki", takiej ze śrubkami, do
    połączenia w tym miejscu, czy też właśnie lutowanie wprowadzi mniejsze
    "zamieszanie"?