  • 11. Data: 2010-09-21 08:21:26
    Temat: Re: prosze o wyjasnienie skad roznice w zdjeciach
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Pan Peresada:

    > Mozesz podkrecic jasnosc wypowiedzi? Nie jestem biegly w tych sprawach, ale
    > dziwi mnie efekt. Robie zdjecie, przyslona 11, czas 1/320s , potem kolejne zdjecie,

    > przyslona manualnie zmieniona na 3.5 (i tylko przyslona zmieniona), czas 1/3200 (
    > wyliczony automatycznie z preselekcji przyslony) i dostaje przepalone niebo.
    > To chyba zle jest? Blad aparatu?

    Dobrze mówisz, dopiero teraz policzyłem ;>

    (11/3.5)^2 = 9.87755102

    Czyli czas przez 10 powinien dać podobne zdjęcie, a wyszła różnica około 1EV
    (patrząc na histogram).

    Bardzo dziwny przypadek. A rawy masz?

  • 12. Data: 2010-09-21 08:34:12
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 21.09.2010 10:21, Mateusz Ludwin wrote:
> [...]
    >
    > (11/3.5)^2 = 9.87755102
    >
    > Czyli czas przez 10 powinien dać podobne zdjęcie, a wyszła różnica około 1EV

    Jeśli to był pomiar matrycowy to takie rzeczy mogą się wydarzyć. Trochę
    inne kadrowanie i inny rozkład ciemnych elementów powoduje inne
    parametry naświetlania. Aparat "uznał", że jest więcej ciemnego na dole,
    więc trzeba naświetlać na to, a scena jest mocno kontrastowa. Gdyby
    zdjęcie było ze statywu to można by rozmawiać, a tak zmieniła się scena.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 13. Data: 2010-09-21 08:51:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w
    wiadomości news:kjzhbhjcy3m.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...

    > Przysłona otwarta z z 11 na 3,5, czas powinien być zmniejszony
    > 9.9
    > raza, było 1/320 i 1/3200, zgadza się.
    > A naświetlone znacznie mocniej.
    > Gdyby to był Zenit, to bym powiedział, że zepsuta migawka i przy
    > nastawionym krótkim czasie faktycznie naświetla dłużej..

    Hm - a moze naprawde zepsuta migawka, albo jakos rozsynchronizowana
    mechaniczna z elektroniczna ?
    Albo po prostu te parametry z sufitu, a elektronika robi tak zeby
    bylo dobrze.

    I faktycznie - zaczalbym od porownania raw.

    J.

  • 14. Data: 2010-09-21 09:23:25
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 21 Sep 2010 10:34:12 +0200, b...@n...pl wrote:

    > Jeśli to był pomiar matrycowy to takie rzeczy mogą się wydarzyć.

    Rozwiniesz?

    Owszem, *pomiar* matrycowy przy lekko innym kadrze moze skutkowac inna
    *ekspozycja*, ale tutaj wg exifow ekspozycja jest b/z.
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 15. Data: 2010-09-21 09:43:17
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał:

    >>> http://zapodaj.net/294ec65d237e.jpg.html

    > Hm - a moze naprawde zepsuta migawka, albo jakos rozsynchronizowana
    > mechaniczna z elektroniczna ?

    Zastanawiałbym się też nad przysłoną - może listki przcierają i przysłona
    nie otwiera się/zamyka do końca? W takiej sytuacji rzeczywista liczba
    przysłony moze się różnić od zadanej - a procesor aparatu wyznacza czas
    ekspozycji przed przymknięciem przysłony w oparciu o wartość zadaną.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 16. Data: 2010-09-21 09:48:15
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 21.09.2010 11:23, Michal Tyrala wrote:

    > Rozwiniesz?
    >
    > Owszem, *pomiar* matrycowy przy lekko innym kadrze moze skutkowac inna
    > *ekspozycja*, ale tutaj wg exifow ekspozycja jest b/z.

    Pomiar matrycowy to nie tylko obliczenie i uśrednienie. Są obliczenia
    dla określonych scen i aparat przeszukuje bibliotekę w celu znalezienia
    najbliższej odpowiedniej sceny. Przy scenach kontrastowych, a taką tu
    mamy można naświetlać na cienie lub światła. Tu mogło tak być, że w
    pierwszym przypadku na światła, a w drugim na cienie. Duży fragment
    czarnego dachu na dole. Algorytm mógł uznać, że najważniejszy jest
    pierwszy plan. Spróbowałbym jeszcze raz zrobić te zdjęcia. Tym razem ze
    statywu. 4 naświetlenia, 2 razy kadr taki jak na pierwszym i 2 razy jak
    na drugim. Po kadrze z różnymi przysłonami. To powinno dać jakieś dane
    do porównania.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 17. Data: 2010-09-21 09:52:49
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    On 10-09-21 11:23, Michal Tyrala wrote:

    > Rozwiniesz?

    Pomiar matrycowy potrafi dać dziwaczne wyniki - dlatego na przykład nie
    jest zalecany przy fotografowaniu na slajdach. Jest nieobliczalny -
    jeden jasny punkcik gdzieś w rogu kadru potrafi zmienić ekspozycję
    zdjęcia o parę EV, ten sam punkcik w PRAWIE tym samym kadrze (w ciut
    innym miejscu) mierzony pomiarem centralnym w ogóle na ekspozycję nie
    wpłynie - bo jest zwyczajnie za mały.
    Nie wiem, czy to prawda, ale podobno żadna firma nie udostępniła nigdy
    algortytmów działania pomiaru matrycowego, to wielka tajemnica jest
    (znaczy: jak działa pomiar matrycowy TEORETYCZNIE to wiadomo, ale jak
    wyniki tego pomiaru są korygowane przez aparat to już nie bardzo...
    Podobno).

  • 18. Data: 2010-09-21 09:59:12
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    Dnia Tue, 21 Sep 2010 09:23:43 +0200, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > Rzecze Pan Peresada:

    > Niech zgadnę - podzielił czas przez kwadrat F? :>

    Ma rację, jakby to trudne nie było, to udało mi się pomylić :)

    God created Arrakis to train the faithful.

  • 19. Data: 2010-09-21 10:28:05
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 21 Sep 2010 11:48:15 +0200, b...@n...pl wrote:

> [...]
    > najbliższej odpowiedniej sceny. Przy scenach kontrastowych, a taką tu
    > mamy można naświetlać na cienie lub światła.

    Czekaj. Specjalnie podkreslilem rozroznienie pomiar<>ekspozycja.

    Jezeli kombinacja ISO/F/t daje tyle samo EV, to jak dla mnie roznica
    w naswietleniu moze wynikac z jakichs problemow technicznych
    (niedomknela się przyslona do konca, problem z migawka, etc),
    ewentualnie w tym przypadku moglbym podejrzewac blad w firmware
    (nieprawidlowe dane w EXIF).

    To o czym myslisz moze miec miejsce dla ustawionego Av/Tv/P, ale
    wtedy *pomiar* zaskutkuje inna *ekspozycja* (ISO/F/t da inna wartosc w
    EV).

    Jeszcze jasniej: dla wątkowych fot kwadrat ilorazu przyslon to 9.9,
    iloraz czasow naswietlania to 10, ISO to samo, ok 1EV roznicy w
    finalowym zdjeciu to stosunek ok x0.7. Gdzie tutaj miejsce na ingerencje
    swiatlomierza?

    PS. Na mojego ,,czuja'' matrycowego swiatlomierza canonow, roznica w
    zawartosci kadru obu zdjec jest do zaniedbania. Musialbys mooocno
    podniesc horyzont zeby miec 1EV roznicy.

  • 20. Data: 2010-09-21 10:50:45
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "b...@n...pl" <b...@n...pl> writes:

> [...]
    > więc trzeba naświetlać na to, a scena jest mocno kontrastowa. Gdyby
    > zdjęcie było ze statywu to można by rozmawiać, a tak zmieniła się scena.

    To nie ten przypadek.

    Tam NIE JEST tak, ze aparat jedno zdjecie naswietlil "na niebo", a
    drugie "na las".

    Oba zdjecia sa naswietlone wg parametrow exif TAK SAMO.

    MJ