  • Data: 2013-07-18 13:47:22
    Temat: Re: pl. usenet o agile
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Wednesday, 17 July 2013 17:56:21 UTC+2, A. L. wrote:
> [...]
    udział reprezentant klienta. Jednocześnie krótkie okresy iteracji projektu powodują
    dobrą widoczność zaawansowania. Zmianę wymagań można rozegrać na wiele sposobów, ale
    podstawową zasadą Agile jest to że wymagania się zmieniają. W momencie zmiany,
    reprezentant klienta dowiaduje się czy trzeba coś zmienić w już wykonanych elementach
    i albo to zaakceptuje (i przez to dodatkowy budżet) albo nie. Nie mam w tym mowy aby
    firma tworząca system robiła coś za darmo.

    > To jest mniej wiecej takie pisanie jak to ze komunizm jest najlepszym
    > ustrojem na swiecie. Utopia, znaczy. Juz ja widze klienta ktory placi
    > dodatkowo za to ze programisci cos na odwrot zrozumieli.

    Nigdy nie napisałem że metodologia Agile jest najlepsza.

    Tu nie chodzi o to że programiści źle zrozumieli. Zasadą metodyk Agile jest to że
    wymagania są płynne i mogą się zmienić. Taka zmiana nie jest czymś negatywnym.

    > Ci co wymyslaja takie rzeczy, nigdy nei widzieli z bliska ani
    > pzremyslu, ani klienta. Nie wiedza ze soft robi sie na podstawie
    > umowy, a kazde odstepstwo od umowy musi byc negocjowane i zawarte w
    > rozszerzeniu do umowy, i jezeli wina lezy po stronie firmy
    > programistycznej, klient nei zaplaci. Mozna sie w razie czego spotkac
    > w sadzie. O czym prasa fachowa od czasu do czasu donosi

    Nie chodzi też o odstępstwa od umowy. Wystarczy podpisać umowę która zakłada że
    finalny produkt może się zmienić.

    Przy budowie każdego dużego systemu informatycznego wymagania zmieniają się
    praktycznie zawsze. Czas powstawania dużego projektu to zazwyczaj co najmniej rok,
    zazwyczaj więcej. W tym czasie wiele może się zmienić. W przypadku klasycznych
    metodologii, klient zazwyczaj widzi system dwa razy - jak mu go sprzedają i jak mu go
    dostarczają. Odstęp czasowy pomiędzy tymi momentami jest dużym problemem. To że
    klient coś zamówił, to nie znaczy że jak to dostanie to właśnie tego chce.

    W przypadku Agile, klient jest włączony w cały proces powstawania systemu, często
    może zacząć go używać już w trakcie jego powstawania. W ten sposób klient ma lepszą
    widoczność tego jak system będzie wyglądał a kiedy (co nieuniknione) zmienią się jego
    wymagania co do systemu, to wykonawca nie wypnie się mówiąc 'mieliśmy taką a taką
    umowę' ale odpowiednio dostosuje się to tych wymagań. W ten sposób klient dostanie
    produkt z jego punktu widzenia lepszy i lepiej dostosowany do tego do czego jest mu
    potrzebny.

    AdamK