    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: nowy koń (kucyk?) w stajni Canona EOS 500D
    Date: Sat, 04 Apr 2009 17:05:24 +0200

    Michal Tyrala pisze:
    > A matryce coraz bardziej puchna produkujac dosc czesto ,,puste'' dane.

    Ale co z tego? Idea pliku RAW jest oczywista.
    Co do pustych danych to generalizujesz okropnie. Jak zrobisz na f/22 i
    dyfrakcja Ci będzie zżerać MTF to też masz puste dane?

    > Ale majac male rawy mozna się pomiescic na karcie posiadanej obecnie.

    Można też komputera nie zmieniać, monitor mały też będzie ok. Po co komu
    ten rozwój, przecież to psu na budę... :)

    > Damy wam matryce 15mpix, ktora co prawda z kilkoma szklami da tyle, z
    > wiekszoscia szkiel sredniej polki da polowe, ale kupujcie wieksze karty,
    > dyski, szybsze procesory, RAM, systemy 64bit i tak dalej, i tak dalej.
    > Po co?

    Po to że efekty są lepsze. Czemu matryca nie ma niby przeskakiwać
    rozdzielczości obiektywu? Czemu to matryca ma to limitować?
    Jak to mawiał JM - jest to inne spojrzenie i bardzo słuszne.
    Rozwój jest, był i będzie.

    > Przyzwoite 13x18 zrobisz z 3mpix, obrazek na wuwe to pol do jednego mpix.

    A na ekranik komórki to już w ogóle znaczek, no nie? ;)
    Widzisz... ale mając 12Mpix skadrujesz sobie już trochę.
    Przy 2Mpix robiło się świetne 10x15, przy 4Mpix robiło się świetne 10x15
    kadrowane w pionie z poziomego (i na odwrót).
    Ja tam jestem za nawet 100Mpix.

    > RAW ma wiele plusow, ale jego zwiekszajacy się rozmiar zaczyna byc jego
    > coraz powazniejsza wada.

    To chyba dla garstki tych, co jeszcze wahają się nad JPG, bo się mogą
    przydać.
    RAW to RAW i powinien być kompletem informacji. To już znacznie lepszą
    drogą jest cRAW, który cośtam ucina w specyficznych warunkach, ale jest
    całkiem niezły i mniejszy.
    Powiedz mi jaki ma sens sRAW z RAW, którego filtr AA jest zupełnie inny?
    No jaki? Jakim algorytmem to wygenerujesz?

    > RAW w 300D to bylo ok 6-8MB na zdjecie,

    Wtedy za 100zł było 512MB co było kilkoma % ceny.

    > w 5D to juz 11-20MB na zdjecie.

    Jak wyłaził 5d to za 100zł było tak 1-2GB, co przy cenie tego aparatu
    zupełnie nikło.

    > A sRAW jest od 40D (10mpix, 2007r),

    za jakieś 150zł było 4GB i też w stosunku do aparatu to nic.

    > nie od ,,teraz''. Teraz to jest tak:
    > 50D:
    > * sRAW1 (7.1 MP)
    > * sRAW2 (3.8 MP)
    > 5DmkII:
    > * sRAW1 (10 MP)
    > * SRAW2 (5 MP)

    ...a dziś... CF 16GB już od 124zł (allegro - KT).

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \