    From: "Jurand" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: kto ma rację?
    Date: Wed, 12 May 2010 09:05:01 +0200
    <hs8mf5$92r$1@news.onet.pl> <hs8q5i$2u6g$1@news2.ipartners.pl>
    <0...@b...googlegroups.com>
    <x...@n...onet.pl> <hsashv$3n1$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@k...sail-ho.pl>
    <hsc48d$2ai$1@inews.gazeta.pl> <hsc7mb$f88$1@news.onet.pl>
    <1...@i...dyndns.org.invalid>
    <hsc927$jou$1@news.onet.pl>
    <1...@i...dyndns.org.invalid>

    news:100511.211840.pms.1948@int.dyndns.org.invalid..
    .

    > Póki co to Ty masz w tym wątku problemy z tym o czym jest dyskusja, czyli
    > nieoznaczonymi znakami na jezdnia pasami ruchu, z definicją pasa ruchu.

    > To jest przykład Twoich umiejętności czytania.

    > A to jest kolejny. Pewnie nie raczyłeś przeczytać tego:
    > <http://krzyskoda.blogspot.com/2007/12/pocztek-skrzy
    owania.html>ze
    > szczególnym naciskiem na:
    > "Zmiana pasa ruchu polega na zmianie położenia pojazdu w
    > stosunku do krawędzi lub osi jezdni przy utrzymaniu ruchu na tej samej
    > jezdni. Jest to zmiana podłużnego pasa jezdni wystarczającego do ruchu
    > jednego rzędu pojazdów wielośladowych"- Pr. Prob. R. D. W Kotowski
    > komentarz
    > C.H.Beck str193 zd.28."
    >
    > Może poproś kogoś, kto się zna, o weryfikację Twoich poglądów -- albo
    > pochwal się chociaż swoimi publikacjami w temacie...

    To może weź sobie przeczytaj cały ten blog, do którego dałeś linka.
    Argumentacja tam zawarta przedstawia poglądy dwóch stron, z których jedna
    twierdzi, że pierwszeństwo mają pojazdy na lewym pasie, druga, że na prawym.
    I jakie z tego wyciągnąć możemy wnioski? Że jest dokładnie jak na PMS.

    Poza tym panowie sami się już zgubili:

    "Zmiana pasa ruchu polega na zmianie położenia pojazdu w stosunku do
> [...]

    Jadę prawą stroną. W którym momencie zmieniam położenie pojazdu w stosunku
    do krawędzi jezdni?

    Poza tym przeczytaj jeden fragment wypowiedzi:

    "Powinno się tu zastosować przepisy o wyprzedzaniu na jezdni z
    niewyznaczonymi pasami ruchu, gdzie jak wiadomo z mocy art. 24 ust. 3
    kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej
    strony wyprzedzanego pojazdu."

    Masz drogę z niewyznaczonymi pasami ruchu. Jeśli więc ja będę jechał pasem
    prawym, a ty lewym, to w świetle przepisów będziesz wykonywał manewr
    wyprzedzania, jadąc szybciej ode mnie. I teraz cała argumentacja, że to
    wyprzedzaniem nie jest, opiera się na tym, że
    Pan Krzysztof przekonuje wszystkich, że niewyznaczone pasy ruchu muszą być
    proste jak strzała. A czy to warunkują jakieś przepisy? NIE.

    A teraz obalę Ci za jednym zamachem wszystkie pierdołowate teorie, dotyczące
    tego, że jadący z lewej strony ma tam pierwszeństwo.

    1. Nadrzędną zasadą ruchu prawostronnego jest to, że jako kierowca masz
    obowiązek trzymania się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Czyli w
    przypadku gdy na drodze masz 2 pasy ruchu - to jedziesz prawym pasem, a
    lewym... wyprzedzasz. Bo do tego ten pas w takiej sytuacji służy - inna
    jazda jest łamaniem przepisu o obowiązku poruszania się przy prawej
    krawędzi.

    2. Jadąc w tym miejscu pasem LEWYM dokonujesz wg przepisów KD manewru
    wyprzedzania - a więc zobowiązany jesteś do zachowania szczególnej
    ostrożności i to jego obowiązkiem jest tak ten manewr wykonać, aby nie
    utrudnić nim jazdy pojazdowi wyprzedzanemu - który ZGODNIE Z PRZEPISAMI
    będzie jechał cały czas wzdłuż prawej krawędzi jezdni.

    3. Nie ma żadnego przepisu, który w przypadku występowania drogi z pasami
    nieoznaczonymi definiuje, który pas zanika w momencie wystąpienia
    przewężenia. Można sobie tworzyć teorie, że pasy powinny być proste, ale nie
    mają one żadnego podparcia w obowiązujących przepisach. Dlatego też JEDYNYM
    przepisem, który możesz tutaj zastosować, jest obowiązek ruchu
    prawostronnego oraz zasada prawej ręki.

    4. Zasada prawej ręki uczy, że w przypadku, gdy znaki nie stanowią wyraźnie
    o pierwszeństwie któregokolwiek pojazdu w sytuacji "dyskusyjnej" - czyli
    nieoznakowane skrzyżowanie, zajmowanie środkowego pasa ruchu, itp. -
    pierwszeństwo ZAWSZE ma pojazd z prawej strony. Jazda drogą z
    niewyznaczonymi pasami ruchu jest właśnie taką sytuacją dyskusyjną, a w
    szczególności zanikanie któregoś z pasów.

    Cała reszta dywagacji to jest dorabianie sobie własnych teorii na bazie
    dziwnych przeświadczeń, że coś powinno być proste, a nie powyginane.

    Jurand.