  • Data: 2009-03-02 20:37:34
    Temat: Re: kondensatory filtrujące/odsprzegajace
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp> szukaj wiadomości tego autora

    Pszemol wrote:
    > Przy dzisiejszym postepie technologii można dostać w dobrych cenach
    > sporej wielkości kondensatory ceramiczne SMD o wartościach rzędu
    > 47uF/16V lub 100uF/6.3V w obudowach 1206 lub 1210.
    > Czy biorąc to pod uwagę jest wciąż sens używać elektrolity?

    Jak ESL i ESR pasuja i cena jest znosna, to mozna zastapic. Problemem
    moze byc (jak napisal Shogoonn) niestabilnosc temperaturowa, ale to
    mozesz sobie rozne dielektryki dobrac.

    > W starych metodach z użyciem elektrolitów daje się równolegle małe
    > kondziołki ceramiczne aby otrzymmać niską wypadkową ESR i ELR
    > dla dużego przedziału czestotliwości...

    Blad. Dostajesz dla 2 roznych czestotliwosci, a co pomiedzy... to nikomu
    nie chce sie liczyc.

    > Czasem widuję nawet trzy kondziołki równolegle, elektrolit rzędu
    > kilkudziesięciu uF za cewką i DWA kondziorki ceramiczne...
    > Zerknijcie na schemacik: http://www.voila.pl/452/mpb3p/?1

    Patrze. Niebezpiecznie stawiac tak rozne pojemnosci. Masz rozne ESL -
    moga sie porobic wredne rezonanse - a to jest prawie niemozliwe do
    znalezienia (a jak je jeszcze rozrzucisz po plytce zamiast trzymac kolo
    siebie to no comments ;-) ). Bezpieczniej jest dac _takie_same_
    kondensatorki rownolegle, zeby pasozyty zmniejszyc (zrownoleglic).

    > Interesujące jest że używają tam dwu ceramicznych... ale chodzi
    > tu zapewne o odsprzęgnięcie potencjalnie dużych MHz z PLL i VCO.

    To schemat kita z Altery, czy cos mniej wiarygodnego? Bo ja bym roznych
    pojemnosci bez dokladnej symulacji zasilania nie stawial. No i starac
    sie filtrowac powyzej 150-200MHz nie ma sensu - takie filtrowanie jest
    na poziomie struktury. Jesli juz koniecznie chcesz cos zrobic, to wstaw
    0201 bezposrednio na piny - bedzie pewnie lepszy niz 0603 o 5x wiekszej
    pojemnosci.

    > W każdym razie mam pokusę aby zastąpić w swoim projekcie te
    > duże elektrolity kondensatorami ceramicznymi - zalety byłyby takie
    > że zamiast dawać 22uF elektrolit i 0.1uF ceramiczny mógłbym dać
    > jeden 22uF ceramiczny i zaoszcżędzić trochę kasy i miejsca na płytce.

    Masz na mysli 22uF elektrolit aluminiowy czy moze tantal? Jak tantal to
    popatrz czy da sie go zamienic ceramicznym.

    > Dodatkowo montaż takiego kondziołka byłby ułatwiony bo nie mamy
    > polaryzacji której trzeba pilnować przy elektrolitach...

    Cena ta sama w automacie. Chyba jeszcze nikt nie liczy 'za obrot'?

    > Czy widzicie jakieś przeciwskazania ku temu posunięciu?

    Tez sie zastanawialem. Skonczylo sie na zastanawianiu, bo ceramiczne
    byly wtedy troche drogie.

    --
    Jerry1111