eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowakompaktowa altenatywa do lustrzanki? › Re: kompaktowa altenatywa do lustrzanki?
  • Data: 2009-12-07 13:22:38
    Temat: Re: kompaktowa altenatywa do lustrzanki?
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 7 Dez., 11:04, fimek <f...@u...to.wp.pl> wrote:
    > Dnia 05-12-2009 o 22:44:13 de Fresz <d...@n...pl> napisał(a):
    >
    > > Wyobraź sobie że dynamika matrycy to linijka o konkretnej długości.  
    > > Ilość bitów to tylko gęstość podziałki - może być tam kreska co 1 cm (8  
    > > bit), a może być co 0,5 cm (16 bit).
    >
    > Gwoli ścisłości byłoby tak dla 9 bitów.
    >
    > > Jak obetniesz kawałek tej linijki (dynamiki), to fakt że masz gęstszą  
    > > podziałkę w żaden sposób nie ułatwi odgadnięcia co było na tym kawałku,  
    > > co go już nie ma.
    > > Dynamika wynika w głównej mierze z samej matrycy (powierzchnia, gęstość  
    > > pikseli, technologia zbierania i przetwarzania sygnału analogowego.  
    > > Głębia bitowa to funkcja przetwornika A/D i silnika zapisującego pliki.
    >
    > Oczywiście, że się zgodzę, ale więcej-bitowy ADC, to zejście z progami
    > poniżej najmłodszego bitu dla mniej-bitowego ADC.
    >
    > > Większa ilość bitów daje tylko tyle, że można podczas obróbki posunąć  
    > > się nieco dalej z mniejszym ryzykiem schodkowania gładkich przejść  
    > > tonalnych. Choć praktyka udowadnia, że przy zdrowym rozsądku i  
    > > umiejętnym używaniu narzędzi, przewaga nad obrazem obrabianym w 8 bitach  
    > > może być niemożliwa do zauważenia bez dokładnej analizy porównawczej z  
    > > lupą w garści.
    >
    > Znów zgadzam się, ale mam zastrzeżenia.
    >
    > w torze analogowym w aparacie masz łańcuch: matryca->wzmacniacz->ADC.
    > Powiedzmy na bazowej czułości nasycenie może pochodzić od przyjęcia
    > za dużego poziomu światła przez matrycę no i na pewno masz nasycenie ADC.
    > Ale jak podnosisz ISO to maksymalniej jasności (np. kolorowi białemu)
    > odpowiada niższy poziom natężenia światła. Więc nie nasyca się matryca,
    > bo może przyjąć więcej. Nasyca się na pewno ADC i może wzmacniacz.
    > Jeszcze podnosisz ISO - pojawiają się szumy - dynamika maleje od
    > strony małych czułości. Zrozumiałe. Moim zdaniem możesz złapać
    > optimum - szum z jednej strony, nasycanie matrycy z drugiej -
    > i głębia będzie większa (jak w panasoniku dla ISO400).
    >
    > Na dowód: Zauważ, że dynamika dla kompaktu dla powiedzmy ISO80, ISO100,
    > ISO200 jest taka sama - tyle samo EV. A powinna być dla ISO80 największa.
    > Więc moim zdaniem jest sztucznie cięta, żeby była odpowiednia dla oka.
    > Dla wyższych czułości zmniejsza się od strony szumu tym bardziej,
    > im wyższe ISO.
    >
    > Jeżeli masz odpowiednio bitowego RAWa (co najmiej 10 bitow bedzie),
    > to masz przecież progi poniżej najmniej znaczącego bitu dla 8-bitów.
    > Domyślam się, że ograniczeniem jest tu szum własny, ilość zgromadzonych
    > elektronów, ale moim zdaniem można to wykorzystać poprzez wzmocnienie po
    > stronie cyfrowej. Czyli że z RAWA cykniętego na ISO 100, można zrobić
    > poprawne zdjęcie odpowiadające ISO400 (pewnie trochę gorsze niż
    > zrobione faktycznie z ISO 400), ale da się poszerzyć dynamikę
    > i zrobić HDR.
    >

    bledne rozumowanie.
    musisz rozrozniac pomiedzy dynamika wejscia i dynamika wyjscia
    dynamika wejscia to rozpietosc tonalna jaka jestes w stanie
    zerejestrowac.

    dynamika wyjscia to na ile stopni szarosci te scene mozesz " rozlozyc"
    - tutaj ma znaczenie glebokosc slowa w bitach.
    ale w ten sposob nie rozszerzysz dynamiki wejscia czyli rozpietosci
    tonalnej zarejestrowanej sceny.

    Technika HDR pozwala na rozszerzenie dynamiki wejscia , a dzieki
    tonmapingowi , ktory jest jej czescia sprowadzasz te szeroka skale
    wejsciowa zawsze do tej samej skali wyjsciowej wynikajacej np z
    mozliwosci urzadzen wyjscia.

    Podnoszenie ISO w aparacie to podnoszenie stopnia wzmocnienia ,
    poiewaz jednoczesnie wzmacniasz szumy nie ma mozliwosci podniesienia
    dynamiki , co najwyzej mozna ja obciac , przez usuniecie elemtow "
    nadwzmocnionych" " (prawie biale staje sie bialym bez szczegolow)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: