  • Data: 2009-12-07 21:10:41
    Temat: Re: kompaktowa altenatywa do lustrzanki?
    Od: de Fresz <d...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-12-07 11:04:30 +0100, fimek <f...@u...to.wp.pl> said:

    > Oczywiście, że się zgodzę, ale więcej-bitowy ADC, to zejście z progami
    > poniżej najmłodszego bitu dla mniej-bitowego ADC.

    Z którymi to wartościami w praktyce zrobisz nic lub niewiele. Ale widać
    niektórym robią dobrze na samopoczucie ;-)

    > Znów zgadzam się, ale mam zastrzeżenia.
    >
    > w torze analogowym w aparacie masz łańcuch: matryca->wzmacniacz->ADC .
    > Powiedzmy na bazowej czułości nasycenie może pochodzić od przyję cia
    > za dużego poziomu światła przez matrycę no i na pewno masz nasyc enie ADC.
    > Ale jak podnosisz ISO to maksymalniej jasności (np. kolorowi białemu )
    > odpowiada niższy poziom natężenia światła. Więc nie nasyca s ię matryca,
    > bo może przyjąć więcej.

    Niby skąd może przyjąć więcej? Cały sygnał z matrycy ulega podbiciu
    (wzmocnieniu), bo najwidoczniej są jakieś trudności z równoczesnym
    zbieraniem sygnału wzmocnionego i niewzmocnionego. Ale takie
    wątpliwości należy raczej kierować do konstruktorów matryc - za wielu
    ich tu raczej nie znajdziesz.

    > Nasyca się na pewno ADC i może wzmac niacz.

    Ja bym zakładał, że wręcz przeciwnie, ale nie podejmuję się toczyć
    dysputy - nie jestem specjalistą od konstruowania toru rejestracyjnego,
    znacznie bardziej intersują mnie efekty, jakie on daje i co można z
    nimi zrobić.

    > Na dowód: Zauważ, że dynamika dla kompaktu dla powiedzmy ISO80, IS O100,
    > ISO200 jest taka sama - tyle samo EV. A powinna być dla ISO80 najwię ksza.

    Niekoniecznie - podobnie wiele luster ma zbliżoną dynamikę w zakresie
    100-400 czy nawet 800. Widać przy stosunkowo niewielkim wzmocnieniu
    sygnału z matrycy udaje się wyciągnąć podobny zakres - to nie są
    zjawiska o naturze liniowej.

    > Jeżeli masz odpowiednio bitowego RAWa (co najmiej 10 bitow bedzie),
    > to masz przecież progi poniżej najmniej znaczącego bitu dla 8-bitów.
    > Domyślam się, że ograniczeniem jest tu szum własny, ilość zgromadzonych
    > elektronów, ale moim zdaniem można to wykorzystać poprzez wzmocnie nie po
    > stronie cyfrowej. Czyli że z RAWA cykniętego na ISO 100, można zrobić
    > poprawne zdjęcie odpowiadające ISO400 (pewnie trochę gorsze niż
    > zrobione faktycznie z ISO 400), ale da się poszerzyć dynamikę
    > i zrobić HDR.

    W praktyce - nie ma drastycznej różnicy. Więc albo Twoja teoria ma
    jakieś słabe strony, albo producenci softu nie radzą sobie z
    wykorzystaniem tej niby tak użytecznej ilości dodatkowej informacji.
    Pozatym nie wiem skąd Ci się znów bierze to mylenie dynamiki obrazu z
    gęstośccią jego zapisu. Jest sobie dynamika powiedzmy 8 EV rozpisana
    raz za pomocą 256 poziomów x 3 kanały (a tak naprawdę nieco mniej, bo R
    i B mają dwukrotnie mniejszą rozdzielczość i z racji interpolacji będą
    się pojawiały pewne uśrednienia, ale już to zostawmy), a przy 10 bitach
    za pomocą 1024 poziomów - ale dalej jest to te same 8 EV, które zeszło
    z matrycy-ADC. Skąd nagle chciałbyś dokleić tam dodatkowe 2 EV? Z
    gęściej upakowanych poziomów natężenia kolorów? Się nie uda.

    de Fresz