    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jfet mocy
    Date: Tue, 28 Aug 2018 13:28:49 +0200

    > Zazwyczaj NMOS szeregowo i zenerka/TVS równolegle do linii
    > zasilania. MOSFET ścina prąd, TVS ścina napięcie. Działa
    > niezawodnie w nanosekundy i ma gigantyczną przeciążalność
    > chwilową. A zanim się PTC obudzi, to już dawno jest po surge,
    > zniszczenia w obwodzie chronionym zaszły.

    Nie natknąłem się wcześniej na zubożone NMOSy.
    Jak rozumiem taki NMOS ze zwartym G z S jest po prostu ogranicznikiem
    prądu, który wstawiasz zamiast PTC.

    Czy dobrze podejrzewam, że patrząc od strony przychodzącego zasilania
    najpierw jest TVS a potem NMOS?
    Czy ten, który podałeś jako przykład (IXTT16N10D2) to typowo używany?
    Wygląda, że ogranicza przy 16A do .... (chyba brak danych, nie szukałem
    bardzo dokładnie).

    Przy moich pierwszych pomiarach EMC w 2004r w labie Surge na linie DC
    podawali przez taki olbrzymi rezystor 40om (teoretycznie powinien
    jeszcze chyba być kondensator, ale nie mieli). Surge o ile pamiętam z
    jakiejś tabeli wynikało, że 1kV. Ja to sobie przeliczyłem że to
    praktycznie oznacza, że te surge w tym przypadku mają wydajność 1kV/40 =
    25A.

    Później badałem sobie sam czy PTC 0,5A wytrzymuje impulsy 50A (próby 2x
    silniejsze niż założony prąd) i wyszło mi, że spokojnie można je przez
    niego puścić dlatego przyjąłem rozwiązanie w którym zasilanie trafia
    przez PTC na TVS.

    Według mnie (wariant dla 12V z TVS 15V lub 18V zależy jak oznaczany):
    1. Przy surge PTC nie zadziała, TVS obetnie do 25V. Duży impuls prądu
    wpłynie do pierwszego elektrolita. Ufam, że jego wewnętrzne ESR
    ograniczy ten impuls tak, że nic się nie stanie, a całą resztę robię
    odporną na 30V.
    2. Przy podaniu przez pomyłkę większego napięcia. TVS się spali na
    zwarcie i PTC zadziała. Drugi wariant PTC zdąży zadziałać zanim TVS się
    spali. Dopóki to większe napięcie nie będzie większe od napięcia PTC
    (np. 60V) zabezpieczenie zadziałało, choć może wymagać wymiany TVS.
    3. Przy zwarciu w moim urządzeniu - ono i tak będzie wymagało naprawy.
    PTC zapobiegnie pożarowi itp.

    Jeśli ten podany NMOS to faktycznie używany w tym zastosowaniu to przed
    czym zabezpieczy natychmiastowe ograniczenie prądu do 16A (a może
    większego), którego źródło i tak wewnętrznie jest ograniczone do 25A
    (chyba, że zakładasz bezpośrednie trafienie piorunem :) ).

    Co się stanie w moim przypadku 2?

    Co nietypowego jest w Twoim urządzeniu, że to natychmiastowe
    ograniczenie prądu jest rzeczywiście istotne?
    P.G.