  • Data: 2018-08-28 15:28:02
    Temat: Re: jfet mocy
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Gałka wrote:

    > Nie natknąłem się wcześniej na zubożone NMOSy.
    > Jak rozumiem taki NMOS ze zwartym G z S jest po prostu ogranicznikiem
    > prądu, który wstawiasz zamiast PTC.

    Dokładnie tak.

    > Czy dobrze podejrzewam, że patrząc od strony przychodzącego zasilania
    > najpierw jest TVS a potem NMOS?

    Nie, odwrotnie. TVS chroni zasilaną płytkę przed przepięciem
    na linii zasilającej. Mającej źródło zarówno w surge, jak
    i awarii zasilania. Napięcie przebicia jest tuż poniżej absolute
    maximum ratings układów na płytce, TVS ma nigdy nie zadziałać.

    Prąd zasilający płytkę (i TVS w sytuacji krytycznej) ogranicza MOSFET.
    Jego V_DS wynosi 450V, więc zapas jest gigantyczny i płytka powinna
    przeżyć nawet krótki kontakt z wyprostowanym 230V z gniazdka. Tu
    działanie jest obustronne, bo zwarcie na płytce nie przeciąża zasilacza.
    Nigdy nie popłynie więcej, niż I_DSS, nawet w najgorszych warunkach.

    > Czy ten, który podałeś jako przykład (IXTT16N10D2) to typowo używany?

    Dla mnie jest zdecydowanie za mocny, używam DS3145 i DS3545.
    Na liniach małoprądowych LND150 (I_DSS=1,8mA).

    > Co się stanie w moim przypadku 2?

    Prąd zostanie natychmiast obcięty do np. 200mA i TVS się nie spali,
    tylko zacznie zenerować. Cała moc wydzieli się w tranzystorze. Jak
    prądy są niskie, to i moc mała, może się grzać w nieskończoność.
    Ma 97cm^2 radiatora, bo układ jest z innych przyczyn na płytce aluminiowej.

    > Co nietypowego jest w Twoim urządzeniu, że to natychmiastowe
    > ograniczenie prądu jest rzeczywiście istotne?

    Nie wiem, czy to jest nietypowe, ale urządzenie ma pewną
    zdolność do samodzielnego izolowania uszkodzonych modułów
    i dalszej pracy (w stosownie ograniczonym zakresie) pomimo
    zaistnienia awarii. Bonus jest taki, że uszkodzony zasilacz
    nie pociągnie za sobą całej reszty. Jednym z powodów jest
    bezobsługowość i bezpieczeństwo przeciwpożarowe, nawet
    w przypadku awarii.

    Pozdrawiam, Piotr