  • 31. Data: 2011-10-20 08:57:35
    Temat: Re: szczypce do pierscieni tlokowych - jak uzywac ?
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:j7nqo8$att$1@inews.gazeta.pl...
    > handlujesz olejem czy co. Zalać tanim zrobić z tysiąc kilometrów, na
    > startym
    > filtrze oczywiście. Wymienić po tysiącu filtr i olej. Znasz jakiś logiczny
    > powód, z wyjątkiem Twoich fobii i wizji, żeby po godzinie wymieniać dobry
    > olej
    > i dobry filtr na nowe.

    Znam, jeśli możesz poczytaj politechniczną literaturę z zakresu silników.
    Tam być może dowiesz się, że 90% syfu jest generowane w ciagu pierwszego
    dość krótkiego etapu docierania. Cześć startego pyłu ma wymiar pozwalający
    na przenikanie przez wkład papierowy w filtrze. Stary filtr być może będzie
    na tyle zapchany, ze otworzy sie zawór obejściowy i filtracji wcale nie
    będzie (stąd zawsze nowy). Polerowane czopy i panewki nie lubią pyłu
    stalowego.
    Jeśli warto silnik remontować na etapie wymiany tłoków, szlifu cylindrów to
    koszt oleju dla mnie jest na tyle znikomy że nie zawracam sobie nim głowy i
    robię tak aby moja praca była możliwie maksymalnie trwała.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 32. Data: 2011-10-20 09:06:07
    Temat: Re: help:)
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Uzytkownik "Michal sirapacz Gut" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    m.googlegroups.com...
    > tzw dupa.
    >
    > podczas skrecania glowicy okazalo sie ze jedna sruba sie caly czas
    > obraca. ale zeby bylo ciekawiej to dokreca sie do ok 55Nm (skrecam na
    > dynamometryka a nie stopnie) i dalej sie powoli obraca. jak zmniejsze
    > prog do 50Nm to elegancko odbija. jak zwieksze do ok 60 to sie obraca
    > (rownomierny w miare opor).wykrecilem, nie ma sladu opilkow, gwint nie
    > jest uszkodzony.

    Numerowales sruby przy rozkrecaniu aby potem wkrecac w te same otwory?
    Nie sugeruj sie ze jedna sruba na dynamometrze lepiej a inna ciezej dochodzi
    (to slowa mechanika w ASO ktory mi doradzal gdy sam sobei wymianialem
    uszczelke) Zalecil mi wpierw dokrecic wszystkie sruby w//g kolejnosci
    momentem 10Nm, nastepnie 20Nm, dopiero wtedy docelowym momentem i na koncu
    obrotem o okreslony kat. Ponoc taki sposób jest lepszy dla równego docisku
    glowicy na uszczelke.

    > cholera boje sie to bardziej skrecic bo moze gwint w glowicy leci (bo
    > nie na srubie).

    Gwint w glowicy? Moze w cylindrze masz na mysli.
    Mechanik wspomniany wyraznie zabronil mi dokrecac cos wiecej, "na pale bo
    cos sie by jeszcze pewnie dalo" niz wynika z opisu bo grozi to pogieciem
    glowicy a wtedy dupa blada.

    Poprzednio byla skrecona na ok 110Nm i bylo ok.
    > podpowiedzcie czy dokrecac to bo moze sie syfek jakis przypaletal czy
    > moze zostawic w cholere taka (pozostale narazie dociagniete na ok 70
    > czy 80Nm). Docelowo chcialem ciagnac do 100Nm. jak wytrzymaly jest
    > gwint w glowicy? sruba napewno nie siegnela dna bo gdyby tak sie stalo
    > to by sie oparla i napewno nie polecialoby przy 50-60Nm.....

    Momenty dociagania srub sa w tabelach do znalezienia w sieci. Nie rób na
    pale.

    Marek

  • 33. Data: 2011-10-20 09:07:24
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Acha i jeszcze jedno.
    Szpilki przed wkreceniem moczysz w oleju i wycierasz szmatka z nadmiaru.
    Maja byc lekko tluste, ale nie ociekajace przy wkrecaniu.

    Marek

  • 34. Data: 2011-10-20 09:10:08
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Uzytkownik "Michal sirapacz Gut" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    m.googlegroups.com...
    > zostawilem narazie te srube w cholere a reszte lekko podociagalem do
    > 80-85 Nm.
    >
    > proba odpalenia sie nie powiodla - silnik stawia takie opory ze
    > rozrusznik ma ciezko krecic i zamordowalem akumulator bardzo szybko -
    > wlasnie sie laduje.
    > dam mu z kwadrans i ide probowac znowu. moze swiece popieprzylem bo
    > podlaczalem je w ciemno (wlasciwe pary swiec do cewek ale nie wiem czy
    > cewki dopasowane do par).

    Cos mi sie wydaje ze odwiedzisz szrot w poszukiwaniu silnika. Juz za
    500-1000zl kupisz cos sensownego.

    Marek

  • 35. Data: 2011-10-20 09:36:55
    Od: Michał sirapacz Gut <s...@g...com>

    wiadomoscinews:ffff5e5c-53c3-4e7f-bd7a-1bcccffe5693@
    f11g2000vbm.googlegroups.com...

    > Cos mi sie wydaje ze odwiedzisz szrot w poszukiwaniu silnika. Juz za
    > 500-1000zl kupisz cos sensownego.
    >
    > Marek

    silnik sie potem uruchomil i lata ladnie, tylko zrobilem blad
    montazowy i musze wszystko robic od poczatku. przynajmniej ten gwint
    sprawdze. w bloku oczywiscie - glowica to byla omylka:)

  • 36. Data: 2011-10-20 09:39:40
    Od: Michał sirapacz Gut <s...@g...com>

    > Numerowales sruby przy rozkrecaniu aby potem wkrecac w te same otwory?

    nie - po co.
    generalnie to takie same gwinty dociskane z taka sama sila mniej
    wiecej

> [...]
    > obrotem o okreslony kat. Ponoc taki sposób jest lepszy dla równego docisku

    dociagalem zwiekszajac co 10-20 Nm kolejno wszystkie sruby. przerwalem
    jak sie okazalo ze ta jedna obraca sie bardziej niz pozostale. a nie
    robilem zgodnie z instrukcja 30nm 90 90 poniewaz sruby uzywane nie
    maja tej samej plastycznosci i wtedy bez uzycia dynamometryja bym je
    mogl polamac

  • 37. Data: 2011-10-20 13:19:13
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ukaniu <l...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > koszt oleju dla mnie jest na tyle znikomy że nie zawracam sobie nim głowy i
    > robię tak aby moja praca była możliwie maksymalnie trwała.

    Wiem z jakiej literatury korzystasz. To grupy dyskusyjne i fora internetowe.
    Jak byś napisał ze producent samochodu umieścił w instrukcji naprawy wpis
    ,jaki podałeś, na okoliczność wymiany pierścieni. To by coś to znaczyło. Na
    razie to bzdura do kwadratu. Do kwadratu dlatego że upierasz się że tak
    czytałeś. To daj źródło jak taki pewny jesteś. Książka, numer strony. W
    fabrykach silników samochodowych każdy silnik zanim wyjedzie za bramę jest
    odpalany. W kilkanaście kilkadziesiąt sekund po odpaleniu mierzą wiele jego
    parametrów. W tym moc maksymalną. Oleju po tym zabiegu nie wymieniają. To że
    jeden filtr nazywa się bocznikowym a inny szeregowym lub pełnego przepływu nic
    nie znaczy jeśli idzie o otwieranie się zaworu. W bocznikowym dołożony jest
    jeden element w filtrze, cieńsza jest obudowa i olej z niego wraca do miski. O
    ile w przypadku filtrowania bocznikowego stan techniczny łożysk pracujących
    pod ciśnieniem oleju mało wpływa na przepływ przez filtr. Tak w filtrowaniu
    filtrem pełnego przepływu w im lepszym stanie technicznym są łożyska (
    ślizgowe smarowane pod ciśnieniem to też łożyska, mają swoją nazwę) tym
    mniejszy przepływ przez filtr. W nowym silniku ponad 90% oleju zassanego przez
    pompę wraca do miski nie filtrowane. Zawór przelewowy w pompie to załatwia.
    Tyle literatura fachowa.

  • 38. Data: 2011-10-20 14:00:55
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:j7p03h$7m0$1@inews.gazeta.pl...
    > Wiem z jakiej literatury korzystasz. To grupy dyskusyjne i fora
    > internetowe.

    Moja literatura pochodzi z czytelni Politechniki Warszawskiej, nie pamiętam
    jakie to książki bo czytałem je 10 lat temu przez 5 lat z ciekawości bo to w
    sumie nie moja dziedzina. Możemy się spotkać na SiMR i popytamy.
    W domu mam tylko kilka pozycji Dobrzyńskiego Lotha Bernhardta i jakieś o
    materiałoznawstwie i projektowaniu.

> [...]
    > jego
    > parametrów. W tym moc maksymalną. Oleju po tym zabiegu nie wymieniają.

    Dzisiejsze fabryki wypuszczają niedopracowane buble mające pochodzić tyle co
    mówi gwarancja. Producentowi nie zależy. Informacja od producenta od dawna
    nie jest wykładnią tego co może być. To nie czasy naukowych biuletynów o
    opracowaniu silnika OM617A czy rezonansów i napełnianiu w M104 Mercedesa.

> [...]
    > przez
    > pompę wraca do miski nie filtrowane. Zawór przelewowy w pompie to

    A jaka ta Twoja literatura fachowa?
    A co zmienia fakt, że 90% oleju trafia do miski zaraz za pompą? W zużyciu
    pompy widać to, że trafia do niej olej nie filtrowany.
    Mówisz, że im nowsze panwie tym przepływ oleju mniejszy - no ale
    Zapominasz, że nowa panew ma luz montażowy (i olej ją chłodzi), że są
    natryski oleju na denka tłoków, że jest np. zasilanie turbo jest np natrysk
    na łańcuch rozrządu, że jest smarowanie wałka rozrządu... i ten przepływ
    wcale nie jest taki mały i jest z za filtru.
    Jeśli zatka się filtr pełnego przepływu to otworzy się bocznik i olej
    popłynie w kanały nie filtrowany. Przez nowe panewki też przepływa olej i im
    czytszy tym lepszy.
    Uważasz, że opłaca mi się oszczędzić 100zł na nowym oleju odpowiednim do
    docierania z nowym filtrem jeśli części w silniku kosztują ponad 60x tyle? a
    czasem zdecydowanie więcej!

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 39. Data: 2011-10-21 00:06:32
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Ukaniu <l...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > docierania z nowym filtrem jeśli części w silniku kosztują ponad 60x tyle? a

    Daj spokój. Wymyśliłeś to sobie a bliżej nie zidentyfikowane źródła niby
    potwierdzają. Mnie zwisa i powiewa czy ktoś sobie potrzebnie albo
    niepotrzebnie wymienia olej. Ale jak nie istnieje potrzeba jego wymieniania, w
    opisywanym przypadku tak jest, to po co to robić. Fajnie czasami zabłysnąć. Że
    godzina i żeby zwiększać obroty. Brzmi wiarygodnie. Bo i mniej więcej tak się
    robiło w warszawiankach, moskwiczach. To jak ktoś uwierzy ze jak dawno temu
    tak było to można i teraz. Jasne że można bo w niczym to nie zaszkodzi,
    Specjalnie pomóc też nie pomoże. Bez obciążenia to i 7 tysięcy można kręcić.
    Jedyny efekt pracy bez obciążenia przez godzinę jest zużycie paliwa. Nic się w
    tym czasie nie ułoży, nie dotrze ( nie dotyczy starej Łady). Co najwyżej mogą
    wyjść błędy montażowe. Silnik spalinowy to prosta konstrukcja. Nie ma w nim
    nic cudownego. Kilkadziesiąt kilogramów obrobionego metalu. Nie wymaga
    traktowania jakby był elementem kultu religijnego.

  • 40. Data: 2011-10-21 00:37:22
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:j7q618$kf$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > nim
    > nic cudownego. Kilkadziesiąt kilogramów obrobionego metalu. Nie wymaga

    Głównym elementem wymagającym docierania i generaującym pył to są
    pierścienie i gładzie cylindrów a im prawie bez różnicy czy jest obciążenie
    czy nie. Podobnie z krzywkami wałka rozrządu.
    Elementy które przenoszą moc czyli sworznie i czopy powinny być wstępnie
    polerowane i raczej się nie docierają albo w małym stopniu prędzej wchodząć
    już w zużycie.
    Stąd prawie całkowite dotarcie silnika można uzyskać przy biegu luzem.
    Technologia w tym miejscu się nie zmienia jeśli mamy do czynienia z
    cylindrem żeliwnym.
    Jeśli chodzi o "cudowność" silnika to ja zaczynam być wierzący jak patrzę na
    M100, M198, M120 z MB albo na całą serię idealnych małych silników z Alfy
    która w latach jeszcze 50 z 1,3l potrafiła zrobić i 120KM. Jedni czerpią
    radość życia patrząc na piłkarzy i pijąc piwo a ja patrząc na pierwsze
    uruchomienie silnika na stojaku. A jeśli jest to M100 i brzmi jak wyścig
    rydwanów to nie może w tym nie być cudu! ;-)
    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz