    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: filtry Marumi Exus
    Date: Sun, 07 Dec 2014 16:18:54 +0100
    <Pine.WNT.4.64.1411281206040.2972@quad>
    <6...@g...com>
    <Pine.WNT.4.64.1412052319400.2028@quad>
    <7...@g...com>
    <m5vno1$mu$1@news.icm.edu.pl>
    <e...@g...com>

    W dniu 2014-12-06 o 22:14, d...@v...pl pisze:

    > Widzisz, przetwarzanie obrazu fotograficznego jest prawie tak stare
    > jak sama fotografia. Tylko że wtedy była to sztuka, dziś stało się
    > to kiczem. Taka kolej rzeczy.

    Ale z drugiej strony, jeśli zaczekać chwilę, to ten kicz stanie się za
    parę lat sztuką, a potem znów kiczem. Tak więc nie należy tym się wcale
    sugerować. Po drugie kicz to odczucie subiektywne. Pokaż to samo zdjęcie
    10 osobom spoza fachu a otrzymasz 10 lub więcej różnych opinii :-)

    > W dodatku wbrew temu co większość tu piszących uważa, nie żyjemy w
    > świecie zero-jedynkowym.

    Z wcześniejszego Twojego zdania jak i wcześniejszej dyskusji z Gotfrydem
    można wywnioskowałem, że właśnie zero-jedynkowo podchodzisz do tematu.

    > Fotografia obejmuje bardzo wiele dziedzin,
    > a każda z nich ma swoje standardy . To co dopuszczalne w fotografii
    > powiedzmy kreacyjnej, będzie błędem dyskwalifikującym w fotografii
    > dokumentacyjnej czy reporterskiej.

    To jasne. Ale, jak doczytuję, rozmawiałeś o fotografii ogólnie.
    Twierdziłeś, że fotografia kreatywna (czyli będąca czymś więcej niż
    prostym maskowaniem etc) nie jest fotografią. A więc np. planowanie
    serii zdjęć w różnych miejscach, z różnym oświetleniem, kątami, porami
    dnia etc. w celu wykonania z tego jednego dzieła uwłacza (jak
    interpretuję Twoje słowa) Twoim zdaniem mianu fotografii. W wyniku
    przetwarzania serii zdjęć powstaje z nich produkt niższej kategorii nie
    zasługujący na miano fotografii. Czy to chciałeś przekazać?

    > I w drugą stronę- nie istnieje
    > ostra linia oddzielająca fotografię od grafiki komputerowej
    > powstającej na bazie fotografii. Nie dziś.

    No więc właśnie! To znowu przeczy Twojemu ostremu stanowisku powyżej i
    teraz czuję się zbity z tropu. Odczytuję co chwilę sprzeczne tezy.

    Fotografia i grafika komputerowa przenikają się choćby dlatego, że sam
    proces robienia zdjęcia za pomocą cyfrowego aparatu angażuje wbudowane w
    aparat procedury graficzne. Bez tego nie powstałby nigdy JPG czy
    jakikolwiek inny format. Aparat bardzo potrafi zmienić zdjęcie - np.
    uczynić je monochromatycznym, czy zostawić 1 kolor (np. czerwienie) a
    resztę zrobić monochromatycznym, rejestrować wielokrotnie na 1 klatce
    plus wiele innych bajerów. Zastanawianie się więc jaki procent zmian na
    komputerze nazwiemy grafiką komputerową nie ma sensu. Bo grafika
    komputerowa powstaje już w body aparatu.

    > Niemniej można jakoś tam
    > określić, czy dane dzieło należy do tej czy do tamtej dziedziny. Czy
    > jest bardziej fotografią czy grafiką. Jak mnie "od zawsze" uczono,
    > fotografia jest zarejestrowaniem obrazu jakiegoś momentu, grafika
    > zaś jest pracą przedstawiającą wizję autora- za pomocą technik
    > dowolnych .

    A co jeśli sam aparat wdraża własną wizję tego co jest przed obiektywem?
    Każdy aparat to robi i nie da się tego wyłączyć bo wtedy obraz nie
    powstanie.

    > Pozdrawiam Marcin PS Kolaż w ścisłym znaczeniu tego słowa
    > nie jest fotografią, a grafiką właśnie wykorzystującą techniki
    > fotograficzne.

    Właśnie... czyli kolaż wykorzystuje jako składnik fotografię. Kolaż to
    fotografia bardziej przetworzona ale nadal fotografia moim zdaniem.
    Widelec nie jest już metalem?

    > PSII Modyfikowanie obrazu rejestrowanego "globalnie"
    > przy użyciu nietypowej obróbki to jak najbardziej fotografia, i nawet
    > jako jej dziedzina ma swoją nazwę.

    Zgodzę się. Tak jak wspomniany widelec ma nazwę widelec ale nie można
    powiedzieć o nim, że nie jest metalowy. Prawda?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek