  • Data: 2012-07-20 13:05:52
    Temat: Re: emyto...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    qlphon napisał:

    > mała korekta: w autobusie jest powiedzmy 50 miejsc siedzących,
    > ponieważ mówimy o ruchu na autostradzie, nie zajmujemy sie autobusami
    > miejskimi z miejscami stojącymi
    > zakładając równą % obsadę pojazdów masz mniej korzystny współczynnik,
    > powiedzmy 1:10
    > teoretycznie, bo prawie nigdy autobusy nie są pełne a samochody przewożą
    > średnio 1,5 osoby...

    Co do samochodów, racja, ale z autobusami tak raczej nie jest. Nawet
    słyszy się o wpadkach przeładowanych autobusów gdzieś nia drogach.

    Międzymiastowy transport autokarowy jest ekonomiczny i wygodny dla
    pasażerów tam, gdzie liczba pasażerów jest dużo (kilkakrotnie) większa
    niż pojemność pojazdu. W zależności od liczby chętnych na podróż o danej
    godzinie, przewoźnik podstawia trzy albo siedem pojazdów. Każdy na siebie
    zarobi. W przypadku kolei tak się nie da, a z samolotami udaje się bardzo
    rzadko (czasem zamienia się dużą maszynę na mniejsza i odwrotnie).

    > i to jest sedno problemu: za co właściwie płacimy na autostradzie...

    Ja mam do tego podejście historyczne. Rzymianie budowali swoje znakomite
    drogi z podatków. Wtedy podatki miały jeden główny cel: obrona imperium.
    Po to też budowano drogi -- aby armia mogła się szybko przemieszczać
    od granicy do granicy, tam gdzie akurat zachodziła potrzeba ucięcia łba
    barbarzyńcy. Z tych dróg mógł też korzystać każden jeden Rzymianin,
    choćby uprawiając jakis handelek. Jak sobie tak jechał swoją bryką, to
    miał czas na refleksję, że podatki to nie do końca samo zło.

    Ten system (płacę na wojsko i mocne państwo, a ja, słaba jednostka, mam
    z tego korzyści) utrzymał się przez tysiące lat. Przykre, że dopiero za
    naszych daliśmy sobie wmówić, że za drogi trzba płacić ekstra, bo nasza
    kasa z podatków została roztrwoniona na jakieś bzdury.

    > myślisz w dobrym kierunku, ale pamiętaj, że autobusy mają znacznie
    > mniejsze dmc niż tiry - to one głównie dewastują drogi...

    Ale tiry nie zatrzymują się na każdym przystanku. Tutaj widać jakie
    zniszczenia powodują miejskie autobusy.

    --
    Jarek