    From: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <55ee1a9c$0$4788$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <55f2cf5d$0$4768$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <55f30b3a$0$4766$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <55f40012$0$27509$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <55f5caee$0$4779$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <55f6df46$0$4789$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Date: Fri, 18 Sep 2015 11:20:10 +0200

    news:slrnmvduai.4kj.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Gość zameldował się w hotelu, może nawet z góry zapłacił, dostał klucz
    > i ma święte prawo być św. Piotrem wobec drzwi do tego pokoju. Gdyby
    > musiał korzystać z pomocy hotelowego klucznika, a coś by z tego faktu
    > miało wynikać -- to może skarżyć. Nawet jeśli bateryjka w porządku,
    > a ktoś zdalnie przez nieuwagę dezaktywował jego kartę (dlatego lepiej
    > nie mieć takiej niepotrzebnej zdalnej administracji). tak to działa.

    Skarżyć może, ale nic nie dostanie. Awarie i pomyłki się zdarzają i hotel
    będzie rozliczany przez sąd jak szybko i sprawnie zniwelował skutki awarii.
    Drobne niedogodności jak czekanie 2 minuty pod zamkniętymi drzwiami będą
    uznane jako nieistotne.
    Przy Twoich wizjach sądownictwa to strach prowadzić hotel, albo inną
    działalność.
    Czy mogę dostać odszkodowanie od hotelu, jeśli na korytarzu spali się jedna
    żarówka? Albo że w hotelowym TV nie ma mojego ulubionego programu. Albo, że
    klimatyzacja nie trzyma temperatury z dokładnością do 0,5 stopnia w całej
    objętości pokoju. Albo odszkodowanie od producenta samochodu, za to że
    zepsuł mi się w okresie gwarancji? Jak płacę 100000 za samochód, to musi być
    bezawaryjny na 100%.

    > Jasne, że będzie walczyć i duża szansa, że wywalczy. Nic im nie będę
    > mówił kiedy mają wynieniać świetlówki -- ma nie migać, i tyle.

    Winny będzie ten co spadł - niedostosował prędkości do warunków otoczenia.

    > Jeśli się okaże, że we wszystkich karetkach w bazie świeci się lampka
    > rezerwy paliwa, więc udało się dojechać do pacjenta, ale dowieźć go do
    > szpitala juz nie, to tak -- ktoś za to beknie. To jest "pójście dalej
    > tym tropem".

    Nie słyszałeś w mediach o przypadkach przeładowywania pacjentów z karetki do
    karetki i kilku śmierci z tym związanych? Wszystko zgodnie z przepisami.

    > Wierzę tym, którzy tu mówili, że tak działa.

    Ja widziałem mechanizm działający monostabilnie. Elektromagnes załacza na
    kilka sekund sprzęgło od klamki.

    > Nie sprawdzałem. Ale załóżmy, że działa dziesięć minut. W jaki sposób?
    > Monostabilnie, czyli przyciągając przez ten czas jakąś kotwiczkę? Toż to
    > energetyczne szaleństwo! Można powiedzieć, że "NTG" -- niech elektronicy
    > dadzą mechanikom robić to, na czy ci się znają. Da się.

    Mechanizm bistabilny pewnie ma silniczek albo sprytną wajchę z dwoma
    elektomagnesami do przerzucania w przeciwne położenie.

    > Cały czas chcę. A nawet pokazuję jak. Elektronika ma szansę spłacić dług
    > mechanice. Da się cały czas elektronicznie monitorować stan baterii,
    > a jak będzie on już bliski minimalnemu, to dać mechanice elektryczny
    > sygnał wycofania się na z góry upatrzone pozycje. Bez rzucania monetą.

    A jeśli bateryjka padnie nagle w ułamku sekundy?

    > Nie użyłem słowa "większość". Mówiłem do tej pory o *dobrych strategiach*.

    A ja mówiłem o realnym świecie z którym się spotykam.

    > Kiedyś mi zmienili pokój -- bo na podłodze rozbiła się szklanka. Więc
    > odłamek szkła mógł utkwić w dywanie. No a po co Gość ma sobie skaleczyć
    > stopę? A takie dokładne sprawdzanie dywanu (cholera wie, może wymiana)
    > trochę trwa. Na jaką literę rozpoczynało się nazwisko zarządcy hotelu,
    > tego nie wiem, ale głupio nie rządził.

    W przypadku awarii, to akurat norma, że zmieniają pokój. Oczywiście jesli
    mają inne wolne. Jakby wszystko było zajęte, to czekałbyś w holu aż
    przyjdzie sprzątaczka z odkurzaczem.

    Czy podałeś hotel do sądu, za to że dostałeś inny pokój niz rezerwowałeś?

    > Nikt by nie chciał. Ja też nie.

    Ależ chcesz, chcesz. Sam pisałeś: bateria się kończy, to zamek odblokowywuje
    drzwi.

    > Jak to bez ostrzeżeń? Piszczek zapiszczy albo dioda zamruga. Takie
    > zabezpieczenia są bardzo tanie w porównaniu z kluczem. Poza tym jak
    > padnie, to się po prostu nie zamknie.

    Czy przyjmujesz do wiadomości fakt, że potencjalnie może wystąpić awaria
    źródła zasilania w czasie krótszym niż cza zadziałania mechanizmu?

    > I to jest bardzo dobra metoda. Po prostu walić taranem. Wtedy nikt nie
    > będzie w sądzie skarżył, że zamiast robić coś konkretnego, to ganiali
    > po piętrach w poszukiwaniu zewnętrznej bateryjki.

    To zupełna porażka. Rozwalać drzwi, robić zamieszanie na całe piętro,
    wyłaczać pokój z eksploatacji na kilka dni, wydłużać czas nadejścia pomocy
    dla gościa w srodku, ponieważ Ty masz niezachwianą wiarę w bezawaryjność
    elektroniki.
    Wtedy dopiero adwokaci będą mieli używanie, że hotel nie przewidział awarii
    zamka. Jakby, według rzymskiej maksymy, zrobił co trzeba i zamontował zamki
    łatwe do awaryjnego otworzenia to gość by przeżył. Poskąpił na głupim
    kluczyku, zamiast otworzyć elegancko w 2 minury, to wyłamywał drzwi przez 15
    minut i pomoc przybyła za późno.

    BTW, zewnętrzna bateryjka i kluczyk awaryjny leżą w recepcji. Przy ich
    pomocy nawet wątła kobierta otworzy drzwi. Do wyważania trzeba mieć łom,
    pojęcie co robić i siłę do przyłożenia.

    > Wtedy przed sądem czerwieni się producent zamków.

    Na szczęście producenci są rozsądni i stosują plan awaryjny B i C. Jak
    planujesz produkcję zamków według swojego pomysłu, to też już możesz zacząć
    trenować czerwienienie się ze wstydu.

    > To wytłumaczyć bardzo łatwo -- pieniądze. Takie poduchy sporo kosztują.
    > Poza tym wcale nie są używane rzadko. Strzelają, gdy jest choćby tylko
    > przypuszczenie, że to w czymś może pomóc. Nie bez znaczenia jest również
    > to, że czasem faktycznie pomagają.

    Jak sporo kosztują to tym bardziej bez sensu dla producenta wkładać je do
    samochodu. Wystrzeliła Ci kiedyś poduszka? Jeśli nie to znaczy, że zbędnie
    ją woziłeś.
    Jakby zamki hotelowe były używane tak intensywnie jak samochody, to też
    doceniłbyś zalety planów awaryjnych. Taki ukryty kluczyk może faktycznie
    czasem pomóc uratować człowieka.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba