    From: "twistedme" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: do stockowców
    Date: Thu, 12 Jul 2012 11:58:20 +0200

    > Zdjęcia są takie jak są bo ich autor tak chciał - dałem ci przykład z całą
    > głową i włosami - twoje argumenty były, że rysy klientowi się podobały.
    > Modelka ta sama rysy te same... dlaczego nie tamto, a te z uciętą głową wybrał
    > klient?

    Ja pokazałem to zdjęcie
    http://www.istockphoto.com/stock-photo-18674419-port
    rait-of-a-young-woman.php?st=2bbe271

    Ty to:
    http://www.istockphoto.com/stock-photo-18857104-woma
    n-using-fitness-weights.php?st=11da259

    Jeżeli uważasz, że można je potraktować zamiennie, to rzeczywiście... Owszem
    modelka ta sama, ale sytuacja i mina zgoła inna.

    > Zrobienie zdjęcia stockowego wbrew pozorom kosztuje tyle samo co na
    > indywidualne zamówienie z tą różnicą, że pierwsze mogą mieć tysiące, drugie
    > może być na wyłączność.

    Możesz rozwinąć? tzn. klient zapłaci tyle co na stocku?
    Ile kosztuje u Ciebie zrobienie 2 fotek, z różnymi modelami, jedno w górach,
    drugie nad morzem? Jaki czas wykonania?

    Piszesz jakby zlecanie sesji było jakąś alternatywą dla stocków. Sprawa wygląda
    tak, że pewnych zdjęć nigdy na stockach nie znajdziesz (jak np. zdjęcia
    konkretnych produktów - z oczywistych powodów), i na odwrót, nikt o zdrowych
    zmysłach nie zleca robienia zdjęć, które mają być pewną neutralną ilustracją,
    zapchajdziurą itp. jeżeli może takie bez problemu kupić za kilkanaście złotych i
    mieć je natychmiast.

    > Myślisz, że przypadkiem jest to iż zdjęcie ma ponad 1000 pobrań
    >
    > (http://www.istockphoto.com/stock-photo-15424718-gor
    geous-young-female-smiling-confidently.php?st=2bbe27
    1)

    > Gdyby autorowi lepiej się sprzedawały z całą głową to takie by z pewnością
    > robił ale widocznie ludziom podobają się inne - te z obciętą głową. Ty jesteś
    > tu wyjątkiem i chcesz całe szukaj.

    Powiedz tak uczciwie, na serio sądzisz, że to, że głowa jest ucięta sprawia, że
    tak dobrze się sprzedaje? Mnie się wydaje, że dlatego, że jest ładna, neutralnej
    urody modelka o pięknym białym uśmiechu, uchwycona w idealnym momencie.

    > Nie wiem jakim pokornym cielęciem jesteś skoro nie potrafisz powiedzieć
    > klientowi. To zdjęcie z obciętą głową kosztuje 10 USD, a takie z całą 500...
    > Zresztą co to za problem czasem kupić dwie foty i dorobić włosy.

    Tak samo jak nie jest problemem zrobić foty z całą głową. Tylko że zrobienie
    foty zajmie tyle samo czasu, a wyszukanie drugiego zdjęcia, doklejenie włosów w
    zależności od operatora i sytuacji trochę dłużej. Chociaż takie rozwiązanie z
    perspektywy fotografa może byc korzystne :)

    > Nie wiem czym się irytujesz taka jest ta praca.
    > Za chwilę napiszesz, co za idioci robią zdjęcia z włosami rozwianymi bo
    > przecież tego nie można przenieść na inne tło.
    >
    > Ariusz

    To już jest demagogia, bo idąc tym tropem to możemy powiedzieć, że powinno
    umieszczać się na stockach tylko całe sylwetki, na białym tle :) i to z nie
    obciętym cieniem :). Co innego naturalnie rozwiane włosy, a co innego bez sensu
    ucięte 2 cm...

    Zaczynając dyskusję chciałem zwrócić uwagę na pewien denerwujący mnie i
    pozbawiony sensu, moim zdaniem, szczegół zbyt wąskiego kadrowania, nawet nie
    kadrowania, bo dla mnie to bezsensowne obcinanie, które stwarza tylko problemy
    nie wnosząc w zamian nic. Stock to nie galeria sztuki gdzie kupuje się dzieła
    skończone, a raczej hurtownia z półproduktami.

    Nie wiem dlaczego za wszelką cenę starasz się udowodnić, że ten który obcina te
    3 cm ma racje (argument: "bo tak chciał") i ma to jakiś głębszy sens, oraz, że
    ja i klienci jesteśmi ignorantami i dziadami bo kupujemy zdjęcia za grosze i
    śmiemy mieć pretensje, a zdjęcia które nam się podobają, podobają nam się
    dlatego, że mają ucięte 1cm włosów u góry i kawałek małego palca w ręki...

    Dla mnie EOT.

    Pozdrawiam
    Przemek