    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: detektor 5V
    Date: Fri, 29 Jan 2016 17:30:56 +0100
    <56a8d4ac$0$688$65785112@news.neostrada.pl>
    <n8birb$8ak$1@node2.news.atman.pl>
    <56a9cde7$0$22826$65785112@news.neostrada.pl>
    <56a9d96b$0$685$65785112@news.neostrada.pl>
    <56a9df89$0$22821$65785112@news.neostrada.pl>
    <n8dpnh$cvk$1@node2.news.atman.pl> <n8dqso$e3k$1@node2.news.atman.pl>
    <n8e3vu$n2d$1@node2.news.atman.pl> <n8e5qo$opn$1@node2.news.atman.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
    news:n8e5qo$opn$1@node2.news.atman.pl...
    > OK, jak zastąpisz amper watem, to powiem, że jest spoko :)
    > Bo 9W zenerka (w rękach takiej nie miałem) to ma kolanko przy dosć sporym
    > prądzie. A 1W czy 0.3W to raczej będą miały blisko.

    > Nic szczególnego. Może miała słabo przygrzane końcówki, a może akurat w
    > tym kawałku wafla trafił się pyłek, który po iluś godzinach grzania
    > doprowadził do uszkodzenia... A może jeszcze coś innego...

    Raczej co innego. Bo ona w miejscu, po którym raczej nie spodziewałbym się
    skutków spalenia w postaci uwęglenia kawałka otoczenia... Bo najlepsze, że
    tranzystor wykonawczy był dobry (i ocalał cały zasilany układ), a nic nie
    wskazywało na to, aby był po wlutowaniu w fabryce ruszany. Transformator z
    otoczeniem również nie miał śladów choćby przewoltowania, zmierzony miał
    tyle, ile Najwyższy przykazał. Jedynie poprawiłem ścieżki, bo miały przerwę,
    najprawdopodobniej, jak ktoś wywalał urządzenie, to się trochę nad nim
    popastwił. A może przez jakieś drgania raz stykało, raz nie i układ po
    prostu zwariował? Ale nawet wtedy nie wiem, jakim cudem, diodka się nieco
    uwęgliła i przypaliła akurat symbol elementu na płycie, niszcząc go. Stąd
    miałem trudność, aby określić "Ile ma dioda D123?", ale udało mi się ustalić
    na podstawie analizy podzespołów w układzie, ile można na nie puścić.
    Czytanie dataszitów jednych, drugich, trzecich, ich funkcji, wartości
    granicznych, przeznaczenia, itd, itp., analiza zebranych danych, zaowocowało
    ostatecznym ustaleniem wartości napięcia tej diody. Dążyłem też do tego, aby
    układ po naprawie jak najmniej odbiegał od fabrycznej konstrukcji, bo co to
    za problem zmajstrować własnej konstrukcji zasilacz 10 razy lepiej
    stabilizowany, dałbym radę, ale nie o to mi chodziło.

    > Ba, a którą książkę? Tym bardziej, że niestety zdarzają się w nich różne
    > kwiatki... Nawet w takich całkem poważnych. Na dodatek czasy się

    No wiadomo, że nie pierwszą z brzegu. Jakąś w miarę uznaną, dobrego autora i
    ze staranną korektą. Oczywiście, także z choćby minimum wiedzy, co i jak
    robić.
    Dataszity, dobre fora, wypowiedzi elektroników, kontrwypowiedzi, analiza,
    ryzyko wpadki jest zawsze. A wtedy decyzja o sposobie zadziałania. Jeszcze
    jakby mieć przyrządy, aby takie działania były w miarę łatwe... niestety,
    nie stać mnie, a częstościomierz, oscyloskop, generator, itd. przydały by
    się...

    > Aha, przy audio, to możesz mieć najlepszy schemat, a jak zrobisz błędy
    > przy projektowaniu płytki albo samej konstrukcji mechanicznej, to i tak
    > nic tego nie uratuje.

    Ale kto się nie myli? Tylko ten, co nic nie robi. Wolałbym wszakże jednak
    pomylić się w momencie, gdy da się błąd naprawić, możliwie niewielkim
    kosztem, i/lub skutki tego będą możliwie najmniejsze. A nie np. jak wadliwy
    aparat do jakiegoś zabiegu medycznego zadatkuje mi 10krotną dawkę jakiegoś
    wrednego leku.
    Tylko, czy się zechce zaprojektować to na nowo? Kto dba o markę, wizerunek,
    zrobi to raczej.

    --
    +--|>|--+
    +--|<|--+