  • Data: 2014-01-14 01:12:26
    Temat: Re: czym usuwac klej spod szybki?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik __Maciek napisał:

    > Jaki to klej? Taki "samoprzylepny" jak w naklejkach? Jeżeli tak to
    > najskuteczniej usuwa go benzyna ekstrakcyjna, ale rozpuszcza ona też
    > większość tworzyw sztucznych, więc w Twoim przypadku możesz ją
    > zastosować tylko jeżeli upewnisz się że nie uszkodzisz tak obudowy,
    > wyświetlacza itp. Znam gościa który soczewkę w odtwarzaczu CD od wieży
    > umył acetonem. Zrobiła się matowa :-D

    Benzyna ekstrakcyjna nie rozpuszcza "większości tworzyw sztucznych" a
    jedynie niewielką, prawie nieużywaną ich część. W szczególności nie
    rozpuszcza polistyrenu czy poliwęglanu - więc raczej obudowie telefonu
    krzywdy nie zrobi.

    Benzyna ekstrakcyjna ma inną wadę - jest rozpuszczalnikiem bardzo lotnym
    i po prostu za szybko schnie w czasie pracy. Do usuwania klejów typu
    "etykieta samoprzylepna" znacznie lepsza jest terpentyna - zdolność
    zmywania klejów podobna jak dla benzyny, paruje na tyle wolno że
    spokojnie się klej usuwa i na tyle szybko że pozostawiona na sensowny
    czas w temperaturze pokojowej odparowuje w całości - nafta, którą też
    można klej zmywać, ma z odparowaniem trochę trudności.

    Z innych rzeczy których należy unikać w kontakcie z tworzywami:

    Polski preparat pt. "Denatural", w takich samych butelkach i tak samo
    fioletowy jak dobry, stary denaturat. Denaturat skażany jest pirydyną -
    przez co cuchnie nieludzko, ale tworzywom krzywdy nie robi. Denatural
    zaś skażany jest dodatkiem acetonu - ten zaś jest dosyć agresywny w
    stosunku do sporej części termoplastów, zmatowienie polistyrenu w
    kontakcie z Denaturalem prawie pewne,

    Drugim z takich wynalazków jest bezbarwny bioetanol opałowy sprzedawany
    w sklepach Jula. Też z acetonem. Jak kupować w Juli - to różowy spirytus
    opałowy - ten skażony jest izopropanolem i dla tworzyw (poza
    patefonowymi płytami szelakowymi) jest bezpieczny.

    --
    Darek