    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: bierna pojemnosciowa
    Date: Fri, 7 Aug 2020 16:52:03 +0200

    Użytkownik mbaszynski napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    W dniu czwartek, 6 sierpnia 2020 21:25:51 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:

> [...]
    >masz cztery kwadranty w układzie zespolonym. Oś X to moc czynna, Y to
    >bierna. Górna półpłaszczyzna (j+) to import mocy biernej (pobór, moc
    >bierna dodatnia), dolna półpłaszczyzna (j-) to eksport mocy biernej
    >(oddawanie, moc bierna ujemna).
    >Prawa półpłaszczyzna (r+) to import mocy czynnej (pobór), lewa (r-)
    >eksport (oddawanie).
    >Prawy górny kwadrant (I, r+, j+) to pobór mocy czynnej i pobór mocy
    >biernej indukcyjnej.
    >Prawy dolny kwadrant (IV, r+, j-) to pobór mocy czynnej i oddawanie

    No i tu mi sie cos nie zgadza. Bo skoro indukcyjnosc i pojemnosc
    roznia sie tylko kierunkiem przesuniecia pradu biernego,
    to "oddawanie mocy biernej pojemnosciowej" i "pobor mocy biernej
    indukcyjnej" brzmia dla mnie tak samo.
    O ile w ogole mozna o jakims poborze mocy mowic, skoro ona przeplywa w
    obie strony.

    Ale pewnie sie nie znam na powszechnie przyjetym żargonie ...

    >Lewy górny kwadrant (II, r-, j+) to oddawanie mocy czynnej i pobór
    >mocy pojemnościowej.
    >Lewy dolny kwadrant (III, r-, j-) to oddawanie mocy czynnej i
    >oddawanie mocy biernej indukcyjnej.

    >to nie moja branża, ale ZTCP to maszyna synchroniczna (czyli typowy
    >generator w klasycznej elektrowni cieplnej) może i oddawać moc czynną
    >(praca prądnicowa) i ją pobierać (praca silnikowa) i pobierać lub
    >oddawać moc bierną w zależności od wzbudzenia..

    Jakos tak pamietam - tzn ze silnik synchroniczny niedowzbudzony
    zachowuje sie jak cewka, a przewzbudzony jak kondensator.
    Ale czemu to nazwac oddawaniem mocy biernej ... hm, a moze i ma sens w
    przypadku takiego silnika.

    Tak czy inaczej - nadal nie wiem, kiedy chca, aby falownik zachowywal
    sie jak cewka, a kiedy jak kondensator :-)

    Hm, to chyba nawet zle slowo, bo czy nie chodzi o impedancje wlaczona
    szeregowo z idealnym falownikiem ?

    J.