    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 5 Jan 2021 09:34:27 -0800 (PST)
    <rt1516$3a0r0$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5ff42f6c$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <5ff4991d$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Zawracanie gitary
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 January 2021 at 01:52:22 UTC+9, WM wrote:
> [...]
    zajmują się nią z różnych stron. Polska powstała na niewolnictwie, najpierw elita
    łapała kmiotków i sprzedawała na zachód Europy, potem nauczyła się wykorzystywać ich
    pracę na roli lokalnie. Jak z tych warunków brzegowych wyekstrapolujesz procesy
    historyczne, to otrzymasz to co dzisiaj możesz zobaczyć za oknem.

    > Cała Europa przejęła system wykorzystywania niewolników od Cesarstwa
    > Rzymskiego.

    To nie jest prawda, niczego nie przejęła. Pokaż mi regulacje prawne spoza Cesarstwa
    które regulowałyby kwestie niewolnictwa.

    > We Francji zniesiono ostatecznie niewolnictwo dopiero w 1848 roku.

    A powiedz mi czy we Francji można było citoyenna pozbawić wolności? Bo jak chcesz
    porównywać niewolnictwo polskie (gdzie niewolnikami byli miejscowi) z niewolnictwem
    francuskim, gdzie po niewolników trzeba było wybrać się do Afryki, no to wiesz, nie
    na temat piszesz.

    > Inaczej było z uwłaszczeniem chłopów.
    > Wielu to było na rękę, bo rozwijał się przemysł i potrzebował pracowników.
    > W Kongresówce zaborca umiejętnie uwłaszczenie wykorzystał propagandowo.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Uw%C5%82aszczenie_ch%C
    5%82op%C3%B3w_w_Polsce#/media/Plik:Chenstokhov.jpg

    Pomniki Aleksandrowi II stawiali Polacy, z autentycznej wdzięczności. Symetryczną
    propagandę uprawiała zresztą polska klasa uprzywilejowana cutt.ly/ujfeleg, więc tymi
    pomnikami bym się nie przejmował. Jak kosmici któregoś dnia uwolnią świat od
    polityków, to też ludzie im pomników nastawiają.